Hallå!

Har ett hus från 1934, taket som ligger på nu är förmodligen sen det byggdes, takreglar/20*20 "spånplattor" av något slag/läkt/betongpannor!

Plattorna är så sjukt tunna så nu har vi bestämt att de är dags för en ny hatt åt huset:D

Taket jag är inne på är ett vanligt plåttak av modellen TP20, mest för att garaget har samma modell och för priset! Har funderat på om man ska ta bort allt och börja från grunden.. men igår var jag i kontakt med en kille på Beijer som har hand om tak, han tyckte att om "spånplattorna" som sitter där är hel och fräsch så funkar de att regla upp, lägga armerad plast (så kondensen kan rinna av), läkt och sen tak.. även montera in små ventiler på gavlarna av vindskivorna så de luftas rejält!

Själv tycker jag de låter klokt.. har tänkt göra allt själv, har personer runt omkring mig som jag kan fråga om råd, och som tur är har man inte tummen mitt i handen:p.. annars skulle jag aldrig funderat på att göra de själv!!

Vad tycker ni? jag är tacksam för alla svar och tips!!

Mvh/Henrik
 
Redigerat:
låter som killen på beijer hade koll...men tänk över val av plåt. om du gör det själv så bör det skilja ganska lite i pris att ta ett tak som ser ut som tegelpannor tex. den lilla merkostnad du får kommer du ha igen mångfalt om du skall sälja huset någon gång i framtiden... och är bara marginellt svårare att montera...
 
Okey!! tack för svaret...
 
Slänger in en egen fråga här...

Finns det någon fabrikant som har blek garanti eller vad man ska kalla det?

De flesta röda plåttak som ser ut som tegel är ju riktigt bleka, och vissa har det flagnat för har jag sett.

Förstår att man bör undvika byggmax plåt men finns det någon som pallar solblekning på längre sikt?
 
Satsa på en lite tjockare plåt typ Plannja Royal 0.55mm eller liknande så bör det hålla lite längre innan det flagnar å blir solblekt
 
  • Gilla
Marcus395
  • Laddar…
Alpha skrev:
Slänger in en egen fråga här...

Finns det någon fabrikant som har blek garanti eller vad man ska kalla det?

De flesta röda plåttak som ser ut som tegel är ju riktigt bleka, och vissa har det flagnat för har jag sett.

Förstår att man bör undvika byggmax plåt men finns det någon som pallar solblekning på längre sikt?
Plannja verkar ha en garanti mot färgförändring, du kan läsa här.. http://www.plannja.com/upload/SE/Documents/Garanti/garanti-plåt.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.