Titta på bilden nedan; den lilla väggen mellan köket och vardagrummet, är den bärande? Det är ett 1,5 plans hus. Om vi skulle köpa det här huset så skulle jag vilja slå ut väggen och göra en köksö istället. Tacksam för alla svar! d^_^b

3M2QEC6IEAUIUJUP_3OQ2CGSVHF67N7TK.jpg
 
Det kan den vara. Vad heter hus tillverkaren?
Har du konstruktionsritningar?
Hur ser ov ut?
 
Svårt med en ritning som inte är komplett.

Vad har du för tak?

Åt vilket håll går takstolarna?

Årsmodell på huset?

1 1/2 plan? Med källare eller övervåning?

Hur tjock är väggen?
 
1) Hur ser takformen ut & åt viket håll ligger takstolarna?
(i vilken riktning går taknocken)
2) Vilken typ av grund är det?
(om krypgrund, finns det en stödmur under denna vägg?

edit: "barajag" hann före...
 
som dom andra sagt innan svårt att säga men känslan är nog ändå att den är bärande
 
Försök alltid att ladda in lite mindre bilder. Då syns de i alla läsare.

Hur ser det ut ovanför röda pilar på ov?

Hur ser huset i snitt A? Eller framifrån?
 
  • snitt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tyvärr inte bättre ritningar då det bara är ett hus som vi är lite intresserade av. Huset är byggt 1973, om ni tänker bilden så går taknocken i vågrät riktning. Grund: Platta på mark (ingen källare). Takbeklädnad: Eternit (står inget annat än det i beskrivningen, även om det inte var det någon i formumet syftade på). Hustillverkare misstänker jag att är Borohus.
 
Med andra ord finns det ett bjälklag som golvet ligger på på övervåningen.

Troligtvis ligger bjälklaget på den väggen.

Men det kan man ju fixa med en limträbalk, lite mer jobb och mycket dyrare.:)
 
Kan TS nöja sig med en öppning under 6m (t.ex. 5.50) kan han klara sig med

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08866316.aspx

Men det beror på bef väggtjockleken, grunden samt vad som finnes ovan den väggen han vill taga bort. Jag skulle i alla fall rekommendera att börja med ett besök hos arkivet på byggnadsnämnden. Och taga kopior på ritningar på huset. Sen ev kontakta en byggkunnig person. Tänk på att det kan finnas en del el kopplingar och kanske tom vattenrör/fördelare i väggen.
 
C
Jag skulle tro att det längst "upp" i den väggen är en bärande stolpe, väggen i sig är nog inte bärande. Men observera att det är en gissning. Det rimliga är dock att en bärande vägg går längs med och rakt under nocken.
 
Okej, så hur som helst blir det ett jäkla krångel med andra ord ;-) Tack för snabb hjälp!
 
Borde gå att lösa med en limträbalk i taket.
 
Hur fungerar en limträbalk? Som ni förstår så kommer jag att anlita folk för att göra arbetet ;-) men vill bara veta ungefär vilka kostander det skulle medföra att riva den väggen (ev behålla en stolpe om det skulle behövas)?
 
När folk bygger ett nytt Älvsbyhus typ Höner, är det många som ersätter en stålpe med en limträbalk. Arbetet består av att riva stolpen, lite av väggar och montering av större kraftigare balk. Det är den balken som kallas för limträbalk. Den är tillverkat av flera ihoplimmade mindre balkar. T ex 45x120 tio i rad ger en limträbalk på 450x120 som kan vara t ex 12 meter lång.

I ditt fall kan det handla om 10 -16 tusen med kvitto och material. Kan du tänka dig göra öppningen mindre, kan du köpa balken på ByggMax. Då kan all material kosta ca 2500.

Men du bör vara såker på vad du gör!
 
Tror inte byggmax säljer k22 klassat virke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.