Köper man ved för 300:- /m3 själpmått blir det inte billigt heller, 1,5 m3 i säck blir 0,82-0,83 m3 staplat vilket bara är nästan hälften o ur 1 m3 staplat får man ut ca 1000 kWh så det krävs drygt 4 m3 staplad ved för att få ut lika mycket som från 1 ton pellets..
Kostar veden 300:-/m3 själpmått kostar de 50 öre/kWh medans pellets gör 67 öre/kWh med verkningsgrad på 85%..

Finns faktiskt folk som köper ved för 600:- m3 stjälpmått vilket gör 1:-/kWh o tror dom kommer billigt undan för att dom eldar med ved ;)
 
Verkar inte enkelt att välja om man, som jag, endast vill ha det mest ekonomiska alternativet. Mysfaktor ser jag endast som ev extrabonus, det är inget jag är beredd att offra en massa pengar och energi för att få ... Enligt förespråkare för pelletskaminer (hemsida på nätet) kan en pelletskamin stå för hela husets värmebehov (om det inte är för kallt ute) vilket är omöjligt för en vedkamin, enligt förespråkarna. Vad är er uppfattning? Varför är det så isf? Beror det på att pelletskaminen har en inbyggd fläkt? (det finns ju fläktpaket att köpa till vedkaminer också ...) Var kan man köpa billigast pellets? Veden köper man billigast lokalt antar jag?
 
A.J , det har väldigt mycket att göra med husets planlösning och sånt.
En del brukar dra pax-fläktar mellan olika rum vid kaminen för att sprida värmen, det finns massor att göra.
T.ex i mitt första hus (125 kvm 1 plan) hade vi en cronspisen, rejäl 1500 kg kakelugn, satt dubbla inbyggda fläktar i kassetten. Den värmde hela huset o lite till.
Kort sagt , det finns massor av produkter för olika behov.
Tänk efter vad du värdesätter o välj sedan.
 
Jag köper veden till min kakelugn 10 km från mig. För 300/m3. fAST JAG TROR JAG FÅR DET BILLIGARE. Han ösar på mina 3m3 på släpet tills jag skriker stopp! Vill inte åka dit för övervikt.
Senaste gången jag räknade volymen blev det 4,5m3. Men ok. Det räckte hela vintern. Som tillskott vid dessa djävla under minus 5 grader. Huset värms i övrigt med 2 L/L värmepumpar modell äldre. Inga el element kopplades in.
 
  • Gilla
Catrinh Ng
  • Laddar…
En sak man kanske ska tänka på är att det varit extremt kallt i hela landet i vinter, Kanske tar 25 år tills nästa vinter med liknande förhållanden :)

Iaf hoppas jag att det är 50 år tills nästa gång de blir så mycket snö o kallt nästa gång ;)
 
Jag skulle nog räkna med varma sommrar och kalla vintrar.
 
En pelletskamin kan värma huset komfortabelt då den brinner "hela tiden"
En vedkamin måste fyllas på hela tiden för att ge jämn värme.

Det är trä i båda fallen som brinner, det är bara det att pelletsen går att automatisera och få "underhållsfriare"

Protte
 
prototypen skrev:
En pelletskamin kan värma huset komfortabelt då den brinner "hela tiden"
En vedkamin måste fyllas på hela tiden för att ge jämn värme.

Det är trä i båda fallen som brinner, det är bara det att pelletsen går att automatisera och få "underhållsfriare"

Protte
Men en del här på forumet menar att pelletskaminen väsnas för mycket?
 
Ja jag har ingen erfarenhet då min pelletsmokajäng står i garaget med två värmerör in.

Direktverkande el som många nu bygger bort är ju egentligen ett provisorium tills dess man ordnat till ett riktigt uppvärmningssystem med vattenburen värme. Kaminer och L/L pumpar är ju fortfarande provisorium till dess man fått dit ett system som ger jämn och komfortabel värme.

Stack jag ut hakan nu?

Protte
 
Så länge pelletspriserna står sig i pris i jämförelse med dagens elpriser så är det ju helt klart billigare att elda med pellets i en kamin mot att låta elelementen steka om man bortser ifrån själva köpet av kaminen.

Ex. 2,5kr/kg pellets / 4,5 kWh/kg = 0.55öre/kWh

+ ev. lite avdrag för brännartändning + termostat,fläkt.

Finns då inget elpris inkl alla avgifter som ligger i närheten av 55 öre vad jag vet men helt klart kunde pelletsen varit lite billigare.

Lutar helt klart åt en mindre pelletskamin som uppvärmningskälla istället för en vedkamin + luftluft vp. för våran del.

I jan+feb iår så har ju elpriset för oss legat över 2kr/kWh vilket motiverar valet enklare.
 
Men en liten brasklapp ang. kaminer för ved. De flesta är till för myseldning och inte som värmekälla. En del bränder har uppstått då man kör för hårt med ved i en braskamin. Som permanent värmekälla är det ingen kamin för runt 20.000 som duger. Snarare i prisklassen upp emot 60.000 kr
 
Havsutsikt skrev:
Men en liten brasklapp ang. kaminer för ved. De flesta är till för myseldning och inte som värmekälla. En del bränder har uppstått då man kör för hårt med ved i en braskamin. Som permanent värmekälla är det ingen kamin för runt 20.000 som duger. Snarare i prisklassen upp emot 60.000 kr
Jo det kan jag hålla med om, ska man elda hårt så är det typ tuulikkivi o cronspisen som gäller. Men som sagt dom kostar 50k o uppåt.
 
Havsutsikt. Det där sista förstod inte jag. Varför måste en kamin kosta 60 000 kr för att vara användbar som permanent värmekälla? Om du menar att det behövs en massa täljsten eller liknande som magasinerar värmen då är jag med. Men om man antar att jag sitter och eldar hela dagen (pensionär) i en billigare kamin så måste jag väl få ut samma energi i stort sett?
 
imported_jo skrev:
Dagens pelletspriser? Självklart har väl pelletsen blivit dyrare än den var för 10 år sen , men det har ju allt annat blivit också.
Kolla på dagens vedpriser...helt sjukt! Folk tar 500-600 kr /kubik för kluven ved. Och i storstäderna ännu mera!

När det gäller myseldning så är riktig braskamin med björkved oslagbar!
När jag kollade på pellets så kostade den runt 1200kr/ton nu ligger den väll på 2800kr ton..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.