Det knottriga är från träet i parketten som rest sig av lacken han lade på. Sådant åtgärdar man med finslipning innan man lackar ytterligare en gång. Sen håller man på så med finare och finare papper tills en blank fin yta erhålles. Att försöka dölja resningen med mer lack är dömt att misslyckas. Han har uppenbarligen varit desperat och hällt på ett överflöd av lack vilket resulterat i borstränderna. Han är uppenbarligen inte rätt man för att lacka trägolv.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Hoppas allt ordnar sig för er men se till att ni hittar en egen eller opartisk besiktningman. Det är knappast lyckat att hantverkaren som utfört ett eländigt jobb ska välja en besiktningsman som ska godkänna eller underkänna arbetet. Har hantverkaren den minsta självbevarelsedrift så tar han knappast dit en besiktningsman som han tror kommer att underkänna arbetet.:S
Du har helt rätt, det är därför jag skall försöka få tag i en besiktningsman själv. Det var bara så j---a tungt i onsdags att jag bara gav med mig när han sade att han skulle ordna en.


RobZombie skrev:
Jag förstår inte riktigt varför golvet skulle behöva rivas ut och läggas om? Måste väl vara enklare att slipa och lacka om (och då av någon som normalt sysslar med sånt vilket din hantverkare inte verkar göra).
cem77 skrev:
Fråga någon som är van vid att slipa och lacka golv vad det kostar att göra. Dra sedan av denna summa från fakturan för golvläggningen när den kommer och betala resten. Dom pengarna använder du sen för att få golvet slipat och snyggt lackat. Själva lackningen kanske du kan göra själv?

Din hantverkare har ju redan fått ett antal gånger på sig att åtgärda sina misstag och behöver inga fler.
Ja det alternativet finns förstås. Jag var bara så trött på eländet att jag kände att det får funka med fabrikslacken på golvet. Skall kontakta en annan golvläggare för att få ett pris på vad det kostar att få ordning på golvet.

barajag skrev:
Svårt med bara bilder, men bild sju tycker jag skvallrar om att det är ganska djupt.

Frågan är väl om man ska betala fullpris på ett golv, som man redan har missat minst en slipning på i framtiden. Men självklart går det ju att slipa det så det blir riktigt snyggt.
Ja att man missar en slipning är ju inte heller speciellt roligt. Det troliga är väl också att det kanske behövs tidigare än i resten av huset.

träskruven skrev:
Det knottriga är från träet i parketten som rest sig av lacken han lade på. Sådant åtgärdar man med finslipning innan man lackar ytterligare en gång. Sen håller man på så med finare och finare papper tills en blank fin yta erhålles. Att försöka dölja resningen med mer lack är dömt att misslyckas. Han har uppenbarligen varit desperat och hällt på ett överflöd av lack vilket resulterat i borstränderna. Han är uppenbarligen inte rätt man för att lacka trägolv.
Det här var intressant. Kan det dessutom vara så att fabrikslacken och den nya lacken inte trivs ihop? Golvet har ju lackats direkt på originallacken utan slipning.
 
T
Varför lackar man ett golv som redan är lackat ifrån fabrik?
 
Extra skydd mot väta.
 
DrDolme skrev:
Det här var intressant. Kan det dessutom vara så att fabrikslacken och den nya lacken inte trivs ihop? Golvet har ju lackats direkt på originallacken utan slipning.
Trädet är inte mättad. För det krävs det sju omgångar med lack. Mycket möjligt att lacken inte trivs ihop speciellt om den ena är vattenbaserad och den andra inte är det eller om träet är inoljad.
 
Det var inte det lättaste att få någon att komma för ett utlåtande. Antingen gör man inte denna typ av besiktning eller så har man ett startarvode som överskrider priset för ett nytt golv.
En annan golvläggare har varit och tittat samt lämnat pris på att åtgärda eländet. Han hade dessutom en lite annan syn på hur man lackar golv. Tyvärr fungerar inte detta som en besiktning.
Kampen fortsätter.
 
Ja att besiktiga golv eller besiktningar i övrigt är inte gratis men kan vara värt besväret då man har en tvist. Kolla efter en GBR-besiktningsman på http://www.golvbranschen.se/ i din närhet.
 
Så har det då äntligen hänt lite.

Efter samtal och mailkontakt med samma bilder jag lagt ut här så kommer det en besiktningsman från GBR.
Golvläggaren är inte ett dugg intresserad av att dela på notan (okej, det är jag som inte är nöjd med arbetet) han är heller inte orolig för vad "domen" blir.

