Vi ska bygga hus på Ljusterö med start så snart som möjligt. Det som saknas för att vi ska få ha byggsamråd är byggfelsförsäkringen och färdigställandeskyddet. Vi skulle köpa hussatsen från hustillverkaren och då skulle GAR-BO ingå. Men firman höll på att gå i konkurs i höstas så vi plockade bort försäkringen och lite annat från leveransen, och köper ist byggsatsen direkt från fabriken.

Har lite funderingar över det här med försäkringen, har förstått att de i princip är helt värdelösa då man inte får ut ett dugg om det väl skulle hända något. Vi har försökt få dispans hos kommunen men fått avslag så vi måste ha dem.

- Vill gärna få så låg kostnad som möjligt för byggfelsförsäkringen, är det någon som vet vad minigränsen är? Dvs hur mycket man ska söka för? Har för mig jag läst att det är samma kostnad för 0-1 000 000 kr, kan det stämma?

- Vi köper ju byggsatsen direkt från fabriken för ca 900 000 kr. Måste vi även anmäla det i ansökan om försäkringen? Vi tycker det borde ingå i konsumentköplagen, att om något saknas eller om det är fel på något borde vi ju kunna reklamera och få rätt? För om vi lägger till det i ansökan om försäkringen så kommer vi ju snabbt över 1 000 000 kr och vi vill ju så sån låg kostnad som möjligt ..

Tacksam för svar, råd och tips :)
 
http://www.bostadsgaranti.se/

"BOSTADSGARANTI ägs av staten och Sveriges Byggindustrier. Sedan 1962 erbjuder vi konsumentskydd för bostäder och byggarantier."

De har allt, jag skulle nog personligen valt de! :)

Tror inte du behöver ha med själva hussatsen, men jag är dålig på sånt , tänkte bara tipsa om hemsidan :p Pröva att ringa de och se vad de säger! Ring även vi villaägare eller liknande!

MVH!
 
Finns det inget likvärdigt hus hos någon annan leverantör. Går ju sedan att ändra lite i planlösningen för att det ska bli som det huset ni vill ha. Låter lite väl vågat det ni tänker göra.
 
Är du på jakt efter att försäkringen skall bli så billig som möjlig så är min rekommendation att du så mycket som möjligt "gör jobbet själv"...

Sedan skall du säkerställa att de entreprenörer du eventuellt anlitar har en hög kreditnivå då premien baseras på detta. Anlitar själv snickare som nyligen dragit igång ett aktiebolag. Trots att de är superduktiga och har jobbat många år med att bygga hus som anställda på byggföretag med mycket gott rykte så blev min försökring dubbelt så dyr pga detta. 45000 KR !!

Tycker att de alterniven som finns på marknaden suger duktigt !! Sitter i en lokal 60 mil från byggplatsen å håvar in pengar de aldrig har för avsikt att betala tillbaka..
 
Ska bygga hus i egen regi.Kan vi få någon nytta av försäkringarna eller e de bara en onödig utgift?
 
Mikael_L
ranchero skrev:
Ska bygga hus i egen regi.Kan vi få någon nytta av försäkringarna eller e de bara en onödig utgift?
Det är en 100% onödig utgift.
Färdigställandeskyddet ska din byggnadsnämnd kunna medge att du inte behöver teckna. Sök på färdigställandeskydd här på forumet.
Byggfelsförsäkringen kan aldrig falla ut till din fördel men du kan som regel inte slippa undan den, så där gäller det att erhålla så låg kostnad (premie) som möjligt. Dvs håll nere dina kostnader för husbygget till den nivå som genererar lägsta premien.
 
Mikael_L skrev:
Byggfelsförsäkringen kan aldrig falla ut till din fördel men du kan som regel inte slippa undan den, så där gäller det att erhålla så låg kostnad (premie) som möjligt. Dvs håll nere dina kostnader för husbygget till den nivå som genererar lägsta premien.
Vet du möjligtvis vilken nivå som genererar den lägsta premien?
 
Jag teckande byggfelsförsäkring för 1520000 i materialkostnader och då som huvudsakligen självbyggeri och fick 10000kr i premie hos både Gar-bo och bostadsgaranti.
Men när jag var hos kommunen på samråd så uppstod det problem, jag har ju lämnat in anmälan om VA och el anslutning och där står ju de företag som ska göra de arbeten jag själv ej kan göra och då hävdade kommunen att det var en delad entreprenad och att de företag jag anlitar skulle vara med i byggfelsförsäkringen. Så nu blir det till att försöka komplettera eller söka en ny försäkring hos Bostadsgaranti, vet ej om detta går att göra men jag hoppas det.
 
Vi tecknade försäkring på GAR-BO på 25000:-. Då tog vi endast med det kontrakt vi har på bygg, el, vvs (ett kontrakt). Grund och eget mtrl lämnade vi utanför för att få ner premien. Motsvarande offert från bostadsgaranti var 41000:-... Vi har byggsamråd idag, så det blir spännande att se vad kommunen säger. GAR-BO har tydligen en grundavift på 18 000:- som sedan räknas upp med allt över 1 mille.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.