Tjena!
Behöver inhandla lite element som understöd till min brasugn... hinner inte elda varje dag.
Har ni några bra tips om vilket element man bör köpa?
Pris och kvalitet går hand i hand eller?
 
galento
Tjena,vi har Tego (www.tego.se )med elektronisk termostat som är "känsliga" för övertemp,reagerar snabbt vid tillskottsvärme t.ex ved eller av solen.Men det finns säkert många bra element,men vi är nöjda med dessa.
 
Se till att de har konvektor funktion samt elektronisk termostat, sedan finns det en uppsjö modeller och fabrikat att välja på.
 
Har hittat denna sida: http://www.aeservice.nu/index.htm
De har just nu kampanj på Siemens Unique elradiator, 25% rabatt.
Det verkar ju helt klart intressant.
Visst är det väl konvektorfunktion på ett sådant element?
(Det står inte i klartext vad jag kan hitta.)
 
hej!
Vi har bytt till oljeradiatorer med elektronisk termostat från rusta. Svensktillverkade (Gnosjö) med bra garanti och billiga (jag tror att de har litet extra rabatt nu, sommartid) Konvektor är väl mest om man vill ha ett litet nätt element utan "övergångsmedium" (typ olja). Det var vi tvungen att ha, på två ställen, och trots att de är nya så både luktar och låter de. Vi är helnöjda med rustas oljeradiatorer.
mvh fiddeli
 
Du skall ha element med elektronisk termostat, hur billiga bimetallerna än är. Elektroniska termostater är mycket mer noggranna och håller längre.

Oljeburet eller inte är en smaksak,

Fördelarna är att lukten av bränt damm inte finns. En del hävdar också att det blir behagligare inneklimat, men det finns det väl egentligen inga särskilda bevis för.

Nackdelen är att oljan är trög, det tar längre tid att reglera, vilket medför att det vid eldning en stund kan vara övertemperatur inne, innan oljan hinner svalna.

Jag skulle nog satsa på oljeburet ändå, men som sagt , det spelar ingen större roll, utan beror på vilken radiator-religion man tror på ;)
 
Luktar det bränt damm har man köpt fel element moderna och med RÄTT effekt blir inte så heta att nått damm bränns, så man ska gärna ha radiatorer som har lite "överkapacitet". Och att oljefyllda skulle ge nått bättre inomhusklimat är nog nått ryckte som tillverkarna spritt ut, dessutom händer det att dom kan läcka, inte ofta men det händer.
 
hade nog köpt trefaskopplade LVI... så blir propparna glada också :)
 
Jo det är ju lite krig det där med huruvida man skall ha oljeburet eller inte. Men varför tillverkar man oljeburna radiatorer till, vad jag gissar, högre kostnad än öppna element om det inte är någon skillnad? :-?
 
Det är för att när dom en gång komm var alternativet den gammla typen av radiatorer med en värmestav som blev mycket het och då för c:a 20-25 år gav dom jämnare värme än dom flesta andra. Sedan dess har dom "vanliga" utveklats både på termostatdelen och värmestaven så att i dag är elementen utan olja dom bästa och det till halva priset för samma kvalitetsnivå ( det är olika kvalite även på oljeelementen).
Orsaken till att ryktet lever kvar är nog det som är så typisk för oss alla - att vi tror mer på nått som vår granne hört av sin mosters kusin som läst i en tidning att någon vet osv.-
Och så länge folk tror att dom är bättre och köper dom så tillverkar ju nån fabrik gladeligen. Och jag är ganska säker på att dom flesta säljs i butiker typ RUSTA EL-GIGANTEN til icke fackmän.
Jag har arbetat med elvärme sedan 70 talet och monterat och servat många och av alla olika sorter och det enda tillfället när jag ev. väljer oljefylda är i mycket dammiga miljöer för dom är relativt lätta att hålla rena.
 
galento
elmont skrev:
Luktar det bränt damm har man köpt fel element moderna och med RÄTT effekt blir inte så heta att nått damm bränns, så man ska gärna ha radiatorer som har lite "överkapacitet". Och att oljefyllda skulle ge nått bättre inomhusklimat är nog nått ryckte som tillverkarna spritt ut, dessutom händer det att dom kan läcka, inte ofta men det händer.
Hej,med de nya el-elementen känner vi ingen dammlukt alls och att det blir sämre inomhusklimat kan vi inte säga,har bott i hus med oljefyllda element,vattenburet och den "gamla" typen av el-element tidigare och nu moderna el-element.Det är ju stor skillnad på de gamla kontra de nya el-elementen när det gäller komfort och jämn värme.Vi kommer att byta ut några element till och det kommer definitivt inte att bli oljefyllda.Sen är det ju lätt att ta med elementen ut och blåsa rent dem om det skulle behövas.
 
Jag söer också efter element den jungel olika varianter och märken som finns. Har varit inne på oljefyllda, men kanske mest med tanke på erfarenheter av gamla icke oljefyllda element som blev stekheta + att det sägs (rätt eller fel) att det blir ett bättre innomhusklimat av oljefyllda. Sen är prisskillnaden hög mellan "kvalitetselement" och oljefyllda som säljs på rusta/byggmax/andra bygghandlare. Vad ska man välja här?

Jag ska bara ha element till övervåningen där uppvärmningsbehovet är begränsat, så de kommer inte att användas så hårt eller stor del av året. Några tips/åsikter? Är det dumt att köpa element från tex Rusta? Finns det någon fördel med oljefyllda element?Är det någon skillnad på "barnvänlighet" dvs hur varma oljefyllda resp icke oljefyllda element blir?
 
Jag tycker att du ska kolla hos El giganten och Adax elementen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.