Skissen talar väl om det mesta.

Om ja, vilket cc på respektive.

skissaltan.jpg
 
om terrasen skall bli 4 meter bred och du skall använda 95mm så skulle jag ha stoppat in 4st bärlinor med cc på 1000mm. och skall du använda 28 mm golv så bör du inte ha mer än 400mm cc på reglarna.
 
Totala ytan på altanen är 71 m2. Men den är inte direkt rektangulär eller kvadratisk så det är svårt att förklara formen/utformningen. Dock är de längsta sidor av både bärlina och golvbjälklag de som jag angivit.

Men du tror det skulle funka med cc1000 på 95mm bärlina och 95mm golvbjälklag?
 
greenis skrev:
...skall du använda 28 mm golv så bör du inte ha mer än 400mm cc på reglarna.
Nej, det håller jag inte alls med om, upp till 600mm c-c funkar fint med 28x120. (dock inte 28x95) - vilket är det TS tänker sig?

Under dessa förutsättningar:

Bärlina: 45x95
Golvreglar: 45x95
Golv: 28x120

Så kan du om du vet K-klassen på virket och snölasten räkna ut tillåtna spännvidder enligt bifogad spännviddstabell.

Enligt egen erfarenhet så hade jag för dimensionerna ovan använt spännvidderna nedan för ett trädäck i skåne:

Spännvidd golvreglar max 1,3m
Spännvidd bärbjälkar max 1,2m
Spännvidd golv max 0,6m

Det kommer att bli väldigt stabilt. Välj så bra virke du kan och undvik knastar.
 
Redigerat:
jag att det fungerar men cc60 men om man kommer på att man vill ställa en murad grill, utemöbler, blomsterurner och liknande på terrasen + att hunden och några bekanya kommer på besök så vet jag av erfarenhet att det sviktar. men det är helt upp till dig. jag hade tagit den lilla extra kostnaden med en gång.
 
greenis skrev:
jag att det fungerar men cc60 men om man kommer på att man vill ställa en murad grill, utemöbler, blomsterurner och liknande på terrasen + att hunden och några bekanya kommer på besök så vet jag av erfarenhet att det sviktar. men det är helt upp till dig. jag hade tagit den lilla extra kostnaden med en gång.
då hade jag ej byggt me dessa klena plockepinn dimensionerna.

varför bygga så klent?
 
Daniel_N skrev:
Nej, det håller jag inte alls med om, upp till 600mm c-c funkar fint med 28x120. (dock inte 28x95) - vilket är det TS tänker sig?

Under dessa förutsättningar:

Bärlina: 45x95
Golvreglar: 45x95
Golv: 28x120

Så kan du om du vet K-klassen på virket och snölasten räkna ut tillåtna spännvidder enligt bifogad spännviddstabell.

Enligt egen erfarenhet så hade jag för dimensionerna ovan använt spännvidderna nedan för ett trädäck i skåne:

Spännvidd golvreglar max 1,3m
Spännvidd bärbjälkar max 1,2m
Spännvidd golv max 0,6m

Det kommer att bli väldigt stabilt. Välj så bra virke du kan och undvik knastar.
28x95 funkar mä på 60cc men ej 22x95....

mvh
estwing
 
estwing skrev:
då hade jag ej byggt me dessa klena plockepinn dimensionerna.

varför bygga så klent?
Håller helt med dig om detta estwing. Mitt svar var dock utifrån premissen att det bara var 45x95 som gällde för både bärlinor och golvreglar.
 
Daniel_N skrev:
Håller helt med dig om detta estwing. Mitt svar var dock utifrån premissen att det bara var 45x95 som gällde för både bärlinor och golvreglar.
bra tänkt...

bygg golvreglar i 2"7" å bärlinan i 2"9" så har du en fin altan sen.........
 
Tack för svar.

Anledningen är att vid schaktning av tometen för husgrunden så passade vi på att lägga bra material där den tänkta altanen skulle vara. Vid den tidpunkten skulle jag gjuta och klinka. Dock med fasaden klar så blir det lite stelt med bara döda material så därför vill vi ha en träaltan nu.

Så problemet är utrymme, vid 120/95 och 28 så får jag gräva ur rejält med grov sten (25mm för att va exakt :).

Plus att jag ger 7 spänn lpm för 95x45 och 26 spänn för 120x45

:)
 
Om man lägger "syllen" på cc1300 (även plintarna) och golvbjälklaget på cc450? Eller är det bättre med tätare syll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.