Jag har några fönsterbrädor från 1972 i svart stenmaterial, eventuellt är det komposit. Undrar hur man fräschar upp ytorna, som har blivit väldigt matta.Ska man slipa, använda någon särskild olja eller polish?
 
Hej,
Kika på http://www.texelent.se/
Deras produkter finns nog hos de flesta kakelförsäljare. Vi körde stenoljan på våra fönsterbrädor och de ser ut som nya. Ingen slipning, men en rejäl omgång med vim:)
 
Hej

Jag hade en bostadsrätt för många år sedan med just svarta stenskivor.

Jag ruggade upp ytan lite med ett fint sandpapper och målade därefter tunt, tunt, sju åtta gånger med 70blank oljebaserad utan grund, slipade mellan varje.

Inte rätt sätt att gå men de såg ut som nya när vi flyttade därifrån flera år senare, fast vi hade dragit blomkrukor fram och tillbaka.

Tidsmässigt så går det fortare att byta:D Men ville prova, bara för att flera sa att det inte går.

/Bara jag
 
Forbo skrev:
Hej,
Kika på [länk]
Deras produkter finns nog hos de flesta kakelförsäljare. Vi körde stenoljan på våra fönsterbrädor och de ser ut som nya. Ingen slipning, men en rejäl omgång med vim:)
Ytan på våra gamla svarta fönsterbänkar av okänt stenmaterial är oskadade. Att då använda Vim, som är ett slags skurmedel, kanske är overkill? Kan det räcka om vi först rengör med Yes diskmedel? Tänker att med Yes minskar risken för obehagliga överraskningar i form av slipmärken.
Undrar vidare om vanlig matolja/rapsolja i stället för stenolja ger en lika djup, svart och hållbar blank yta.
 
Våra fönsterbrädor var ioförsig från 1944 så det var ju några års mer slitage på dem, plus ingrodd färg från tidigare ägare som slarvat..vim:et ger inte direkt några slipmärken, men det mattade verkligen ner ytan ordentligt. Yes funkar säker bra också. Däremot oljan skulle jag rekommendera en riktig stenolja som härdar och bildar en skyddande yta.
men du kan ju testa med matolja först för att se effekten, och om ni gillar det,tvätta bort det och kör på riktiga grejer:)
 
Henri skrev:
Ytan på våra gamla svarta fönsterbänkar av okänt stenmaterial är oskadade. Att då använda Vim, som är ett slags skurmedel, kanske är overkill?
Om stenen är porös så fastnar Vimpulvret och missfärgar. Prova med medel utan slippulver och utan syror. Jag använder på mina marmorbänkar såpa och sen Möbelpolish 52? - en liten flaska som kan köpas i livsmedelbutiker. Den innehåller ingen silikon, enbart vax :).
gaia
 
Tack för råden.
Befarade just att det vita pulvret i Vim skulle kunna missfärga stenen. Kommer att använda grönsåpa och Möbelpolish 52. Jag råkar ha både dessa medel hemma.
 
Tyvärr fungerar inte grönsåpa och Möbelpolish 52 på våra svarta fönsterbänkar av sten. Polishen höjde endast glansen utmed kanterna där bänkarna inte är slitna. Kontrasten mellan de matta och de blanka partierna gör att intrycket faktiskt är betydligt sämre nu än före behandlingen.
Någon som har tips på fungerande behandling av bänkarna?
 
När vi hade marmorbänkar fick jag lära mig att man skulle lägga på outspädd såpa över hela stenen och låta det stå där över natten. Dagen efter skulle man sedan använda en våt trasa och torka bort det. Jag tyckte bänkarna blev bättre av det. Det blev inte samma effekt att bara torka med såpa. Men det kanske bara funkar på marmor.
 
Henri skrev:
Tyvärr fungerar inte grönsåpa och Möbelpolish 52 på våra svarta fönsterbänkar av sten. Polishen höjde endast glansen utmed kanterna där bänkarna inte är slitna. Kontrasten mellan de matta och de blanka partierna gör att intrycket faktiskt är betydligt sämre nu än före behandlingen.
Någon som har tips på fungerande behandling av bänkarna?
No ja, då kan du prova bara såpan som tips ovan och hålla ytan mat. För att får den svunna glansen tillbaka måste man slipa och polera upp glansen hos någon stenfirma.
Svårt att lyckas på egen hand ...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.