Gör två flugor i en smäll,tvättmaskinen pumpar in vatten lite grann men sen blir det stopp vart är stoppet???det går att tömma maskin på vatten!!Det är en bosch maxx..Och sen är det diskmaskin han pumpar ej ut vattnet har rengjort alla filter,men funkar ej!!är det pumpen som är i hjäll,och vad kostar den???Det är också en bosch aqua stop...bägge maskinerna är ca 5år,är det värt att reparera eller ska man gör det lätt och köpa nya!!Tacksam för svar
 
Hej,

Svårt givetvis att veta vad felet är, kan ju bero på en del olika saker.

Tvättmaskin: Pumpar den bara in lite vatten kan det givetvis vara trubbel med just pumpen. Det kan också bero på att du har för lång inloppsslang, eller för dåligt tryck på vattnet in i maskinen, eller helt enkelt att pumpen har blivit kass. Men det låter osannolikt att du skulle ha fel på pumpen på både tvätt och disk samtidigt.

Se monteringsanvisningarna kolla om allt är ok. På Bosch hemsida finner du dessa om du inte har kvar dem. www.bosch-home.se
Eller denna (som är bruksanvisningen för en av de mest sålda)
https://portal.bsh-partner.com/TCcustomBSH/controller/download_file


Diskmaskinen: Låter som att det är något fast, men det behöver inte nödvändigtvis vara i något filter. Kontrollera avloppsslangen så att det inte sitter fast något där.

Rengöring kan kanske vara på sin plats av maskinerna om det inte har gjorts någon under de 5 åren du haft dem. T.ex. att köra tvättmaskinen tom på 90 grader med lite citronsyra.

Mvh
Fredrik
 
H
Fredde_j skrev:
Hej,

Svårt givetvis att veta vad felet är, kan ju bero på en del olika saker.

Tvättmaskin: Pumpar den bara in lite vatten kan det givetvis vara trubbel med just pumpen. Det kan också bero på att du har för lång inloppsslang, eller för dåligt tryck på vattnet in i maskinen, eller helt enkelt att pumpen har blivit kass. Men det låter osannolikt att du skulle ha fel på pumpen på både tvätt och disk samtidigt.

Se monteringsanvisningarna kolla om allt är ok. På Bosch hemsida finner du dessa om du inte har kvar dem. www.bosch-home.se
Eller denna (som är bruksanvisningen för en av de mest sålda)
[länk]


Diskmaskinen: Låter som att det är något fast, men det behöver inte nödvändigtvis vara i något filter. Kontrollera avloppsslangen så att det inte sitter fast något där.

Rengöring kan kanske vara på sin plats av maskinerna om det inte har gjorts någon under de 5 åren du haft dem. T.ex. att köra tvättmaskinen tom på 90 grader med lite citronsyra.

Mvh
Fredrik
Nu finns det ju ingen pump för inloppet på vattnet, varken på tvätt eller disk. Det sitter en inloppsventil som ska öppna för vattnet. Denna kan kärva. Har precis kaserat vår tvättmaskin just på grund av detta felet. Inloppsventilen sitter på insidan direkt på vattenanslutningen. Kan kanske hjälpa att knacka lite på den. Förutsätter attt du har minst 1 bars vattentryck.
 
När det gäller TM, rengör filtert som sitter på inloppsventilen.
Stäng vattnet, lossa slangen vid ventilen, ta ut filtert. Ibland kan en liten platt-tång vara lämplig för att få ut filtert.
 
Vad gäller tvättmaskinen, så kan det vara givaren för vattennivån som krånglar. Inte helt ovanligt att det blir stopp i kapillärledningen som går till givaren. Ta loss slangen som går till givaren och blås i den, ibland kan man behöva en cykelpump för att rå på stoppet. Oftast brukar dock den typen av stopp ge att maskinen aldrig slutar fylla vatten, men det kan vara värt att kolla?!
 
TM
Eller så kan det vara samma som hände med vår Bosch. En slinga på kretskortet hade brunnit av. En tråd löddes över avbrottet och sedan fungerade den igen och har så gjort i över två år.
 
Jag måste säga att maskinerna har sällsynt passande namn. :)

En sak jag tänker på är nivågivarna som ibland blir igensatta. En nivågivare är en känslig tryck-strömbrytare dvs den reagerar på att det blivit en viss nivå och slår ifrån eller till. En slang kan gå ned i vattnet och bli igenproppad av smuts eller fett. Automatiken kan då möjligen reagera på att ingen nivåhöjning sker och slå ifrån för säkerhets skull.

Bara en stilla spekulation av en lekman.
 
Hej!

Lånar tråden lite med en fråga om ungefär samma sak.

Håller på att förska laga tvättmaskinen igen.

Problemet är att den inte pumpar ut vattnet.
Trumman roterar som den ska, men vattnet kommer kommer inte ut.
När programmet kommer till att tömma ut vattnet klickar/skrapar det nere vid botten av maskinen, men inget händer.
Har rensat slangar och filter.

Kolet utesluter jag eftersom att trumman roterar, och att jag bytte det för något år sedan.
Skall ner o pilla lite till och se vad som händer.
återkommer snart igen.
 
Jag förutsätter att du har rensat filtert redan.
Det kan iofs ha kommit in något skräp i pumpen iaf. Kolla det!
Kan också vara att pumpen är slut, de varar inte för evigt.
 
Maskinen fixad igen.
Varför börja med det enkla när man kan ta det svåra först:S

När inte vattnet pumpades ut misstänkte jag filtert eller pumpen. Rensade filtert utan resultat. Plockade bort slangen till pumpen helt o rensade den utan resultat. Fortsatte med att plocka bort pumpen och pillade på den utan resultat. Plockade då bort alla slangar inne i maskinen som det går vatten i o rensade dem. Givetvis utan resultat.
ö ä å
Såg tvätthögarna växa innanför ögonlocken och började då acceptera tanken på att skaffa en ny maskin och kanske skjuta på resan vi planerat för i vår.
När jag sitter på golvet o funderar vilar jag ögonen på utloppslangen, som jag har plockat av ett par gånger. Det kan väl inte vara stopp i den....eller?
Givetvis var det en kletig sörja i slutet av slangen innan avloppet som orsakade stoppet.:blushing:
Så varför gra det enkelt för sig o tänka till innan?
Fast nu har jag i allafall en ren maskin:)

Go natt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.