Hejsan

Jag undrar om någon vet exakt när det nuvarande gränsvärdet (200Bq/m3) på radon är satt?

Tack på förhand //Katarina
 
.............det verkar som att de har ändrat formuleringen 2006. NU står att radonhalt ej får överstiga 200Bq/m3

Tack för ditt svar!

VI har i princip köpt ett hus med tillträde imorgon. Jag har fått en del offerter de senaste dagarna på radonsaneringsåtgärder som uppgår som lägst 100.000:-

Man visste att man blir tvungen att se över ventiellationen, men kanske inte att det kan kosta uppåt 200.000:-

På säljaren låter det som att vetskapen om radonvärdet är nytt. Jag blir fröstås undrande hur det kan vara så, när det finns regler på att radonet måste kontrolleras och åtgärdas det det finns...........
 
Nja, det finns väl ingen regel som säger att jag måste kolla radonhalten i mitt eget hus? Eller i vart fall är upp till var och en att göra det så den ev. regeln följer bara dom som vill.
Är det ett hus med radon från blåbetong etc så borde föregående ägare ha koll på värdet eller i alla fall veta om att det finns radon.
Markradon är inte lika självklart att man som ägare vet om, jag har bara mätt radonhalten i ett av de 3 hus vi ägt och det var det med blåbetong.
 
Justus-Wild skrev:
På säljaren låter det som att vetskapen om radonvärdet är nytt. Jag blir fröstås undrande hur det kan vara så, när det finns regler på att radonet måste kontrolleras och åtgärdas det det finns...........
Pågår diskussioner om ev en justering av radonvärde men 200Bq/m3 har varit sedan 2006. Sedan finns det inget tvingande krav att åtgärda detta på existerande byggnader utan det som finns och är tvingande är vissa åtgärder vid nybyggnation för att förhindra att flera hus med som överstiger gränsvärden sätts upp. Inga nyheter med andra ord.

Sedan är det ju så att vissa husägare fullkomligt skiter i att de bor i flera hundra/tusen Bq/m3 medans andra sanerar å det extremaste. Vi är alla olika....

Har då så dyra offerter låter det som det är en rätt ordentligt FTX-installation du ska in med

// Mats
 
Hur högt värde har du då? Jag tycker att 100 000 kr låter högt. Jag håller själv på att sanera radon och vi har hyfsat höga halter (700 i källaren, årsmedelvärde 350) och vi har fått som förslag att börja med enklare åtgärder som att täta springor och fixa ventilation. Är de konsulter du anlitat för att komma med åtgärdsförslag oberoende? Annars kan de komma att föreslå en dyrare åtgärd än vad som krävs.

Som tidigare inlägg sagt, det finns ingen skyldighet för en villaägare att ha koll på sitt radonvärde, det är upp till var och en, om man ens tycker att det är viktigt.

/Camilla
 
Jag hade 4000 Bq/m3 i källaren (souterräng). Radonkillarna själva tipsade om vilka åtgärder jag kunde göra på egen hand. Jag tätade, fixade tilluft och satte in en radonsug till en kostnad på runt 10000:- efter bidrag. Detta inkluderar kostnaden för rivning och återuppbyggnad av innerväggar. Klarar man sig med förbättrad tilluft kommer man undan med några tusenlappar. I mitt fall var det markradon. Mitt årsmedelvärde ligger nu på 70 Bq/m3.
 
Jag tror TS missuppfattat regelverket något. Reglerna gäller nybyggnation! Ett gammalt hus får ha vilka radonvärden som helst och det är inte säljarens ansvar att redogöra för vilka värden som finns i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.