Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Någon som har någon erfarenhet av en firma i Täby som heter MyDreamHouse ?
 
Årets trådlyftning :)

Som sagt, nån som erfarenhet av dessa?
Har fastnat lite för deras hus "solna" nämligen...

mvh benke
 
Har en kompis som har byggt med material från My Dreamhouse.

Han kommer kanske att berätta mer, men svaret kommer definitivt vara att du skall välja något annat företag.
/Dan
 
aha, ajdå, lät ju inte lovande direkt...

//benke
 
Ekberg skrev:
Har en kompis som har byggt med material från My Dreamhouse.

Han kommer kanske att berätta mer, men svaret kommer definitivt vara att du skall välja något annat företag.
/Dan
Jag är kompisen, hur mkt vill du veta?
De gjorde inte många rätt.

Bland annat skrev de "Mydreamhouse" i köpekontraktet, men org.nr tillhörde ett annat bolag som fimatecknare ägde.
De är skyldiga oss ca 60 000:- i rena pengar (för material som skulle ingått i hussatsen som de inte levererade) samt ett par hundra arbetstimmar för arbete (panelen skulle levereras i moduler, men det kom en hög med brädor istället).
När vi krävde de 60 000:- så försatte de det andra företaget i konkurs, men huvudbolaget lever vidare...

Vi borde efterforskat lite innan vi skrev på kontraktet, bl a kollat upp org.nr. Dessutom skulle jag varit betydligt hårdare när de började komma med ursäkter för uteblivna leveranser med mera.
T ex så köpte de materialet från Byggmax, på morgonen när första leveransen skulle komma så ringde de och sa att de hade en kreditgräns på sitt kreditkort på 50 000:- och undrade om jag kunde ta betalningen så länge (beloppet var på ca 51 000:). Fick tillbaka 100 000:- och skulle sköta kommande inköp eftersom de hade diverse problem.
Dock räckte inte de 100 men jag behövde handla vidare och de lovade att föra över mer pengar, men ursäkterna blev fler och fler...

Sammanfattningsvis kan jag säga att vi hade sparat ca 350-400 000:- om vi byggt i lösvirke istället för att gå genom Mydreamhouse, som även det visade sig vara ett rent lösvirkeshus.
 
Det där lät ju inte alls bra.

Har sparat ner bilden på huset och får nog se mig om efter nån annan som kan leverera nåt liknande.

Jättetack för svaret iallafall!

Mvh Benke
 
Gå vidare till andra husfabrikanter som tillverkar enligt egna önskemål. Så gjorde jag och det fungerade.
 
Hej duell,

Innan jag svarar på ditt inlägg, låt mig ge en kort historik om mig själv och MyDreamHouse.

Jag har arbetat inom husbranschen i nästan 20 år. Vår policy är och har också alltid varit att eventuella reklamationer ska åtgärdas så fort som möjligt.
Det här är första gången i hela min yrkeskarriär som jag skriver ett öppet brev som svar till en missnöjd kund.
Eftersom mitt viktigaste mål alltid är att mina kunder ska bli nöjda, tycker jag att det är mycket tråkigt att behöva skriva det här inlägget.

Jag har full förståelse för att du är besviken. Du kom i kläm eftersom jag var naiv och litade på människor jag med facit i hand inte skulle ha litat på. Jag är ledsen och ber om ursäkt för att det även drabbade dig – trots att jag då valde att gottgöra dig med 100 000 kr av mina privata pengar – när mitt aktiebolag hade betalningsproblem.
Jag tror också att mycket av det du skriver beror på missförstånd och felaktigheter, eftersom du inte känt till hela situationen. Därför ska jag redogöra för den nu.

Det stämmer att jag ägde två svenska bolag, vilket i och för sig inte är särskilt konstigt, då många idag äger mer än ett företag. I samband med den komplicerade situationen som utspelade sig i Estland gick också båda bolagen i konkurs.
Det här har naturligtvis granskats och utretts av konkursförvaltare i enlighet med gällande lagar.
Det nuvarande bolaget MyDreamHouse köpte jag på mina revisorers inrådan 2008, och detta bolag har inget att göra med de gamla bolagen.

Därför tvingades bolagen i konkurs
För att producera husen gjorde jag en stor investering i en fabrik i Estland. Till min hjälp hade jag en estnisk platschef, som jag ansåg hade en mycket lämplig bakgrund för jobbet. Han var civilingenjör i träteknik och hade dessutom arbetat som kvalitetschef på ett stort företag som tillverkade limträkonstruktioner.

