Undrar ifall nån vet hur pass mycket luft förbrukar en vedkamin?

Tänker på det ifall det är ett måste med att dra förbränningsluften ute ifrån.
 
Menar du en vanlig braskamin som man har i tex vardagsrummet? Isåfall rör det sig om 10-20kubikmeter per timme. Detta kan du jämföra med köksfläkten som drar ut hundratals kubik per timme...
 
Har för mej att jag har sett siffran 10 kbm per kilo ved...

Om du har möjlighet att dra fram luft till kaminen utifrån och slippa suga ut varm luft så ökar du verkningsgraden, för svärfar gjorde det stor skillnad då han gjorde så.
 
Ska du bygga nytt med gjuten platta?Kan du lägga ner ett spirorör i plattan,utifrån o fram till kaminen,vet flera som gjort så.
 
Om man gjuter plattan brukar det inte vara några större problem. Men som mina bekanta som bygger med torpargrund kan det betyda otättheter i genomföringen. Samt att man blir tvungen att använda plåt som kaminen ska stå på. Härdat glas är svår att borra i!
 
kamilenski skrev:
Om man gjuter plattan brukar det inte vara några större problem. Men som mina bekanta som bygger med torpargrund kan det betyda otättheter i genomföringen. Samt att man blir tvungen att använda plåt som kaminen ska stå på. Härdat glas är svår att borra i!
Man kan ju ha klinkergolv också....
 
kamilenski skrev:
Om man gjuter plattan brukar det inte vara några större problem. Men som mina bekanta som bygger med torpargrund kan det betyda otättheter i genomföringen. Samt att man blir tvungen att använda plåt som kaminen ska stå på. Härdat glas är svår att borra i!
Tar du tex Contura-kaminerna (500 och 600-serien) så ställer man dom inte på glasskivan. Spisen har en egen fot och glasskivan går att ta bort (om man gjort rätt). Man behöver inte såga i glaset för att kunna ha tilluft.
 
Torr ved innehåller ca. 50%kol-
För fullständig förbränning av 1kg kol behövs i teorin 2,67kg syre,denna syremängd finns i 11,6kg luft eller 8,96m2 luft.
(förluster får man med för lite luft =ofullständig förb.överskott av luft drar med sig värme =eldning för kråkor)
Ett visst överskott behövs för att alla kolatomer ska "träffa"syreatomer

mvh pr95
 
Det finns även glas/plåtar med färdiga hål.
Kolla med en Eldabutik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.