Hejsan!
Är på gång att sminka upp en tvättstuga och där finns idag en plastmatta som är ok på golvet. Denna går upp ca 10 centimeter på väggarna.

Vi vill sätta klinkers på ena väggen och där är regelavstånd 600cc och 13mm enkel gipsskiva. Om jag förstått det rätt så ska det helst vara 300cc på regelavståndet bakom gipset.

Hur löser vi detta enklast?
Behåller man gipset där plastmatten sitter och kapa gipset strax ovanför där plastmattan slutar, regla upp och på med nytt gips?

Tips, tankar osv mottages gärna!
 
Ingen som har några kommentarer?

Fått tips om att låta kaklet går ner över skarven på plastmattan (uppviket mot väggen) till ca hälften. Dvs efter kakling kommer bara plastmattan vara synlig ca 5cm (ja det är 10cm idag) på väggen..

300mm regelavstånd verkar vara standard, det jag helst hade varit intresserad av är det här med kapning av befintligt gips...
 
Det räcker nog att sätta upp nya gipsskivor för att få tillräckligt styv vägg, 300cc vid enkelskiva och 600 cc vid dubbelskiva är det som gäller i badrum har jag för mig, tvättstuga har lägre krav. Jag hade satt upp våtrumsgips som är mycket styvare än vanligt på väggarna och sedan klinkers på det och köra ca 5 cm över plastmattan precis som du har tänkt.

Lycka till!
 
Vad har du för ytskikt på väggen nu?

Och vad är det bakom? Gips?

När är det byggt?

De frågorna skulle nog hjälpa, även om Dr Fozz gav ett väldigt bra svar.:)
 
barajag skrev:
Vad har du för ytskikt på väggen nu?


Och vad är det bakom? Gips?


När är det byggt?


De frågorna skulle nog hjälpa, även om Dr Fozz gav ett väldigt bra svar.:)
Spackel och färg

13mm gips, ett lager

Början på 80-talet


Ok, låter som jag är rätt ute då. Men var kapar man befintlig gipsskiva? 10cm ovanför mattkanten eller högre upp från golvet?

Eller ska jag försöka ta bort plastmattan från väggen idag och sen limma på den på den nya gipsen?
 
Ok.

Ja då är det ju bara på med en 13mm gips till, försök och få så att de överlappar varandra. Om underliggande gips slutar på en regel så nästa skikt slutar på regeln bredvid.

Hur långt ner du ska sluta är ju en smaksak, men jag skulle sluta några mm ner på mattan, sedan efter att du kaklat dra en tunn silikonrand under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.