Efter några månaders inkörningsarbete fungerade tillverkningen bra. Tyvärr var ekonomin svårare att få ordning på. Platschefen kom med den ena ursäkten efter den andra, om mycket höga startkostnader och svårigheter med att få fram ekonomiska rapporter mm.
Jag är den första att erkänna att det var dumt och naivt av mig att tro på hans ord – men det gjorde jag – och fortsatte att föra över pengar till fabriken. När sanningen väl uppdagade sig visade det sig att platschefen hade förskingrat mycket stora summor pengar.
Detta gjorde att mina bolag kom på obestånd, och jag tvingades att sätta både mina estniska och svenska bolag i konkurs. Den största förloraren är jag själv, med många miljoner i förlust.

Svar på påstående nr: 1
Du skriver att ”de gjorde inte många rätt”. Jag förstår inte riktigt vad du menar med det. Låt oss titta på vad man som kund, och självklart även du Ted, får/fått för sina pengar:
I processen att ta fram ditt hus arbetade du tillsammans med en av våra arkitekter och/eller civilingenjörer. Ett arbete som uppskattningsvis tar flera månader. På ditt husprojekt la vår civilingenjör ned ca 150-200 arbetstimmar.
Arbetet vår civilingenjör gjorde ingår i en husbyggsats från MyDreamHouse och inkluderar:

• Att tillsammans med dig som kund utforma idé och skisser till det nya huset: funktionsmässigt, exteriört och interiört
• Projektering och konstruktion av husstomme och övriga huskomponenter enligt MDH’s byggsystem
• Konstruktionsritning av stommen i 3D
• Dimensionering, hållfasthetsberäkningar och beräkning av U-värde av isolering för certifiering
• Statiska beräkningar samt projektering och konstruktion av övriga huskomponenter
• Ritningsarbete
• Uppritning av fullständigt skissförslag
• Bygglovsritningar, huvudritningar, byggmanual, samt arbets- och detaljritningar.

När det arbetet var klart, levererade vi en avancerad husstomme i limträ tillsammans med tydliga monteringsritningar i 3D. Alla limträdelar är färdigtillverkade med hög precision, bl a har alla delar urfrästa spår som är förborrade så att de passar in i varandra och bara är att skruva ihop.
Under den här tiden hade du täta kontakter med oss. Jag och mina medarbetare hade då ett tydligt intryck av att du var mycket nöjd med stommen och att alla delar passade såsom det var tänkt och du betalat för.

Vi levererade även allt annat byggträ. Det är riktigt att du fick träpanel som lösvirke i stället för färdiga ytterpanelsektioner. Tidigare kunder hade upplevt de stora färdigmonterade sektionerna som lite för stora att hantera och menade att det gick lika fort att montera en panelbit i taget. Därför tog vi bort de färdigmonterade panelsektionerna. Mig veterligt visste du om det här när du beställde ditt hus.

Du skriver att det tog ett par hundra timmar extra att montera ytterträpanelen. Enligt BSAB (Svensk Byggtjänst, www.byggtjanst.se ) så tar det 3 min/kvm att montera 28 x 70 mm läkt på vägg (som sitter under ytterpanelen) och 55 min/kvm att montera utvändiga synliga ytterpaneler, alltså sammanlagt 58 min/kvm.
Den utvändiga ytan på ditt hus är 223 kvm. Multiplicera det med 58 min/kvm så får du 215 timmar (12 934 minuter). Jag har svårt att förstå hur du kunnat spara flera hundra timmar på ett arbete som totalt ska ta 215 timmar.

Svar på påstående nr: 2
I inlägget påstås att vi skulle vara skyldiga ca 60 000 kr, för material som skulle ha ingått i hussatsen, men som inte levererades.
Utöver det arbete vår civilingenjör la ned för att skapa ett hus enligt dina önskemål, så fick du också det mesta byggmaterialet. Dock kunde inte allt levereras på en och samma gång på grund av de ekonomiska problemen i Estland.

Jag försökte hjälpa till på alla sätt. Exempelvis fick du, som du själv även skriver, tillbaka 100 000 kr i reda pengar.
Som jag nämnde i början var det här en del av de privata pengar som jag, som ägare, personligen gick in med för att hjälpa dig och även några andra kunder.
När mina bolag fick ekonomiska problem tog jag alltså mitt ansvar långt mer än vad som är vanligt och lagen kräver.
Vissa ekonomiska rådgivare har sagt mig att det var dumt att kompensera kunderna med privata pengar – och att ett av huvudskälen till att driva och välja bolagsformen aktiebolag är att man inte riskerar sitt privata sparkapital. Men jag ser det som en fråga om både image och moral, och ville som sagt göra allt för att du och mina andra kunder inte skulle drabbas.

