Jag har köpt ett Hultsfredshus (enplans med inredd källare).
Tvättstugan i källarplanet är i behov av ett nytt golv och jag undrar hur jag ska göra med fuktskyddet.
Räcker det att sätta klinkers direkt på betongolvet eller måste man ha fuktspärr också?
Eftersom grunden ska "andas" låter det konstigt i mina öron att lägga fuktspärr på det...

Huset har haft problem med fukt i källaren men det är åtgärdat utvändigt med platonmatta/singelbädd.

 
Fick samma råd själv från en golvläggare. Dvs kaklet direkt på betongen.

 
Hos mig la proffsen inte speciellt breda fogar när jag fick källare inkl tvättstuga klinkerlagd direkt på betonggolvet just för andningens skull. Däremot fick jag välja klinkers som inte var alltför stora just för att få rikligt fogar. Blev ändå inte så små plattor - 20x20 - och känns fräscht och fint nu, efter 4 månader och utan värme i den djupa, 80åriga källaren.

Däremot är en hörna i tvättstugan (1,5 kvm) våtisolerad mot grunden om utifall att jag senare vill fixa duschutrymme.
 
sandfaerhus skrev:
Hos mig la proffsen inte speciellt breda fogar när jag fick källare inkl tvättstuga klinkerlagd direkt på betonggolvet just för andningens skull. Däremot fick jag välja klinkers som inte var alltför stora just för att få rikligt fogar. Blev ändå inte så små plattor - 20x20 - och känns fräscht och fint nu, efter 4 månader och utan värme i den djupa, 80åriga källaren.

Däremot är en hörna i tvättstugan (1,5 kvm) våtisolerad mot grunden om utifall att jag senare vill fixa duschutrymme.
Så bra med sådan framförhållning.... ;)
 
Räcker det med att våtisolera den del av rummet där man tänkt ha "våtutrymme"?
Jag har funderingar på att sätta dit antingen duschkabin eller badkar så småningom.
 
sandfaerhus skrev:
Det bör räcka. Däremot vore det vettigt att lägga våtskydd även vid väggsocklarna/golv/väggmötena runt om i det rummet du skall använda som tvättstuga/bad - en extra säkerhet om olyckan skulle vara framme och att en ev våtskada inte kryper upp i väggarna.
Det är ju betong i väggarna också...?
 
Är det annorlunda i källare? För vi våtrumsskyddade vår tvättstuga... I och för sig bara på golvet, men ändå....

Om man lägger klinker direkt på betongen och tvättmaskinen läcker, är inte det = med fuktskador?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.