Vita plastlister är ju mycket praktiska. Inget underhåll, nästan oförstörbara, lätta att demontera vid tapetsering och lika vita och fina som när de var nya för 40 år sedan. Dock tyvärr brandfarliga.
Men vad anser ni om utseendet. Är de hopplöst omoderna och måste bytas ut mot dörrfoder i trä? Jag står själv i valet och kvalet att byta ut mina plastfoder och vill gärna veta vad ni andra anser?
 
Nu har jag inte provat att tända eld på dem, men jag tror inte att bränder speciellt ofta startar i dörrfoder. Utseendet däremot är ett argument som biter på mig. Personligen vill jag ha breda penselmålade foder av trä. Plastlisterna om de inte spruckit, missfärgats av smutsiga fingrar eller repats är efter 40 år lika snygga som när de var nya. Dvs skitfula. De andas lågbudget precis som många andra detaljer i de miljonprogramslägenheter där de hör hemma.

Ok man kanske inte behöver vara riktigt så hatisk, men om jag tapetserade om ett rum skulle jag inte komma på idén att sätta tillbaka dörrfoder av plast.

Erik
 
UÄÄÄHHHLLLSSS S

Usch! för ALLA onaturliga material. Plastlister är en styggelse!
 
  • Gilla
Stugrenoverare
  • Laddar…
Jag är nog nödgad att (delvis) hålla med Niclas. Det handlar inte om utseende utan om känsla i det här fallet. Ut med skiten.
 
Annars är det toppenfina kabelkanaler när man ska förbi dörren :D
 
Tack för era synpunkter. Ni har övertygat mej!
De praktiska fördelarna väger inte tillräckligt tungt för att jag nu ska behålla mina dörrfoder av vit plast. Kommer därför att ersätta listerna av plast med lister av trä.
 
Det låter som ett klokt beslut. Jag tycket inte att underhållet av träfoder är speciellt betungande heller. Foder oavsett plast eller trä håller sig snygga längre än tapeter. Om man måste måla om fodren var tredje gång man tapetserar eller så kan jag leva med.

Erik
 
Ger man (- - -) i att dunka in i dem med damsugaren så håller ju ett dörrfoder i princip för "evigt" slitaget är ju obefintligt.

I min gamla plastlägenhet sprack plasten nere mot golvet då den fick smaka på dammsugaren :rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
W
Henri skrev:
Vita plastlister är ju mycket praktiska. Inget underhåll, nästan oförstörbara, lätta att demontera vid tapetsering och lika vita och fina som när de var nya för 40 år sedan. Dock tyvärr brandfarliga.
Men vad anser ni om utseendet. Är de hopplöst omoderna och måste bytas ut mot dörrfoder i trä? Jag står själv i valet och kvalet att byta ut mina plastfoder och vill gärna veta vad ni andra anser?
värre är om du har dörrhandtagen i plast, med tanke på om det börjar å brinna
 
Redigerat av moderator:
v-g skrev:
Ger man (- - -) i att dunka in i dem med damsugaren så håller ju ett dörrfoder i princip för "evigt" slitaget är ju obefintligt.

I min gamla plastlägenhet sprack plasten nere mot golvet då den fick smaka på dammsugaren :rolleyes:
Centraldammsugaren löser det problemet :D
Men jag skulle byta till träfoder oavsett vilken dammsugare jag använde, känslan är nåt helt annat med trä.
 
Redigerat av moderator:
Det var närmast vid eldsvåda, som problem uppstod med plastfoder, de vek sig ned över dörren, som då var svår att öppna. Samma var det med dörrtrycken (handtagen) som nämns, i plast utan järnkärna. Man får hoppas att även dessa blivit utbytta i alla HSB hus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.