Hej

Vi har skrivit på för att köpa vårt första hus, en villa från Modulenthus som uppfördes -88. Huset har krypgrund som är uteluftventilerad och marken är täckt med plast. Säljaren besiktigade huset inför visning o det protokollet såg väldigt bra ut. Krypgrunden fick i säljarens protokoll endast en notering som riskkonstruktion med normala fuktvärden och lukt. När vi skrev kontrakt la vi till en besiktningsklausul som innebär att vi kan häva köpet om nya uppgifter framkom och vi inte kan enas om prisjustering. Vi har nu besiktigat huset själv. Vår besiktningsman hittade dels lite mikrobiell påväxt på blindbotten samt en nu tillsynes torr fuktfläk rakt under tvättstugan. Detta gör mig lite orolig.

Ang påväxten - kan en avfuktare stoppa den påväxt som börjat dyka upp? Tips om någon bra sådan och pris? Är det annat i krypgrunden man kan behöva göra om det börjat växa lite mögel? Som jag förstått är det verkligen inget ovanligt problem i krypgrunder.

Ang fuktfläck - vi har kontaktat säljaren och bett denne att kontakta sitt försäkringsbolag för att undersöka så det inte är en pågående läcka trots allt från tvättstugan. Men hur bör vi göra om vi inte fått klarhet i det innan vår tidsfrist att häva köpet den 31/3 går ut? Bör vi häva köpet och skriva nytt kontrakt eller försöka ändra datum i kontraktet?

Vi tycker om huset men vill vara säkra på att vi inte köper ett hus med stor fuktskada. Tips om båda dessa saker tas gärna emot.
 
När vi köpte vårt hus hade det åxå en viss påväxt i krypgrunden ,besikningsmannen sa att det kunde åtgärdas med en avfuktare . Vi slog till med en Munthers avfuktare för ca 20" för att vara på den säkra sidan .jag penslade även på ett svampdödande ämne men jag kommer inte ihåg vad det hette nu.
vid efterkommande besiktningar av försäkringsbolag "bytte bolag" så hade dom inga anmärkningar på krypgrunden , kan även tillägga att det ïnte fanns någon ångspärr när vi monterade in avfuktaren och 99%rel fuktighet i grunden idag helt torrt och ingen påväxt.
 
  • Gilla
Heny
  • Laddar…
Tack för svar. Låter bra att ni kom tillrätta med problemet i er grund med en avfuktare då kanske vi törs satsa på detta hus trots allt. Installerade ni den själva eller av hantverkare?
 
jag monterade in den själv efter säljarens anvisningar lite bök att jobba i en kryp grund men inget märkvärdigt ,det som var svårast var att helt täta grunden från inkommande luft ! sen hade jag en elektriker som gjorde eljobbet med att dra in el till avf. och när han ändå var där monterade jag in
billiga armaturer 6 st för att ha bra lyse vid underhåll av avf. samt inspektion av grunden .
 
Smart att sätta in lyse i krypgrunden så man ser nåt : ) Vad kostade elektriker jobbet på ett ungefär?
 
Mat Kaffe och ett par Bärs vid Nästa Grabbkväll.......
 
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Haha
 
Ang fuktfläck på blindbottenskiva - är det ngn som vet om fukten "vandrar neråt" och därför bara syns på ena sidan av skivan? Säljaren har tagit lös skivan och det syns inget fuktspår på den sidan av skivan som legat mot isoleringen utan endast på synliga sidan ner mot krypgrunden.
 
Ang avfuktare finns ett alternativ som heter Trygghetsvakten. En slags värme kabel man spikar fast på blindbotten, finns att köpa på tex Bauhaus och kostar ca 6000:- (vet inte exakt ) för en grund upp till 90 kvm. Det oxå en hemsida trygghetsvakten.com

Jag sålde ett hus i höstas och vid bes hittades mikrobiell påväxt och efter bes mannens rekommendation köparens önskan kröp jag ner i grunden och spikade upp denna. Tog ca 2 tim och den ska endast anslutas med stickkontakt till jordat uttag.

>Jimmy
 
Det finns ett flertal fabrikat av avfuktare, Rekommenderar absorptionsavfuktare som mest pålitligt men dyrare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.