Hej!

Överväger att köpa ett hus från 2003 med enstegstätad putsfasad.
Är det någon här som renoverat ett hus med denna fasadtyp?

Vad ska man då välja? Tegel?

Vilka pengar rör det sig om?

Finns det någon som helst möjlighet att få renoveringen bekostad av hustillverkare eller via försäkring av ngt slag?

Om det nu är uteslutet att få arbetet bekostat - ska man då köra på och renovera direkt eller vänta tills det blir några problem?

Tacksam för alla synpunkter!
 
Tja, är det fel på fasaden kan du väl be befintlig kund skaffa löfte om renovering från byggarna innan avtal skrivs. Kul o köpa ett 7 år gammalt hus och göra om fasaden. då kan du väl lika väl bygga ett nytt istället.
 
Jag kan inte ge dig några direkta råd men jag har en del "att tänka på".
Det är inte säkert att du får byta till tegelfasad, hör med kommunen. Ibland är det t.o.m. så hårt reglerat att man inte får måla om huset eller detaljer till andra kulörer.
Om man river bort frigoliten som är putsbärare ska man också veta att man river bort väldigt mycket isolering. Detta måste kanske kompenseras så att huset fortsatt uppfyller energikrav, återigen hör med kommunen. I annat fall ska man räkna med avsevärt högre driftskostnader.
Om du ska ha puts på huset blir det troligtvis ventilerat system med Knaufdanogips Aquapanel Outdoor.
 
Angående kostnader och vem som ska betala. Jag tror inte det går att få ut pengar från försäkringsbolag eller hustillverkare. Dolt fel är det knappast heller, du vet ju vad du köper. Detta var den byggmetod man hade då och idag är den klassad som riskkonstruktion. Men då, när man byggde gjorde man ju inte "fel". Man kan ju jämföra det med alla dessa 60-70-talshus med platta tak med invändigt takavvattning. Det är en riskkonstruktion och många av dessa hus har läckt vatten. Det går att få dessa tak att hålla tätt men det är svårt. Enstegstätade fasader går att få fungera men det är svårt.
 
Hei,

Jag sitter i samma sits, har et trädhus med enstegs putsfasad. Vi startar i morgon med at riva fasaden, monterar så utegpis på trästommen, 28x70 läkt for luftspalt och STO ventec skivor som ny putsbärer.

Sökte byggare for jobbet via 2 websidor for förmedling av byggjobber men det var i prinsip ingen av dom 15 byggarna som så på jobbet som hadde ens hört om problemen med enstegsfasader. 80% ville putse på frigolitt rakt på stommen. Endast 2 av 15 av företagen hadde existerad i mer enn 1 år, dom flesta ville ha 50% förskott och kunne börja "nästa vecka"...

Blev så skremd av dette at jag satte meg ned och läste allt om fasad-problemen och hur man bäst åtgärdar dom ( www.sp.se är jättebra), fann komplette ritningar på hur man bygger og bjuder ned några kompiser från Oslo och gör det själva.

Til info er fasadytan 90 kvm och prisene jag har fått från 175.000 til 350.000....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.