Hej!

Vi har så sjukt mycket flugor på fasaden samt balkongen och altandäcket. Man kan alltså se ett 50-100-tal flugor sitta på samma fläck. Ena platsen är fasaden i söderläge där de sitter på väggen samt på räcket till balkongen, men de sitter även på altanen på norrsidan (dock inte fullt lika många). Min sambo säger att det också brukar vara en del på vinden.

Har nån annan flugproblem liknande detta? Vad kan det bero på? Vad gör man åt det? De jag frågat i trakten har inte samma problem...
 
Jag led förskräckligt av flugor den första sommaren i nybyggda huset med flugor som smutsade ner fönsterkarmar och de vita putsade innerväggarna. Försökte med dessa neonljuslampor som skulle samla ihop flugorna till kadaver - men dessa lampor är absolut överreklamerade. Nu sätter jag dessa tunna (gift)tejpremsor längst uppe på fönsterrutorna. Flugorna lockas dit och äter av giftet och faller ner på golvet med benen i vädret. Får alltså dammsuga upp dem. Kompletterar med trådgardiner med tyngder framför den sommaröppna terrassdörren. Det funkar också bra. Det verkar som om just mitt hus drabbas mer än grannarnas. Varför vet jag inte!
 
  • Gilla
Häljarp
  • Laddar…
Det finns flugor och flugor. De flugor man ofta ser i stora klasar sitta och värma sig i solen eller övervintra på vindar är oftast vindsflugor. Det ser visserligen otrevligt ut, men de gör ingen skada. De här flugorna bor normalt i skogen, men drar sig in i husen för att övervintra.
Typisk är också att de väljer ut vissa hus men lämnar andra ifred.
Du kan i alla fall trösta dig med att det inte beror på dålig hygien att de kommer till just dig. De äter ingenting i huset.
 
Dom bor i dina väggar, runt om fönstren m.m och i alla skrymslen och vrår i huset som dom kan komma in i, det är bara att vänja sig.....tyvärr. Bor du i närheten av en lantgård eller hästgård så tenderar dom att vara fler i antal.
 
Hmm, vi funderar på att testa de där tejpremsorna. Var köpte du dem?
 
  • Gilla
Jii
  • Laddar…
ICA i min 'storstad' har dem. Remsorna sätts längst upp på fönsterrutan; för mig räckte de hela säsongen.

Tillägg: Har idag införskaffat 2 förpackningar à 69:- på ICA. Märket heter Aeroxon
 
Redigerat:
Lite blandade tips:
1. Lämna inte dörrar och fönster öppna. Skaffa myggnät i så fall. Lätt göra själv: en enkel träram spänd med nät.
2. Kemisk krigföring. Eller är inte insektsspray politiskt korrekt längre?
3. Skaffa katt, miljövänligt, och dom tuggar med glädje i sig flugor.
4. Svalor är oxo bra, fast inte inomhus. Vi har ca 20 svalbon på kåken, lite skräpigt, men flugor äter dom..
5. Ett par rediga flugsmällor!
 
  • Gilla
quesus
  • Laddar…
Tar upp denna tråd igen. jag var uppe på vinden och kröp för att kolla att ingenting läckte efter takbyte. I hörnet uppe i gavelspetsen satt dom- hundratals! Först trodde jag det var fuktskadat uppe i hörnet, det såg svart och kontstigt ut i ficklampans sken, men när jag kom närmare så fattade jag vad det var! Vad gör jag? Vi har kört med dammsugaren och det tar bort en del. Radar tycks få dem j-ligt snurriga. I alla fall dråsar de i backen och snurrar runt runt, ser riktigt roligt ut...Men tyvärr kommer de ut via vindsluckan då de trillar neråt, så vi får ut dem i huset. Dessutom ramlar de ner i isoleringen, så nu lär väl mössen få kalas när de flyttar in...Finns något bra knep att få bort flugorna? Jag har läst att de inte gör någon skada, men jag tycker träet under där de satt i en stor hög ser lite mörkt ut. Dessutom är vetskapen om att man har massa äckliga flugor på vinden tillräcklig för att vilja utrota dem.
 
För min del kommer de in via takfoten då mitt insektsnät är så gott som intet, rätt lustigt att ha mer flugor på vintern än sommaren inne. Misstänker att de kryper igenom springor och taklister och liknande.
Katterna har tröttnat på att jaga de tyvärr, annars var de duktiga på att jaga de i början.
 
Hade extremt mycket flugor på och omkring huset i sommras. Har bara bott här i knappt ett år så jag vet inte hur vanligt det var. När jag gick runt huset på nersidan en dag, som ligger mot söder, var det något som lät som en vältrafikerad motorväg. Det var flugor som satt och värmde sig på tegelväggen.
På vinden ligger de i drivor på isoleringen i varierat uttorkad format i hundratusental, om det räcker. Jag tycker det är lite otrevligt, men jag är inte så villig att döda för min egen lättja. In i mitt hus kommer de inte i vuxenstadiet.
Skulle gärna kunna skrämma bort dem på något sätt. Återkommer de i samma mängder nästa sommar då blir det att spika upp 3-4 fågelholkar i varje träd. Flugor är den insekt jag avskyr mest, de är så respektlösa. Getingar är jag inte störtförtjust i heller, men de trakasserar en inte iaf.
 
Y
Utan att ha läst alla inlägg så kan jag berätta ett alternativ;

Har nyligen sett de som spritt kalk ute på gräsmatta och rabatter, det skulle ändra PH-värdet så flug-äggen inte kläcks.. Vet dock inte om det gav effekt fast de valde att göra så efter att någon innan lyckats med det.. Återstår att se...
 
Hej!
Beställde jord i september -09 och sådde gräsmatta. Flugorna kom strax därefter. Är det jorden eller själva anläggningen av gräsmatta som är boven?
Ska beställa jord igen till nytt projekt - vågar man ta samma leverantör?
 
Hej och glad påsk alla flugovänner! Här är lite tips inför lediga dagar.
 
  • ATT00002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ATT00003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ATT00004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ATT00005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ATT00006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ATT00007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ATT00008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bergknalle och 8 till
  • Laddar…
Tack fullhouse. Jag tyckte att det var roligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.