Väcker nytt liv i den här tråden om ingen har nåt emot det. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter av skruvdragare.

Black & Decker 12V - hemsk historia som alla helst vill glömma. NiMH-batterierna säger allt.

Panasonic EY7440 - underbar maskin med bra tyngdpunkt (i handen), låg vikt och tillräcklig kraft. Fantastiskt batteri (förmodligen marknadens bästa) som behåller kraften ända till sista varvet när det lägger av helt och måste laddas. Dessutom ganska prisvärd jämfört med andra alternativ. En nackdel är att motorhuset och chucken är ganska breda vilket kan göra det svårt att komma åt i alla lägen. Den är också något framtung om man ställer ner den och den kan därför tippa framåt och göra ett fult märke i golvet om man är oförsiktig. Batteriet passar bl.a. till Panasonics borrhammare och metallcirkelsåg.

Festool C12 - jag hade denna ett tag men tycker den blir alldeles för framtung och har ett ganska ogenomtänkt grepp där man får använda långfingret och ringfingret för att nå avtryckaren om handtaget ska ligga rätt i handen. Att den har NiCD-batterier är också ett stort minus eftersom de laddar ur om de blir liggande ett tag och tar lång tid att ladda jämfört med Li-Ion batterierna. Största fördelen är att den gissningsvis är den kortaste fullstorleksdragaren samt att den har Festools Centrotec-system. 12V, 30 Nm, 1,7 kg. Batteriet passar till TDK12 och T12+3 (lillebror till T15+3 nedan) men inte tvärtom (T12+3 passar inte i C12).

Festool T15+3 - den ultimata skruvdragaren enligt min mening om du ska hålla på med finlir som möbelsnickeri, köksmontering, el/VVS m.m. Otrolig kombination av styrka och mycket låg vikt. Den är dock lite otymplig med sitt stora batteri som iofs ger den bra balans när du ställer ner den "stående". Den är så stark att den även klarar av att vara en bygg-maskin, men det är lite väl lyxigt att använda den till det och det kan bli dyrt att tappa den i betongplattan när man står på bygget. Vet att många var tveksamma när den kom till att den har lufthål mellan handtaget och batteriet som försvagar handtaget, men jag har inte märkt av några problem med dessa (har dock inte slängt den i betongplattan än). Med vinkelchucken, excenterchucken och Centrotec-systainern (särskilt borrförsänkarna och 5 mm borren med djupinställning) blir den snabbt oumbärlig vid köksmontage och möbelsnickeri. Priset på nästan 7000 + 3000 för Centrotec-systainern kan dock avskräcka de flesta. Har inte ångrat att jag bytte min C12 mot en T15+3 än iaf. 14,4V, 40 Nm, 1,5 kg. Batteriet passar inte till några andra maskiner.

Makita BHP451 - bra 3 växlar/hastighetslägen och slagfunktion men alldeles för tung och otymplig för mig. Föredrar en vanlig 2-växlad skruvdragare plus en slagskruvdragare. Dock otroligt stark och Makitas 18V-system har redan prisats ovan av tidigare skribenter. 18V, 80 Nm, 2,2 kg. Batteriet passar till alla maskiner i Makitas 18V LXT-serie.

Makita BDF452 - underbar 2-växlad skruvdragare utan slagfunktion. Otroligt stark men ändå lätt. En fördel är också att den är ganska kort. 18V, 50 Nm, 1,8 kg. Batteriet passar till alla maskiner i Makitas 18V LXT-serie.

Makita BHP452 - i princip samma maskin som BDF452 fast med slagfunktion. Den är dock lite längre pga slagmekanismen. Med tanke på att den även till viss del ersätter slagskruvdragaren tycker jag den är den perfekta kompromissen om du bara vill ha en maskin. 18V, 50 Nm, 1,8 kg. Batteriet passar till alla maskiner i Makitas 18V LXT-serie.

