Är på gång och köpa vårt första hus och har tittat på ett med en gammal oljepanna och vattenburen golvvärme. Huset i sig är litet och ont om förvaringsutrymme. Troligen behöver all el bytas ut. Skulle behöva tips om alternativa värmekällor. Vill givetvis ha så låg driftkostnad som möjligt. Då det ej finns så mycket förvaringsutrymme kan vi ej ha pellets. Huset ligger i Malmö. Gärna så miljövänligt som möjligt. Har funderat på om man delvis kunde använda solceller som komplement.
Tips mottages tacksamt:)
 
Eftersom du redan har vattenburen golvvärme så skulle jag titta på berg-, jordvärme pump eller L/V.

Vilket som passar bäst beror på ditt uppvärmningsbehov. Hur stort huset är, isoleringsnivå etc.
 
C
Solceller, som gör el, eller solpaneler, vilka gör värme, är inget som har någon förmåga att löna sig, speciellt inte på ett så litet hus, iallafall inte under nån överskådlig framtid. Det är även svårt att kombinera med tex värmepumpar. CTC har nåt system, men jag är inte insatt i hur det funkar.

En liten berg eller jordvärmepump, eller möjligen grundvattenvärme om ni bor i malmö (samma maskin till alla tre, bara olika sätt att mata in värmen). Luft/vatten kan vara ett alternativ, men det blir troligen nästan lika dyrt om inte dyrare för en liten anläggning.

Värmepumpen (innedelen vid luft/vatten) är stor som ett kylskåp, både den klumpiga oljepannan och tanken försvinner och ersätts av denna maskin. Vid luft/luft har man även en del som står utomhus.

Hur stor boyta/biyta?
Hur stor tomt?

Vattenburen golvvärme är optimalt för värmepump.

Kan rekommendera www.varmepumpsforum.com för frågor om värmepumpar.
Föreslår även att ni kontaktar energirådgivaren i er kommun, eftersom det är lite speciellt med att många använder grundvattenvärme i Malmö. Verkar som att man kontaktar dom här: http://www.energiradgivarna-i-skane.nu/

Lycka till!
 
Redigerat av moderator:
Absolut jordvärme. Solceller = nej.
Hur stor är huset och tomten?
 
Huset är på 116m2., tomten på 827m2. 2m2 biyta + garagre (hopbyggt med grannens).
 
Du bör låta FLERA installatörer komma med förslag. Vattenburen värme öppnar många möjligheter. Frågan är om du vill riva i hela tomten för att lägga slang till jordvärmen eller betala för borrning för bergvärme om det ens går.

Alt 2 är en FLVP. Och hur mycket du kan betala för det.
Själv ska jag bygga nytt och har nästan samma problem som du. Men jag kan isolera bättre.

Kolla värmepumpsforum som föregående trådskrivare rekommenderade.

p.s. kanske en pelletspanna?
 
Har jobbat med värmepumpar i snart 18 år och jag tycker att frånluftsvärmepumpar bara hör hemma i nya små hus som är mycket bra isolerade samt har låg varmvattenförbrukning, i övrigt så är jordvärmepumparna att föredra och dessa kan även kombineras med en frånluftsmodul om man har frånluft i huset. Har man inget frånluftsaggregat idag så tycker jag inte man skall satsa på detta speciellt inte i äldre hus utan titta närmare på en jordvärmeanläggning. Slangen plöjer man ner idag och kan på så sätt utnyttja all mark på även en liten villatomt.

MVH

Micke
 
C
...och i malmö är det vanligt med grundvattenvärme, som sagt.
 
Grundvattenvärmepumpar i Malmö har jag monterat mellan 20 och 30 st, de flesta funkar kanon. De som funkar bäst är de runt Ribbersborg - Fridhem, men jag har problem med vissa också såsom en ute vid gammla Ikea och en som vi nu har byggt om till bergvärme som ligger i närheten av Klagshamn. Båda dessa är gjorda enligt konstens alla regler med täta lock och med slangarna släpta uder vattenytan för att minimera syretillförsel. Problemet jag har/hade med dessa var att vi fick utfällningar i vattnet trotts att vi i Klagshamn monterade ett sk. Björnfilter, tog ca. 1 månad så var växlaren igensatt.
Nä tacka vet jag jordvärme, långsiktigt så tror/vet jag att det är det bästa

MVH

Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.