Kan du inte försöka välja ut ett billigt pass i butiken som inte visar fel? Dvs kontrollmäta vattenpassen de har i lager och ta ett som visar rätt? Även om de har dålig kvalitetskontroll så borde de väl lyckas få det rätt NÅNGÅNG...
 
Ofta är libellerna på billigpassen ganska okänsliga så att när man lägger passen på varandra och vickar litet, så kommer Hultaforsarens bubbla att fara fram och tillbaka, samtidigt som billigpassets bubbla knappt rör sig. På Hultafors pass är dessutom känsligheten beroende på vad det är för sorts pass. En mästarstege är väldigt känslig, och ett litet fickpass betydligt mindre känsligt. En bra regel är att man skall satsa på god kvalitet, åtminståne när det gäller mätinstrument. En rätstege med känslighet som ett fickpass är i praktiken ganska värdelöst, eller i alla fall inte bättre än ett fickpass kombinerat med en bräda.
 
Hmmm -Det finns ganska små maskinpass, men de är ungefä 10 gånger så känsliga som en rätstege, dvs  ca 0,05 mm/m mellan skalstrecken. Skall man bygga hus med sånt, blir man aldrig färdig. Om jag inte minns fel finns det lösa libeller att köpa. Jag tror det var i Lunakatalogen.
Edit: Luna nr 2864-0308
 
Usch nu påminde ni mig om mitt värsta köp nånsin. Köpte ett billigt pass på clas i sjön eller va d va när ja började renovera mitt hus. När ja va i princip klar med alla bjälklag så lånade ja av en händelse ett riktigt hultafors libella av en snickare. Alla bjälklag va ordentligt sneda ;(. Efter den fadäsen köpte jag ett libella pass med 2 skenor samt en runtomstrålande laser. Sensmoral: Köp ett snordyrt vattenpass INNAN man börjar bygga .
 
Jag försökte montera en IDO Showerama med glasväggar med ett Biltema-vattenpass. Förbannat skit med passet som felvisade! Det åkte snabbt ut i metallåtervinningen. Nu kör jag med ett Hultafors plastpass + ett 1800mm långpass.
 
Det viktigaste hos ett pass är att du kan justera libellen.
Typ som på Libella 2000.
Då har du ett pass du kan lita på länge.

Gör så här:
Håll passet vågrätt mot tex en gipsvägg.
Dra ett sträck längs passet.
Vänd passet så höger kommer till vänster och tvärt om.
Dra ett sträck igen.
Är inte sträcken parallella är passet dåligt eller behöver justeras. (Torxmejsel på libella)

Upprepa med lodräta linjer för den andra libellen.

Jag har ett spritt nytt libella 2000 i förpackning, endast den röda delan till salu. Ett bud kanske?

/Thrax
 
om du är orolig så ställ vattenpasset på en plan yta så passet visar vågrätt.
snurra sedan så att dom två ändarna bytar plats.
visar det sig att bublan inte är i mitten som innan du flyttade passet så skall du nog byta/justera passet.

Någon som förstod??

Illustrerar lite då ;D, detta är ett ICKE OK pass.
>-----------==O==----------->

<-----------===O=-----------<

Detta är ett OK pass
>-----------==O==----------->

<-----------==O==-----------<

Även dyra vattenpass bör kollas enligt detta speciellt efter t.ex du tappat det i backen från 1 m höjd.
 
oj läste inte vad du skrev thrax.
gick lite snabt
 
Jag har ett urgammalt pass som jag brukar ta till jobbet och kalibera på mät bordet. Funkar fint.

Kollade även mitt lilla clasisjön pass och det stämmde faktiskt riktigt bra :)
 
Men ett mindre Hultafors då? Har själv ett på 60 cm längd och sen 120 och 180 på jobb samt laser. Mitt lilla stämmer alltid och precisionen räcker för mindre jobb. Hultafors gör bra vattenpass,så enkelt är det.

/Kent
 
Jag använder faktiskt mitt lilla Hultafors plastpass även för längre vägningar. Då tar jag min 2.5 meters rätskiva i alu och lägger passet ovanpå. Funkar kanon, passet är verkligen känsligt jämfört med andra pjäser.
 
Libella 2000 eller ett gammal hederligt stegpass så är man hemma... Men på disskusionen låter det som det är biljardbord som byggs eller :)

Och någon här innan nämnde pass och badrum det var inget kakel eller? Det är ingen höjdare att lita på ett vatten pass inär man monterar badrumsinredning.. Följ fogarna bara som ett tips...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.