Makita BTD140 - slagskruvdragare där slagfunktionen inte kan stängas av. Liten maskin som kommer åt överallt. Var dock försiktig när du skruvar fast byggbeslag för den knäcker ankarskruvar som tändstickor om man inte har känsla för att släppa avtryckaren i rätt sekund. 18V, 145 Nm (!), 1,5 kg. Batteriet passar till alla maskiner i Makitas 18V LXT-serie.

Ovanstående maskiner har jag själv (förutom C12 som jag bytte mot T15+3) och kan säga att om jag bara skulle köpa en skruvdragare skulle det bli T15+3 men om jag var ute efter ett system skulle jag satsa på Makita 18V och i första hand BHP452 pga kombinationen kraft och låg vikt. Gemensamt för alla alternativen ovan (utom C12 och B&D-skräpet) är att de har Li-Ion batterier vilket jag tycker är ett grundläggande krav hos en skruvdragare idag eftersom de behåller laddningen även om de blir liggande och de har full styrka ända till sista droppen. De är också betydligt lättare vilket är viktigt om man jobbar mycket i obekväma arbetsställningar.

Vad gäller övriga märken har jag bl.a. provat DeWalt, Würth och Bosch gamla 12V-serie och de är alla klart sämre än ovan nämnda alternativ. DeWalt och Würth är, liksom även Milwaukee och AEG enligt min mening, alldeles för stora och tunga och helt enkelt klumpiga. De funkar säkert på bygget om man bara ska skruva fast reglar under midjehöjd men så fort man ska arbeta ovanför axelhöjd är det kört med stabiliteten och man blir snabbt trött och sliten i axlar och armbågar.

Makitas och Bosch gamla blå NiMH-serier tillhör det förgångna och bör helst lämnas därhän (liksom diverse budgetmärken).

Vad gäller Hitachi har jag endast känt på dessa men inte fått möjlighet att jobba med dom. Jag har dock svårt att hitta bra skäl till att välja Hitachis maskiner framför Makita eller Festool annat än att de generellt tycks ha ett lägre pris.

Bosch nya Li-Ion serie ser mycket lovande ut och jag tror att Bosch på allvar kan blanda sig i leken igen.

Sammanfattningsvis ser min topplista ut som följer:

1. Festool T15+3
2. Makita BHP452/BDF452
3. Panasonic EY7440

Lycka till! d^_^b
 
Glömde nämna HILTI som faller in i samma kategori som DeWalt, Würth, Milwaukee och AEG - alldeles för tunga och klumpiga.
 
Intressant jämförelse KarftKarl!

Angående Makita BHP452 så har den väl en slagborrsfunktion? Hur menar du att den genom denna funktion ersätter en slagskruvdragare? Att den har en slagborrsfunktion gör ju inte att den får högre moment än en vanlig skruvdragare.
 
I dagarna kommer Festool C12 med Li-Ion batterier.
 
Daniel_N: Du har helt rätt och man kanske inte kommer upp i 145 Nm med BHP452, men om du skruvar med slagfunktionen påslagen så uppnår du en liknande effekt som med BTD140. Det intressanta är ju om man kan dra i 6x140 mm skruv i en regelstomme även med BHP452. Har dock inte provat denna dimension själv med denna maskin, men har exempelvis dragit fast syll i betongplatta med 10x110 mm HILTI fasadplugg med BHP451 med hjälp av slagfunktionen.
 
Frågan är hur en slående kraft mot underlaget står sig när det kommer till hållfasthet, eftersom en skruv är gjord för att skruvas ned och när den når botten tänjas en aning för att ge en spännande kraft efteråt. Genom att slå känns som man i praktiken gör skårorna för skruven skär större vilket underlättar iskruvning. En slagskruvdragare slår ju i rotationsriktningen.

Det är så jag tänker.
 
Men slagborrfunktionen kanske kan göra nytta på detta sätt när man borrar med stora träborr, så att man klarar större hål? Då är det ju skit samma med hållfastheten. Nån som provat?
 
