Oljebrännaruttaget nyttjar hela pannan :)

Vid vedeldning går det mesta bara rakt ut :O

Enligt lokale pelletsinstallatören skulle Iwabon funka fint rakt av.
Men man får väl aska ut lite ofta kanske, men det är väl inte hela världen :)

Det har varit lite stiltje på värmefronten, men nu i veckan blir det förhoppningsvis provtryckning av systemet (har bytt radiatorer mm).

Hur funkar tryckluftsuraskningen? Har inte hittat någon bra info på nätet, dålig på att söka kanske:cool:
 

Har en lika panna som modifierat lite och monterat ecotec a3 aggregat i askluckan. Jag tycker det funkar finfint kört i 7 år med den lösningen.. Enda jag skulle vilja ändra på är om det går göra ett större luckhål så att det går lättare att montera i å ur aggregatet. Någon som vet om man kan kapa i väggen bredvid luckan eller är det vatten där?
 
Kul att se andras bilder :)
Varför inte ha brännaren i vänstra luckan? För trångt?

Har du fixat shuntstyrning? Ser så ut :)
 
Jag provade den vänstra luckan först. Men det blev för lite plats mellan brännar koppen och vattentanken i pannan (Ecotec a3 an brinner uppåt) Så då blev de fram med slägga och slog bort roster , asklådor och monterade aggregatet där har funkat bra sen dess. Men hållet är i minsta laget när man ska plocka ur och sota. sjunt automatiken va redan monterat när jag köpte huset. Det är alltid kul med kort på pannrummen :D
 
Tryckluftsuraskning är att efter varje gång brännaren kört så aktiveras en liten kompressor som blåser rent brännaren (mer eller mindre) så att den är tom och fin vid nästa uppstart. Utan tryckluft behöver du aska ur de flesta framåtbrinnande brännarna varje vecka eller så, med tryckluft räcker det varje gång du sotar pannan.
 
Dalaphilip:
Aha, jo visst är det trevligt med pannrumsbilder :)

Danne031:
Finns det någon byggbeskrivning på dylikt, eller är det bara att leda in luften mot brännarkoppen?
 
H
För uraskning borde det fungera med ett par 8 mm kopparrör som blåser genom ett par hål i tändhällen. Elektrisk tryckluftsventil måste till och är inte billig. Enklast vore att koppla så tryckluftsventilen öppnade en sekund varje gång tändelementet startar.
Annars fungerar det bra?
 
-PC- skrev:
Danne031:
Finns det någon byggbeskrivning på dylikt, eller är det bara att leda in luften mot brännarkoppen?
Aldrig hört någon bygga själv, men är man händig så varför inte, allt går ju att lösa ;)
När folk pratar om tryckluft syftar de för det mesta om pannor som har det från fabrik, så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.