Jag fick elräkning för byggströmmen i förrgår. 7199 kWh i förbrukning för november och december. Kostnaden blev lite mer än 10000 kr.
Klart man ryggar tillbaka när man ser detta men förbrukningen motsvarar nästan exakt 5 kW kontinuerligt under perioden. Jag har två byggfläktar som står och går konstant. Gissar att det kunde blivit mycket dyrare.
 
Fattar inte hur ni kan få det så dyrt med elräkningen.
Jag har en elpatron kopplat till golvvärmen i mitt bygge.
Jag har gjort av med 2677kWh på november och december, sedan använder jag diverse maskiner samt lampor på bygget.
Jag har ca 17-18 grader inne i huset, huset är ett 1-plans på 135kvm.

Har ni skrivit något avtal på eran byggström?
Vad betalar ni för kWh pris?
 
Redigerat:
Läste en tabell att förbrukningen ökar med ca 100% om man ökar från 17-20grader och ytterligare 100% från 20-23grader men det är naturligtvis bara ungefärligt och beror på en massa faktorer.
Stor skillnad gör det iaf irl vet jag..


bengan24 skrev:
Fattar inte hur ni kan få det så dyrt med elräkningen.
Jag har en elpatron kopplat till golvvärmen i mitt bygge.
Jag har gjort av med 2677kWh på november och december, sedan använder jag diverse maskiner samt lampor på bygget.
Jag har ca 17-18 grader inne i huset, huset är ett 1-plans på 135kvm.

Har ni skrivit något avtal på eran byggström?
Vad betalar ni för kWh pris?
 
Elräkningen mellan 1 januari -1 februari hamnade på 509kr
Har trots allt en elpatron till golvvärmen så går dygnet runt.

Hur har ni andra fått under denna period?
 
Till er som tidigare disskuterat att köra med brännare inomhus isf eluppvärming under byggtiden.

Det är otroligt farligt att elda i slutna eller dåligt ventilerade utrymmen. Man kan dö! CO2 och CO varken luktar eller syns. Man har luft i syre i lungerna så man orkar gå in i huset. När man väl förstår att man inte kan andas så hinner man inte ut. Många dör varje år för att de gör detta misstaget när det blir kallt. I flera länder finns det lagkrav på att man ska ha säkerhetsbrytare som förhindrar att brännare kan förgifta folk.

Inte värt dö, varken själv eller att ta dö på sina snickare, för några tusenlappar.
 
Redigerat:
Dieselvärmare är skitbra - i stora byggen. Jag värmde upp 2800 kubikmeter på ett av mina byggen utan problem med en dieselvärmare från Ramirent. Jag har för mig att det gick en kubik diesel var 10:e dag men då var inte kåken helt tät vid det tillfället.

Anledningen då var att det inte fanns tillräckligt med ström att värma med el. Annars är givetvis el alltid att föredra.

I en villa är det absolut det vettigaste att köra med en 9kW-fläkt med termostat.. Personligen skulle jag öka tempen på helger och nätter, allt för att torka ut huset så mycket som möjligt.
 
jaha så kom då elfakturan.... 12500:- för all byggström exkl elverföringsavgifterna! Totalt gick byggströmmen på nästan 20000:-! Största felräkningen och överraskningen under byggets gång! Så i det stora hela så gick jubygget bra! Nu e vi inflyttade och klara!:D
 
Min vinterström blev 7400kwh okt-mars oh det är nästan dubbelt upp mot en "normal" vinter..
 
J
min byggel (eller vanlig el, har oftast inte byggel i .fi) blev på 359e (3753kWh) inklusive överföring och skatter. Genomsnittspris på elenergi: 5.36c/kWh och på elöverföring 4.24c/kWh

Det här för januari, februari med ca 17-20'C varm inomhus och det var oftast mellan -20 och -30'C kallt ute (värmde upp golvvärmeslingorna (vattenburen) med el pga bergvärmepumpen inte kan installeras före grovköket är kaklat. Huset är på 132kvm och beläget ungefär lika långt norrut som umeå.

Vi hade även en byggfläkt på under vissa etapper samt vanliga byggredskap.

Är inte "Byggel" nån stackars kvarleva från 70-talet ? Här Monterar dom elskåpet på en ställning ca 30cm från husväggen och kopplar elen dit och man får en vanlig elanslutning med normala elpriser.
Så här såg det ut för oss: http://snobbhill.blogspot.com/2009/08/el-el-el.html
 
Redigerat av moderator:
tumo skrev:
Det är otroligt farligt att elda i slutna eller dåligt ventilerade utrymmen. Man kan dö! CO2 och CO varken luktar eller syns.
Blanda inte ihop CO och CO2. Givetvis kan man inte alls använda en brännare som släpper ut kolmonoxid (CO) inomhus. Brännare avsedda för användning inomhus släpper inte ut några signifikanta mängder CO.

CO2 släpper de dock förstås ut, och man ska förstås ha fungerande ventilation när man kör, men CO2 är inte alls jämförbart med CO. Kolmonoxid är extremt lurigt och du kan vara dödsdömd innan du ens känner av något. När du väl känner av något så kan du dö även om du hinner ut innan du förlorar medvetandet.

Med för mycket CO2 i luften känner du däremot en påtaglig andnöd och om du då går ut till normal luft så återhämtar du dig snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.