Det ända borr som är avsedda att slås in är betongborr.. Andra borr är gjorda för att skära. Ett skärande borr skall jobba in i materialet själv inte slås in. Och slår du in borrer borde det innebära att friktionen ökar då mer material tas vid varje skär vilket borde innebära att livslängden minkas markant
 
Nej det lär ju knappast vara optimalt för varken hålets form eller borrets livslängd, men ibland kanske man bara måste få upp ett tillräckligt stort hål i någon envis timmerstock, då kanske det kan vara värt att prova i alla fall?
 
Johan_Pettersson
Nu rekomenderas det i alla möjliga prisklasser och eftersson Festool är nämnt så måste jag förespråka Hilti.

På marknaden idag finns bara två märken som ligger i i topp och det är Hilti och Festool.
Min personliga favorit är Hilti efter att ha använd de flesta maskiner av båda märkerna och det pga hur dom passat min hand.
Men det är en smaksak som kan vara helt olika från person till person.
 
Eftersom en del Hilti-skruvdragare är ombrandade Panasonic så måste väl enligt denna logik även Panasonic ligga i topp?
 
Johan_Pettersson: Det är ju en viss skillnad i vikt mellan Festools och Hiltis skruvdragare - hur upplever du den?

Bortsett från vikten har ju Festool såklart betydligt fler tillbehör till sina skruvdragare. Priset skiljer ju också något - listpriset för en Festool T 15+3 Li 2,6 Set (med vinkel- och excenterchuckarna) är 5440 kr (ex moms) medan en HILTI SF-144 A komplett går på 7561 kr (ex moms) (i båda fallen exkl. rabatter). Du får alltså en Festool T15+3 med vinkel- och excenterchuckar plus nästan en Centrotec 09-systainer (2405 kr ex moms) för priset av en SF-144 A där inga tillbehör ingår förutom batterier, laddare och väska.

Kan dock hålla med om att HILTIs skruvdragare är sköna att hålla i, men tycker inte de är skönare än t.ex. Festool, Makita eller Panasonic.
 
Jag har ett Makita LXT202 kit (BHP451 + BTD140), 451an känns som ett monster, fysiskt ganska stor och lite framtung, följer med ett sidohandtag ifall man behöver mer att hålla i, känns inte som om den någonsin kommer upplevas som för svag !
Slagskruvdragaren är störtskön att ha, gäller dock att vara försiktig med små skruvar då det aldrig börjar gå tungt.
I ditt fall tycker jag det verkar som vad du vill ha, och eventuellt komplettera med en Makita BDF452 !
Köper du bägge som paket kommer du ha tre maskiner (slagborrmaskin, borrmaskin och slagskruvdragare), fyra batterier och två laddare som laddar ett tomt batteri på 25 minuter. Alla batterier är likadana och alla maskiner har bälteskrok och LED-belysning, även om den är lite dumt placerad på slagborrmaskinen (chucken kommer lite ivägen). Sen är handtagen inte de "längsta", har man bredare händer än mig kan jag tänka mig att de känns för små, värt att hålla och känna först !

Lycka till med ditt val :)
 
Redigerat:
Jag har haft de flesta märken o modeller vad gäller handverktyg, men på sistonde har jag fastnat för Makita.
Fantastiska maskiner, har deras 14,4v maskiner, o kan byta batt-pack mellan o samma laddare till alla batterier, kanon!
Ska snart köpa en liten slagskruvdragare i naturligtvis 14,4v också.
 
Jag fick tag i en Makita laddare med ett 14,4V Li-Ion batteri. Så det blev en naken BDF343Z till att börja med. Det är 10mm chuck, kommer att komplettera med en B**4** senare för 13mm chuck. Köpte den på chansning från ebay i england.

Positivt överraskad, då t.ex Bosch billigare (blåa) dragare med 10mm chuck känns plastiga så är det samma känsla i denna som dess storebröder. Och det bästa är att den kostade 82£ totalt med frakt, cirkus 900SEK.

Så mitt tips, om du köper ett paket med 14,4v maskiner så är det en bra dragare att komplettera med för de flesta arbeten förutom dosfräsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.