Vad jag tror Kaiser menar är att MÅNGA arkitekter hellre utför sitt yrke som arkitekt snarare än renskrivningskonsult. För det senare behöver man egentligen inte anlita en arkitekt.
 
Precis en sån firma som min kompis använde (enl ovan)...
/wasa
 
Pål Ross tar knappt en halv miljon för idé, skiss och bygglovshandlingar till 250 kvm hus. Är detta vad arkitekter i toppskiktet tar eller är han extrem?
 
Heureka skrev:
Pål Ross tar knappt en halv miljon för idé, skiss och bygglovshandlingar till 250 kvm hus. Är detta vad arkitekter i toppskiktet tar eller är han extrem?
Det är nog namnet man betalar för!
 
Lite mer tar han säkerligen, men jag tror inte han är extremt mycket dyrare än vad en del andra "hel och halvkända" arkitekter är.

Skulle jag bygga ett hus för 10-15 miljoner skulle jag absolut kunna lägga en halv miljon för att få DET huset jag ville ha och med rätt arktitekt.
 
HusByggarTomten skrev:
Lite mer tar han säkerligen, men jag tror inte han är extremt mycket dyrare än vad en del andra "hel och halvkända" arkitekter är.

Skulle jag bygga ett hus för 10-15 miljoner skulle jag absolut kunna lägga en halv miljon för att få DET huset jag ville ha och med rätt arktitekt.
Jag håller helt med, men jag tänkte lägga runt 5 miljoner och då verkar 500000 mycket. Konstruktionsritningar tillkommer med mellan ca 200000 och 400000 beroende på detaljering. Har dock inte sett någon annan arkitekt i Sverige som jag tycker kommer i närheten estetiskt sett. Dessutom bygger han exceptionellt energisnålt.

Ross säger att han brukar komma in efter det att någon annan arkitekt misslyckats. Skulle stämma i mitt fall.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.