Har ett tillbyggt garage som byggdes om till Bastu /dusch /groventrè av tidigare ägare .
Till problemet Plattan är oisolerad :x och han som inredde "garaget" gjorde ett försök att isolera golvet d^_^b genom att regla upp golvet 150 mm och därefter glasull iso mellan reglarna sedan golvspån och plastmatta .Men golvet är fortfarande iskallt q(;^;)p !
Kan det vara så att kylan kryper upp i reglarna som ligger mot betongen med en ångspärr emellan ?

Min Lösning :Funderar på att öppna golvet riva ut reglar och isoleringen och sedan lägga in cellplast isolering ,golvspån och gips utan reglar mot betongen ,ett flytande golv på isoleringen så att säga .

Är jag helt fel ute eller ska jag köra på .:S

Golvet kan inte bli varmare än luften i rummet. Höj värmen i rummet så blir golvet varmare också. Det var tydligen tänkt användas som bastu och när aggregat är igång brukar det ju hjälpa. Finns det någon radiator där ?
byt den mot större om uppvärmningen inte räcker.
Det minimala du vinner i isoleringsförbättring är inte värt det jobb och kostnad du planerar, tycker jag
gaia

Vi har 2 st 1000 w elolje radiatorer + 1 konvektor element när jag drar på och höjer rumstemperaturen blir det behagligt i luften men golvet
är fortfarande kallt ,kan tillägga att jag har tilläggs isolerat hela garage byggnaden både vägg och vind men jag har ingen radiator i bastun men det upplever jag inte som ett problem,där blir det varmt och gött när det är dags ... jag upplever det som golvet kyler hela utrymmet !

Mikael_L
Kolla så du inte har dragit genom det isolerade undergolvet. Dvs att vinden kan blåsa genom isoleringen mellan betongplattan och det upphöjda golvet. Kolla runt längs ytterväggar om det finns något hål utan vindskydd, ja om det går ... :O

Det finns ingen möjlighet till det när jag tilläggs isolerade för 3 år sedan rev jag ner ytterpanel osv reglade ut samt monterade vind skydds papp .så det är tätt ända mot plattan.

Är hela utrymmet alltid uppvärmt till normal rumstemperatur? Om inte, prova att ha det uppvärmt några dagar. Om golvet då blir normalvarmt är det nog bara värmetrögheten i golvet som ställer till det för er.

W
Hmm du hade visst 2 trådar, skrev i den andra tråden ifall att du kanske kunde prova med nivelreglarm iofs dyrare men det blir ju en luftspalt mot plattan + att isoloeringen ligger uppemot spånskivorna

Tänkte faktiskt inte på att om isoleringen inte är tillräckligt tjock så bildas en luftspalt mellan iso och spångolvet .
Alltså om reglarna drar upp kyla från plattan så kyls även luften däremellan.Jag måste nog öppna golvet och kolla !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.