Dessutom frågade han snorkigt varför jag inte betalat fakturan.
- Vilken faktura?
- Den för materialet!
- Ja den betalade jag på förfallodagen, du sade ju att materialet hade jag ju i alla fall fått och jag tyckte det var rimligt trots min första tanke var att betala när allt var färdigt.
- Ehumm, ja då ber jag om ursäkt då.

Jag kanske är konstig men borde man inte ha bättre koll än så på finanserna i sitt bolag?


En liten lustig sak är att innan jag tog kontakt med GBR så provade jag med samma besiktningsman som golvläggaren själv lyckades boka in på 4 dagars varsel.
Jag har efter 3 veckor fortfarande inte fått bekräftat att de besiktigar sådana här saker åt privatpersoner :rolleyes:.
 
Så har då äntligen golvet blivit underkänt av en auktoriserad besiktningsman.
Överenskommelsen blev att den andra golvfirman som tittat på eländet skall få åtgärda golvet (slipa och lacka), kostnaden och kontakten får den första golvläggaren sköta.

Fint som snus.

Tyvärr får man ju inte vara glad någon lång stund. På kvällen ringer golvläggare 2 och talar om att han inte vill ha något med golvläggare 1 att göra. Han skulle själv tala om detta för honom och jag har inte hört något från golvläggare 1 under hela dagen.

Det får väl bli en ny kontakt med besiktningsmannen i morgon.

Fortsättning följer och nu är det fanimej nära att jag lägger ut namnet på golvläggare 1.
 
trist historia! Hoppas det löser sig i slutändan.

Tänkte bara kommenter ett par saker i tråden.
Om nu golvläggaren lagt på Bona´s Traffic så är den endast rollbar, att pensla den är hopplöst att få ett bra resultat (därav borsränderna, inget annat).

Denna lack är också väldigt matt vilket bilderna i tråden inte direkt visar (luras jag av blixten eller?) Bona har en "primer" som jag har för mig heter crosslinker vilken måste användas då man ska lägga lack på fabrikslackat golv.

Det knottriga är antingen torkad lack troligen från hans pensel eller lackdunken om han inte använt silen som följer med eller skit pga städslarv innan lack. Det har alltså inget med träresning från golvet att göra.... så länge han inte har slipat bort fabrikslacken (hade så varit fallet skulle alla lackade golv träresa så fort du spiller vatten på det)
 
Har golvläggare 2 fixat golvet nu så att du är nöjd? Hur mycket fick golvläggare 1 betala för "fixen"?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Har golvläggare 2 fixat golvet nu så att du är nöjd? Hur mycket fick golvläggare 1 betala för "fixen"?
Nej han sade ju ifrån om att göra det. Det roliga är att golvis 1 trodde att JAG skulle fixa ny hantverkare själv. Det fick jag reda på när jag förra veckan (2 veckor efter besiktning) ringde och frågade om han hittat någon ny golvläggare.
HAN håller nu på att få tag på någon som kan åtgärda felet (precis som blev överenskommet i samråd med besiktningsmannen), det är ju f-n att man skall behöva påminna och tjata.

Tyvärr har det också visat sig att han räknar lika illa som han lackar golv så nu är det tjafs om fakturan.

Förresten, kan jag dra bort kostnaden för besiktningen från slutfakturan? Det var trots allt jag som fick rätt till slut.
 
DrDolme skrev:
Nej han sade ju ifrån om att göra det. Det roliga är att golvis 1 trodde att JAG skulle fixa ny hantverkare själv. Det fick jag reda på när jag förra veckan (2 veckor efter besiktning) ringde och frågade om han hittat någon ny golvläggare.
HAN håller nu på att få tag på någon som kan åtgärda felet (precis som blev överenskommet i samråd med besiktningsmannen), det är ju f-n att man skall behöva påminna och tjata.

Tyvärr har det också visat sig att han räknar lika illa som han lackar golv så nu är det tjafs om fakturan.

Förresten, kan jag dra bort kostnaden för besiktningen från slutfakturan? Det var trots allt jag som fick rätt till slut.
Den som beställer besiktning i ett första skede brukar vara den som betalar, eventuella ombesiktningar delar hantverkarna på.

Detta sa jag som konsument och företagare med inblick i branschen.
 
dra av det på fakturan... hoppas han har skam nog i kroppen att acceptera det.

Men du är den som ska betala besiktningsmannen.

Saxat från Golvbranschens hemsida:
Besiktningskostnaden utgår enligt överenskommelse mellan besiktningsmannen och den som beställer besiktningen och ska omgående av denne, efter avgivet utlåtande erlägga besiktningskostnaden, oavsett tvistens utgång

Hälsningar från en medmänniska i branschen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.