Hvdv skrev:
Att det blev vax för vår del berodde nog mest på att vi hittade en kulör som vi tyckte om, skillnaden sen mellan att vaxa och olja vet jag inte riktigt, om den ena är tåligare än det andra, men tyckte det blev snyggare än att bara måla hela trappen vit, men helt klart värt tiden som behövdes för att få den trären. Sen får man ju behandla den 1gång om år om jag inte minns helt fel. Men snyggt blev det och enkelt var det.
okej. tack för svaret. :) jag har aldrig gett mig på en trapp o har faktiskt inge aning om vad ja ska välja. men nåt slitstark behöver jag.
 
Bezt skrev:
Är oljevax jag pratar om iaf.
Om trappen är röd nu måste den slipas ner trären om du ska använda det, ska du måla om med vanlig färg räcker det ju att rugga upp ytan.
oherrejedanemej då! slipa ner allt till trärent?! jo,,, tjena. :p min första tanke var att jag ville ha trappen vit. sen ska jag lägga på sådana "halvmåne" matta på varje trappsteg. (om nån nu begrep vad ja mena?). om ja då bara behöver " rugga" ytan lite, så lät det genast enklare. d^_^b
 
Ja för att få det trärent så krävs ju lite jobb, men riktigt skönt när det är gjort. Men en helvit trapp är ju inte fel det heller. Kikade lite på sådana halvmåne mattor, såg att Ellos hade bra pris på en uppsättning, men den kändes tråkigt att slänga på när man lagt ner så fruktansvärt med jobb för att få den trären.
 
Hvdv skrev:
Ja för att få det trärent så krävs ju lite jobb, men riktigt skönt när det är gjort. Men en helvit trapp är ju inte fel det heller. Kikade lite på sådana halvmåne mattor, såg att Ellos hade bra pris på en uppsättning, men den kändes tråkigt att slänga på när man lagt ner så fruktansvärt med jobb för att få den trären.
tack för tipset om ellos! :D ja va där på deras hemsida o kikade o de va ju riktigt billigt ju!d^_^b
 
det va så lite så.. :D
 
  • Gilla
JohanHL
  • Laddar…
Bra tips om mattorna. Det kör vi på! =)
 
En smaksak, men mer "tantigt" än de där mattorna kan jag inte tänka mig.
 
Vi får väl se. Vi renoverade vår hall förra året i vitt med en mönstrad tapet i grått och vitt på trapphusväggen. Tror att de mörka lite dyrare mattorna blir perfekt stilrena i vår stramt inredda hall.
 
Har slitit med min j*v*a trapp nu och tagit bort plastmatta från den, tog ca 40 timmar bara för att få bort mattan då den satt oförskämt bra.
th_64617_Trappjvlar001_122_465lo.jpg
Nu behöver jag tips då jag är lite villrådig, det är sprickor i några av planstegen, hur fyller jag igen de? Är rädd för att det spricker igen med spackel så är latexfog ett bra alternativ?

Några av trappnosarna är illa däran och det vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Såga bort yttersta delen?
Frågan är hur jag såger ända in till kanten, eller ska man fräsa men är samma problematik då.

th_64655_Delaoxfil001_122_485lo.jpgth_64694_Delaoxfil002_122_424lo.jpg
Förslag mottages tacksamt.
 
Till sprickorna kan du använda Plastic Padding´s Kemiskt trä. Det funkar kanonbra! Kanske kan du även använda det till de skadade trappnosarna.
 
Får testa helt enkelt, får hoppas att det fungerar på trapnosarna så det blir tillräckligt stabilt.
 
skulle det inte gå att göra någon form av mall av på trappnosen och dess rundingar som man sedan använder för att forma "plastik paddingträ´t".. så istället för att forma förhand så drar man bort överflödigt träspackel med mallen och sen finslipar det sista med slippapper för hand?
 
Aha, var tvungen att läsa det där 2 gånger innan jag fattade. Jag vet inte hur kladdig och hur fast kemiska träet är så vet inte om den skulle fastna i mallen, vet inte riktigt vad man ska tillverka mallen av heller.
Hmm annars är det nog kanske en bra idé.
 
Kan informera att fungerade klockrent med kemiskt trä, la på en hel del och sen var det bara att slipa ner så det såg bra ut.
Nu ska jag bara invänta ny slipmaskin som fungerar med nya grovdammsugaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.