Hur sätter man takpanelen i ett lutande tak?

Ska noten vara uppåt så att skarvarna inte syns så väl. Eller ska panelen sättas med fjädern uppåt?

Om man börjar med noten uppåt, ska då fjädern kapas på första panelbiten (den som börjar vid väggen)?

Har tänkt sätta panel 120x22 mm . Räcker det med 1,4/1,6mm dyckert eller måste man skruva? Avstånd mellan takstolar är 120cc.
 
bergstrollet skrev:
Hur sätter man takpanelen i ett lutande tak?
Om det sker på ett bygge spikar man med dyckert, men jag skulle rekommendera att skruva inne i fjädern i 45 graders vinkel.

bergstrollet skrev:
Ska noten vara uppåt så att skarvarna inte syns så väl. Eller ska panelen sättas med fjädern uppåt?
Fjädern uppåt.

bergstrollet skrev:
Om man börjar med noten uppåt, ska då fjädern kapas på första panelbiten (den som börjar vid väggen)?

Har tänkt sätta panel 120x22 mm . Räcker det med 1,4/1,6mm dyckert eller måste man skruva? Avstånd mellan takstolar är 120cc.
120cc är tycker jag ännu en anledning till att skruva, plus att du slipper dyckerthålen.

Om listen inte riktigt täcker nere i takfoten kan du om du har tillgång till en klyv, klyva bort så du kommer så nära väggen som möjligt. ( går med morakniv också, men tar lite längre tid :))

Kom ihåg att saxa mellan reglarna så om det är exempelvis 7 reglar i taket, att skarven hamnar på samma var sjunde gång.

/ Lycka till.
 
Tyvärr har jag fått så korta längder (3,60 m) och taket är exakt 7.20. Det gör att jag får två skarvar per längd.
 
bergstrollet skrev:
Tyvärr har jag fått så korta längder (3,60 m) och taket är exakt 7.20. Det gör att jag får två skarvar per längd.

Men det spelar ingen roll.

Du kan ju ändå inte sätta en generalskarv. Blir fult och och inte speciellt bra i konstruktionen.

Börja med en 360, nästa 240 nästa 120, sen börjar du om. för den biten som du kapade på första kan du om du inte har otur med millimetrarna använda på andra varvet i slutet.:)

Lycka te
/Bara jag.
 
barajag skrev:
...120cc är tycker jag ännu en anledning till att skruva, plus att du slipper dyckerthålen...
Barajag, vilken skruvdimension skall man använda?
Skruvskallar är ju stora jämfört med ett dyckerthuvud.

Jag har ett par skruvar med diameter 1,9 mm, 2,0 mm på gängorna
och huvud 4,6 mm.

Men var någanstans köper man så klena skruv?

//KoW
 
KnockOnWood skrev:
Barajag, vilken skruvdimension skall man använda?
Skruvskallar är ju stora jämfört med ett dyckerthuvud.

Jag har ett par skruvar med diameter 1,9 mm, 2,0 mm på gängorna
och huvud 4,6 mm.

Men var någanstans köper man så klena skruv?

//KoW
När du skruvar ska inte skruven vara synlig. Den skruvas i fjädern i 45 graders vinkel jämfört med panelen så skallen försvinner när du lägger nästa. Försökte hitta en bild på nätet utan resultat.

Skruv ja. Vanlig träskruv med platt skalle funkar. Personligen gillar jag självborrande torx, De är lika bra som de är dyra, men absolut värt det.

Barajag.
 
Nu har jag köpt dyckertpistol och dyckert men övervägar att skruva ändå. Jag får ta en sväng förbi brädgården imorgon och kolla skruvsortimentet.
Finns det skruva som är anpassade för detta ändamål?
 
bergstrollet skrev:
Nu har jag köpt dyckertpistol och dyckert men övervägar att skruva ändå. Jag får ta en sväng förbi brädgården imorgon och kolla skruvsortimentet.
Finns det skruva som är anpassade för detta ändamål?

Ok.

Ja det är inte fel med dyckert, personligen tycker jag det blir snyggare när man slipper se dyckerthålet och eventuellt dyckertpistolsmärke m man råkat tryckt lite för hårt.

Vet faktiskt inte om det finns en skruv som är så exakt beskriven som exempelvis trallskruv till altan. Men de på butiken vet ju vad du behöver. Jag brukar bara ta en låda skruv som passar mig och mina behov. exempelvis i detta fall så 40 långa torx.

Tänkte passa på att komma med ett tips till som du kanske känner till, men om inte.

Dra med färgsnöre ca 20cm upp och 120cm upp. När du lägger första mäter du ner från "20 strecket" på varje regel så du får första spikrak. Sedan mäter du ner från "120 strecket" de nästa fyra, fem raderna. Men efter det så mäter du från nock och ner till den befintliga panelen som du satt. Om du då har exempelvis 172cm i ena änden och 174,2 i andra änden och vet att du ska dit med exempelvis nio rader till då lägger du till differensen 174,2 -172 = 2,2 = 22mm. Delar dessa 22mm med de nio rader som du har kvar i detta fall. 2,4mm.

Då flyttar du upp den änden med längsta måttet 2,4mm på varje rad. Då får du en rak klyvning på sista panelen. Ser bättre ut, lättare att klyva.

Hoppas du förstod.:)

Lycka till.
 
  • Gilla
Peterelmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.