Läste att älvsbyhusen nu går å få med förhöjt väggliv,de lät ju spännande!
Är det någon som lyckats få någon bild på det och hur blir det prismässigt?
 
Vi ska bygga med förhöjt väggliv.
Kommer dock inte ihåg priset riktigt.

Vi ska dessutom ha takkupa, den skulle bli ca 12k dyrare om jag inte minns fel.
Totalt tror jag det skulle gå på 33 mer än det vi hade räknat på första gången.
 
Hej!
Jag undrar hur hög blir "väggbiten" i förhöjt väggliv. Hjältevad har vad jag förstått 60, 100 eller 160 cm.
Hur mycket större blir golvytan?

 
Åh, vad jag önskar att de haft det när vi byggde!
 
Å, här är ytterligare en bild på huset framifrån.

//Christina.

 
Jag pratade med en säljare igår o han sa att det var 1.50 ytterst i takhöjd. Golvytan var bara nån kvm större pga att takkupan kommer längre ut(om man nu väljer kupa). I övrigt blir det samma golvyta som innan.
Jag har i allafall beställt ett höner med förhöjt väggliv och takkupa.
 
gosein skrev:
Jag pratade med en säljare igår o han sa att det var 1.50 ytterst i takhöjd. Golvytan var bara nån kvm större pga att takkupan kommer längre ut(om man nu väljer kupa). I övrigt blir det samma golvyta som innan.
Jag har i allafall beställt ett höner med förhöjt väggliv och takkupa.
Men hur kan det vara så att golvytan är oförändrad, utom då i själva takkupan ???
Borde det inte gå att flytta ut innerväggarna längs långsidorna så att man får samma vägghöjd, som i hus utan förhöjt väggliv, längst ut i kanten och iom. det bredare ö-våning.
Fast stödbenen till takstolarna kanske är placerade på samma ställe i bägge husen och då blir det förstås ingen skillnad :-/ MEN vad är det då eg. som kostar 30' extra (+ extrakostnaden för takkupan) ???

//Christina.
 
Hej!
kan det ha att göra med att de hus med förhöjt väggliv har 34 graders taklutning, medan de "vanliga" husen har 38 grader? Att golvytan är den samma är normalt tycker jag, efter som undervåningen är lika, men där i mot borde boytan vara större.
 
ostni skrev:
Att golvytan är den samma är normalt tycker jag, efter som undervåningen är lika, men där i mot borde boytan vara större.
Fast när vägglivet blir högre så borde ju disponibel "inredd" golvyta, dvs. innanför isolerad vägg utmed långsidan, kunna bli större/bredare, alltså innerväggarna borde ju kunna placeras längre ut mot yttervägg så att man iom. det breddar övervåningen.
Även om man på det sättet fortfarande får samma faktisk vägghöjd som i husen utan förhöjt väggliv, fast dessa centimetrar (minns inte exakt hur högt det eg. är) kan alltså placeras längre ut mot ytterväggen och "kattvinden" blir alltså i motsvarande grad mindre.

För ju högre väggliv ett hus har dess större inredd yta kan man ju ha på övervåningen, om man tex. jämför med 2-planshus där vägglivet är så högt att golvytan på övervåningen blir densamma som bottenvåningens.
Så det borde ju vid ett förhöjt väggliv resultera i, åtminstone lite, större inredd yta på övervåningen än utan förhöjning, eller tänker jag helt fel....... :-/

//Christina.
 
Det är tydligen som du skriver Cristina att det är samma slags takstolar som används. Det blir ju dock lättare att möblera. Själv har jag tänkt ha ett badkar vid stödbenen och då är det ju roligare med 1,50 i takhöjd än 1m... Jobbigt att hela tiden ligga under ytan.
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Vad kostar det extra med förhöjt väggliv? Vi ska bygga ett Höner i mars.
 
Det är så här!! Att takstolarna har fått ett högre stödben så att tak höjden blir 1,50 i stället för 1,20 som det är i dom vanliga ä-husen. Och att taklutningem är 34 grader, golv ytan blir inte störe där uppe utan bara att stödbens väggen blir högre. Sedan har den förhöjda delen ligande panel och övriga huset stående på ut sidan. Vill man då dess utom ha en kupa så kan man välja att plasera kupan så att den livar men vägglivet från undervåningen och då blir golv ytan något störe om man gör på detta sättet. Man kan ju passa på att gör en balkong utan för kupan om man vill det är snyggt.
 
Jag har bilder om det är ngn som är intresserad (invändigt).

Skulle vara roligt att höra från någon som ej har förhöjt väggliv om det är så stor skillnad.

Har beställt ett Höner och vet inte om jag ska ha förhöjt väggliv (pris 40 000kr)

Hör av er!
 
Var helt enkelt tvungen att hämta min katalog från Hjältevadshus. De har tre husmodeller med förhöjt väggliv, så jag kan jämföra.

Först har vi Asken med 1,7 meters förhöjning. Det har samma boyta uppe som nere.

Sedan kommer Häggen 1,9 meters förhöjning. Där blir det också samma boyta i båda planen.

"Lilla" Sjögården (min favorit!) har vägglivet förhöjt med en meter och en boyta uppe som är 80 kvm jämfört med 96,8 nere. Golvet går dock ända ut till ytterväggarna fast ytan så att säga inte räknas.

För egen del förstår jag inte vitsen med att betala 30 000 för i stort sett ingenting. Det är väl mysigt att ha badkaret under snedtaket, likaså sängarna ;).
 
Alla hustillverkare verkar räkna ytan på på olika sätt. Det finns en "standard" på hur man räknar ut rätt yta. Men det viktigaste är väll boytan. Tyvär så kommer jag inte ihåg vart jag läst det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.