Efter att ha hoppat runt i forumet kors och tvärs och läst saker som roat, förbryllat och rent ut sagt gjort mig förbannad (inte så mycket på konsumenter, mer på historierna om hantverkare) så måste jag som entrepenör som aldrig begärt förskott av någon kund (har visserligen ca 70% av mina kunder som byggfirmor så där gäller ju 30-60 dgr faktura ändå) fråga er konsumenter: Varför betalar ni förskott till hantverkare?

Ett långvarigt projekt kan jag ha viss förståelse att hantverkaren vill ha lite pengar så det snurrar men 30 dgr ska dom väl ändå ha råd att vänta, jag har själv gjort på samma vis mot privatkunder som mot byggare på långvariga projekt att totalsumman delas upp och man fakturerar en gång i månaden.

På korta men kostsamma projekt så har jag ju själv 30 dgr kredit på materialet hos grossist och så måste väl dom andra också ha det så varför betala förskott i det fallet också?

Så helt enkelt, berätta varför ni betalar förskott, jag har nu läst om så många saker som ofärdiga projekt och liknande fastän så gott som hela kontraktet är betalt.
 
Om jag får ställa en motfråga, förhoppningsvis utan att förstöra din tråd. Hur kan en hantverkare lita på att kunden kan betala för sig?

Jag är företagare, men säljer mer varor än tjänster. Jag lämnar aldrig någonsin ut en faktura om kreditkoll inte visar ok vare sig det gäller sålda varor eller tjänster. Och visar den ok så säljer jag fakturan.

Gör ni kreditupplysningar på alla privatkunder innan de får ok att betala i efterskott?
 
i värsta fall hjälper inte en kreditupplysning. Har varit med om att en ensam kund(företag) hyrde in hantverkare och drog på sig en miljonfaktura o sen vägrade betala den.. Det var snudd på rättegång och det hade sänkt 30 manna firman om den inte gick igenom men tur var att dem betalade den ändå.

Farligt det där.
 
Ursprungsfrågan är synnerligen befogad eftersom så mycket ont rotar sig i just detta - och det oavsett om det handlar om betalning för en timme eller en delbetalning av en större leverans.

Själv betalar jag ALDRIG utan att ha fått något, möjligen undantaget någon handpenning i välkända butiker/företag.

Jag tror det är så enkelt som att säljaren föreslår ett förskottsupplägg och kunden tycker det är obekvämt att protestera och föreslå något annat. Man tycker det är obekvämt att argumentera kring dessa saker för man känner sig osäker på vad som är praxis.

Den seriöse leverantören gör iofs helt rätt i att försöka få till detta upplägg eftersom det är positivt för kreditkostnader och ger en minskad risk i affären. Tyvärr verkar det ju som att detta utnyttjas av den mindre seriöse leverantören för vilken det är väldigt enkelt att sticka när man tycker sig ha gjort klart jobbet.
 
För min del när det gäller privatpersoner så har det fungerat lite olika, någon har vid ett litet projekt (under typ 5000 kr) betalat kontant mot kvitto eller fått en faktura på 10 dgr. Vid ett projekt som uppkommer i så pass stora summor då det skulle bli riktigt ansträngande för ekonomin om inte betalning skulle ske så har det i regel varit ett jobb som också dragit ut på tiden så då har löpande delbetalningar varit alternativet där jag tagit första delen efter 30 dgr och då har jag inte än köpt in mer material i värde på den tiden än vad jag får betalt på den delen av kontraktet.

Sen vid exempelvis villabyggen så kan avbetalning också ha varit tvådelad, första betalning när rör och dosor är förlagda och sista vid besiktning, eller så har det gått månadsvis där med.

Jag har bara gjort krditkontroll en gång sen 2005 och jag har bara haft två kunder som strulat med betalning sen 2005, den ena var en miss från banken egentligen så det kan jag inte klandra kunden för när betalningen kom sent och den andra var på 500 kr men det "löste" sig två år efteråt då hon hade lite samvetskval över det hela och bjussade på en helkväll på en ålandsbåt där vi råkade stöta på varandra.

Nu förstår jag ju självklart en liten skuttbyggare som ska bygga ett hus eller något annat där kostnaderna drar iväg och det går åt mycket material i början att byggaren kanske har behov av en viss summa men jag personligen skulle inte anlita en býggare eller någon annan som inte skulle klara kredit på åtminstonde 30 dgr om det är ett långt projekt eller en vecka minst på ett litet projekt.

Min firma pendlar konstant på kundkrediter på mellan 50-100 tusen över året, men jag verkar också haft tur med mina kunder.

Har haft en kund (privat) som skulle ha mycket special i hemmet och det var bråttom så inom en månads tid så var totalsumman upp i 95 tusen (material och timmar för mig plus hjälpredor) och han betalade 3 dgr efter vi var färdiga.

Så, jag har en personlig åsikt om att ett företag som inte kan lämna kredit, olika länge beroende på olika projekt så kunden kan känna sig trygg att det händer något är inte i så pass bra ekonomisk form så att jag vågar satsa på dom ifall något skulle hända. Spelar ingen roll hur duktig firman/personen är. Lägger hellre ner 10% till i kostnad på ett stabilt företag.

Det är ju när man läser alla trådar där man kan se att folk batalat större delen eller kanske allt och det är en massa kvar eller en massa oåtgärdade fel och inga pengar innehållna som jag börjar fundera över varför betala i förskott.
 
Visserligen är det väl en ormständig lösning...men om man nu är osäker på att kunden inte kan betala för sig, och kunden självklart vägar betala i förskott...kan man inte låsa kundens pengar på något klientmedelskonto på något sätt. Det går ju när man handlar på blocket så det borde ju funka även när det är hantverkare inblandat. På det sättet så ser ju säljaren att pengarna finns och att de är undansatta för just det här projektet och kunden kan hålla inne betalning tills arbetet är korrekt utfört.
 
Men... Menar ni som är hantverkare att det är problem att få betalt. Då menar jag från privatkunder?

Jag kan tänka mig att om det blir tvist om utförandet, eller att det blivit mycket dyrare än kunden trodde, så blir det problem. Men är det verligen ngt. som inträffar med så stor sannolikhet att det är ett reelt problem?
 
hempularen skrev:
Men... Menar ni som är hantverkare att det är problem att få betalt. Då menar jag från privatkunder?

Jag kan tänka mig att om det blir tvist om utförandet, eller att det blivit mycket dyrare än kunden trodde, så blir det problem. Men är det verligen ngt. som inträffar med så stor sannolikhet att det är ett reelt problem?
Jag kan bara tala för mig och mina närmsta "kolleger" men jag upplever det inte som ett reelt problem.

Mina erfarenheter är att 1 på 768 "strular". :)

Och det hade kunnat undvikas om jag bara hade orkat googla personen innan arbetet satte igång. Men jag har lärt mig läxan. Precis som privatpersoner alltid ska ta referenser och kolla upp företaget så ska hantverkare göra precis likadant.

Då ökar chansen för att de seriösa hittar varandra.
 
hempularen skrev:
Men... Menar ni som är hantverkare att det är problem att få betalt. Då menar jag från privatkunder?

Jag kan tänka mig att om det blir tvist om utförandet, eller att det blivit mycket dyrare än kunden trodde, så blir det problem. Men är det verligen ngt. som inträffar med så stor sannolikhet att det är ett reelt problem?
Klart att det måste förekomma folk som köper hantverkartjänster som försöker undslippa betalning. Antagligen slipper man hälften av dessa problem om man gör en enkelt upplysning (kostar inte många kronor idag och kan göras online) och då blir det nog rätt få kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.