Svar på påstående nr: 3
Du skriver att du kunnat spara 350 000 - 400 000 kr på att bygga ett lösvirkeshus. Fakturan från MyDreamHouse på din husbyggsats inkl. projektarbete och moms var på 605 000 kr. Det innebär att du – om du byggt lösvirke – bara skulle ha betalat 200 000 - 250 000 kr för:

• de 150-200 timmars arbete som vår civilingenjör la ned
• en komplett avancerad limträstomme till en villa på 185 kvm
• allt övrigt material inkl. fönster och dörrar till en välisolerad villa.

Jag vågar påstå att även om man räknar med att du kom i kläm pga konkursen, så har du fått material och arbete från oss till ett bra pris och verkligen inte något överpris. Du hade dock rätt att förvänta dig en ännu bättre affär. Därför är jag uppriktigt ledsen för de problem mitt dåvarande företag orsakade dig och hoppas du accepterar min ursäkt.

Efter svindeln i Estland som ledde till att både mina estniska och svenska bolag gick i konkurs, beslutade jag mig för att starta om från början och köpte därför ett helt nytt bolag som jag döpte till MyDreamHouse. Detta bolag har – åter igen – naturligtvis ingenting med de gamla bolagen att göra.

Den här historien har inte varit rolig vare sig för kunder, leverantörer eller mig själv.

För att MyDreamHouse i framtiden inte ska råka ut för liknande händelser har MyDreamHouse etablerat ett samarbete med välkända helsvenska företag som
  • KARL HEDIN AB (www.hedins.se) som levererar trävirke mm,
  • samt Nordiska Byggträ i Åsby utanför Köping (www.nordiskabyggtra.se) som tillverkar de avancerade stommarna i datastyrda precisionsmaskiner.
  • Isolering och annat kommer från ISOVER. Övrigt material köps bara från välkända leverantörer.
 
Jag har godkänt att Frank Mattsson ger sin syn på äredet i den här tråden.
 
Hej Marlene,
Tack för detta förträffliga forum. Men nu blev jag förvånad att en husleverantör plötsligt fick lov att skriva här, om en specifik kunds fall.
Men det är kanske en följd av er enkät, visst frågade ni om forumanvändarna tyckte leverantörer skulle få komma till tals?
Då blir det intressant i framtiden, när fler leverantörer skall svara på enstaka kunders frågor/anmärkningar. Ger kanske bättre upplysning till konsumenten...eller så kommer de in och manipulerar fler här, liksom de ibland manipulerat enskilda kunder som råkat illa ut.
Jag vet inte vad som är bäst. Blev bara förvånad.
 
Det är en sak i inläggen i den här tråden som slår mig. Duell säger att när han skrev kontrakt så var det med MyDreamhouse, fast org. numret visade sig höra till en annan firma. Om det stämmer så är det snudd på bedrägeri. Ett aktiebolag får inte agera annat under sitt registrerade namn (ibland finns flera namn inreggade på firman).

Dreamhouse ägare påstår i sitt inlägg att han inte ägde Mydreamhouse förrän efter konkursen i hans bolag. Då är det en intressant fråga:

Varför marknadsförs husen under ett felaktigt företagsnamn som tydligen överhuvudtaget inte hade med denna hustillverkare att göra?

En annan sak jag tycker ser lite märklig ut är påståendet om att en "civilingenjör" lagt ned 150 - 200 timmar på huset, som dessutom upprepas ett antal gånger i inlägget. Det låter som ett fullfjädrat arkitektuppdrag. Jag uppfattade det som att Mydreamhouse sysslar med prefab hus, då brukar man inte behöva lägga ned tid o pengar på en full arkitektritad villa, det är ju det som är lite av finessen med prefab.
 
Om ett företag känner sig smutskastat gör vi undantag till regeln om att inte tillåta företag i forumet. Som en engångsföreteelse tillåts man ge sin version av det som har hänt. Det händer då och då, men är inte så vanligt. Häromdagen var det ju ett företag som valde att kasta en sten genom min fönsterruta istället för att svara i tråden. Måste säga att jag föredrar det senare sättet att hantera att bli dissad i forumet. :S
 
En sten genom fönstret Marlene, jag personligen skulle ha blivit livrädd. Vilket företag var det?
 
Jag vågar inte säga vem det var.
 
Jag förstår dig, Marlene. Det lät obehagligt det där. Hoppas det skall vara slut med det nu.

Du gör ett kanonjobb med detta forum, det skall du veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.