Vet inte om detta hamnar i rätt forumdel - flytta gärna om så är fallet.

Byggde förra vintern om min tvättstuga. En rörfirma var hit och gjorde några förändringar på rördragningarna. Nu har det visat sig att en koppling som hamnat i mitt diskbänksskåp (vägg-i-vägg med tvättstugan) har läckt.

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag och förklarade läget och frågade om det var deras eller rörfirmans problem. FB sade att eftersom det var inom två år så hade rörfirman ansvaret. Ringde så till rörfirman och förklarade problemet. Killen på rörfirman försökte först slingra sig med att de minsann inte hade varit och gjort några förändringar i mitt diskbänksskåp men då jag berättade att jag hade fotobevis så veknade han fort.

Då kom han på nästa snilleblixt: "Ring till ditt FB och säg att du har en läckande koppling så betalar jag din självrisk eftersom den är betydligt lägre än vår." Jag sade att det inte var mitt FB's problem men han insisterade att jag skulle ringa. Jag låtsades gå med på detta men ringde aldrig till mitt FB. Ringde sedan upp rörfirman igen efter ca en timme och förklarade att mitt FB inte var vidare imponerad av hans idéer.

Hur som helst; rörfirman skickade hit en snickare som sågade sönder diskbänksskåpet och gjorde ett hål i golvet för att se hur mycket skadan har spridit sig. Eftersom det var duktigt blött i trossbotten så tillkallades Anticimex.

Antcimex kom och gjorde mätningar som visar att trossbotten är DYNGSUR! Även bärande golvbjälklag är kraftigt fuktskadade. Golvspånskiva är angripen men kan eventuellt räddas. Vidare undersökning krävs.

Jag har själv inte tänkt lägga mer mer arbete än vad som är absolut nödvändigt för att få detta åtgärdat men för detta vill jag givetvis ha någon sorts ersättning.

Ärendet har bara börjat och fram till nu har jag följande ersättningskrav:
25/3 - 1 tim förlorad arbetstid - Möte med rörmockare från rörfirma 0700-0800
26/3 - 1 tim förlorad arbetstid - Möte med snickare 0700-0800
26/3 - 1 tim förlorad arbetstid - Möte med Anticimex 1500-1600
27/3 - 1 tim - framskottning av lucka in under krypgrund

Vad kan man begära?
Vad har man rätt till?
Bör jag redan nu ta kontakt med en jurist?
Bör jag redan nu förklara mina ersättningsanspråk gentemot rörfirman.

Kan tillägga att rörfirman är den största på orten och har filialer över stora delar av Sverige så det är ingen liten "en-skuttare" som jag kommer att driva i konkurs.
 
Redigerat:
Jag tycker att du ska lämpa över problemet på ditt försäkringsbolag,
så får de bråka med rörfirman och deras försäkringsbolag.
Det bör vara ett rutinärende för dem.

/Hasse
 
D
Sedan tycker jag att du bör vara ganska nöjd med att rörfirman tar på sig att fixa det hela. Tycker det i sammanhanget verkar lite onödigt att peta med 3 tim förlorad arbetstid och framskottning av en lucka... Antar att du hade kunnat lämna nyckel till dem som alternativ till att vara hemma.

Vi hade en stor försäkringsskada hemma och jag ägnade många timmar åt att tala med hantverkare och försäkringsbolag, men inte är det något som man fakturerar försäkringsbolaget sedan? Det är tid som jag använder för att försäkra mig om att det blir utfört som jag vill.

Möjligen att det i ditt fall är lite annorlunda då rörfirman är direkt vållande...
 
Som sagt, förlorad arbetstid tror jag inte att du kan räkna med att få ersättning för. Tar du upp det så är bara risken att du skapar mer konflikter och slutresultatet blir lidande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.