Hej!
Jag ska bygga till en hall på mitt hus. Huset står på en krypgrund och det är byggt 1986. Hallen kommer att bli ca 10 kvm (3,4x3,2 meter).
Från huset bygger den nya delen ca 3.2 meter ut och jag tänkte använda 45x220 reglar till golvbjälkarna (det räcker väl får jag hoppas med limmat golvspånskivor på, ELLER?).

Ska jag gjuta en mur längst ut (alt plintar+bärlina), bygga en krypgrund eller gjuta en platta (inga golvbjälkar då såklart). Hur blir det med dräneringen från huset om jag gjuter en platta?
En bekant tyckte att jag kan gjuta fyra plintar och ha en bärlina där alt gjuta en mur ... men han är ingen snickare eller byggare...

Har ni synpunkter, förslag åsikter, dela gärna med er.

MVH
 
  • Gilla
Johannes A
  • Laddar…
Ingen som har byggt till en ett extra rum som kan ge tips på vad man ska tänka på?
 
Jag tycker att du ska fortsätta i samma still dvs Krypgrund.
Nu har jag inte den framför mig men träindustrierna har gett ut en "bok" om dimensionering, där kan du se om dina 2X8". Den finns som pdf att ladda ned också men lite klurig att hitta
 
Ok, fortsätta med krypgrund... men är det ngn anledning till detta? Värmeförlusten blir mindre, det förstår jag men finns det ngn annan anledning?

Platta är iaf helt uteslutet har jag upptäckt

Den där pdf-filen som du, mats_o, skrev om finns det ngn som har den? kan inte hitta den

MVH
 
MIn utgångspunkt var främst estetiskt så att det hela ger ett enhetligt intryck
 
Ja det är har du nog rätt i...

Ska rita, mäta och kolla hur det ser ut efterom det verkar inte spelar ngn roll rent konstruktions-hållbarhet.
45x220 reglar är det nog eller ska jag ha ngn annan dimension??

MVH
 
Tack så mycket Mats.
Den där pdf filen var ju KANON! Enligt tabellen räcker det med 45X195 men om man använder 220 för man ju plats med lite mer isolering så jag kör nog på det ändå.

Trots värmeförlust och det kanske oestetiska lutar det mot en gjuten mur (vet ej vad det kallas) med yttre bärlinan på. Vi kommer att ha altan på var sida om tillbyggnaden så det syns inte att det är på plint/mur.
Värmeförlusten får jag helt enkelt ta.

Eller är det någon annan som kan komma på en annan anledning att inte bygga på plint?
 
Ett argument för att inte bygga på plintar kan ju vara den långa listan med risker som är relaterad till diverse uteluftsventilerade grunder. Har du hela huset redan på krypgrund kanske det spelar mindre roll dock.

Finns det verkligen en estetisk aspekt? Plintar, mur eller platta så kommer du väl sätta en sockel mot marken som döljer den underliggande konstruktionen?

/ Mats
 
Mats "myrstack"
Vilka risker menar du om man gjuter plintar?
Vad tycker du att man ska ha för grund om den inte ska vara uteluftsventilerad? Det blir väl bara platta kvar då?

(Detta är ingen kritik jag är bara nyfiken och vill lära så mycket som möjligt)

/Skoning
 
Är det någon som vet vad för risker det finns med att gjuta plintar?
Om jag väljer denna lösning ska de ner en bra bit i backen och jag tänkte lägga frigolit isolering i botten (och ev. på sidorna).

Det börjar snart bli dags med att gräva och bestämma sig för typ av grund...
 
Gjuter du på plintar får du en krypgrund. Var mer det jag menade. Söker du på krypgrund på forumet kommer du ha några dagar av läsande om risker och annat. Sen tror jag väl iofs att den ytterligare risken du får genom att ha din tillbyggnad är marginell jämfört om hela huset redan står på krypgrund som det är.

Kör du på plintarna gäller väl som vanligt att underkanten av de ska stå på en väldränerad yta och på frostfritt djupt. Gärna markisolering över för att unvika risker med extrema år. Konstruktionen över plintarna enligt en modern krypgrundskonstruktion med en trossbotten som pallar en del fukt.

// M
 
har just diskuterat krypgrundsproblematik med en på området sakkunnig besiktningsman och han rekommenderade platta på mark, själv har jag dystra erfarenheter av hus med krypgrund på berg efter att för 15 år sedan ersatt ett gammalt 150 årigt bjälklag med ett nytt tryckimpregnerat där det växer och luktar så fort den varma uteluften kommer in, akta dig för ventilation och organiska saker det kan växa i/på i din krypgrund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.