Vi har byggt en stödmur av färdiga L-stöd i betong men den blev lite hög. Kan man kapa den i överkant till önskad höjd? Någon som gjort något liknande?
 
Japp, det skall gå. Akta dig för armeringen bara när du kapar... Har inte kapat mina än, men kollade med leverantören att det går innan jag köpte mina stöd.
 
C
Jag iakttog banverket när dom kapade in höjden på en ny perrong på Lund C i somras, närmare 150 meter L-stöd som kapades med en maskin i nån slags jigg. Drösvis med trasiga (sprängda, nedslitna, med bitar ur) diamantskivor låg det utefter biten dom redan hade hunnit kapa.
 
Det blir skitfult. Men kan du tåla det så är det inga problem. De flesta mark och anläggningsfirmorna har tillgång till motorkap, som är rätt verktyg för jobbet. Det är svårt att kopiera den snygga fasade kanten på ett L-stöd med en kapmaskin. Dessutom kommer det inte att bli helt slätt upptill. Det i mitt tycke värsta är att man ser armeringen i kapytan. Om du konsulterar en vanlig markfirma så kan det gå loss på mellan 300-500:- +moms i timmen. Om du använder någon som har en utrustning med jigg som beskrevs ovan så blir resultatet lite snyggare men du får en drastisk ökning av timpengen, om den utrustningen ens finns att tillgå för någon som utför arbeten åt privatpersoner.
 
Borde vara risk för att armeringen kommer i dagen när du kapar. Det borde betyda att de blir utsatta för fukt och börjar rosta vilket möjligen kan innebära att muren försvagas. Bara en tanke...
 
Synlig armering kan även ge rostvatten som rinner längs muren & färgar den... Putsa, eller gjut på ett nytt avslut på toppen av muren efter kapning så får du en snygg fas & slipper missfärgningar.
 
blir nog enklare att fylla på med matjord så den ser kortare ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.