Någon som har en åsikt om hur man lämpligast placerar utelampor på denna veranda och kanske nåt förslag på vilken man bör ha???

Huset ligger på landet strax norr om Stockholm och är byggt i slutet på 1800-talet.

Inspiration sökes!!! ;)
 
  • img_1175.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du absolut vill ha en belysning utanför verandadörren, skall du nog sätta den rakt ovanför denna. Till detta hus skulle jag välja en stall-modell, s-formad armatur med emaljskärm, snarare än glasad lykta. Om det inte är för dörrens skull, hade jag satt belysningen snarare vid närmast hörn på själva huset. En poäng med dessa verandor är ju, förutom att utnyttja solnedgången (där eg. ingen belysning behövdes) att kunna 'kura skymning' och då vill man kanske inte ha en stark belysning som syns genom fönstren utan snarare när det mörknar se miljön utanför som ev. belyses av lampor.
Tänk helt enkelt på om du vill se lampan när du sitter inne på verandan eller inte. Alla som bott i stadsmiljö vet ju hur roligt det är att sitta inne och se rakt på utomhusbelysning - man skaffar snart tjockare gardiner.
 
det första man lär fundera på är väl vad man vill belysa? är det för att man ska kunna öppna dörren lättare eller är det för att man vill ha en massa lampor runt huset för att det är sjukligt "modernt"? Själv tycker jag det gått troll i allhehanda belysningar som mest finns där för att det ser trevligt ut
 
Eftersom huset ligger en bra bit ut på landet finns det ingen annan belysning i närheten överhuvudtaget, de närmsta husen ligger en bra bit bort och "moderniteter" som vägbelysning lär aldrig komma hit. Det jag vill är dels att få en belysning som kan visa gäster var ingången är(när bilens lampor är släckta så hittar man inte dit under vinterhalvåret), dels att få till en lagom bakgrundsbelysning så att jag slipper springa runt med pannlampa när jag måste ut när det är mörkt ute. Så det är inte för att belysa huset utan det är rent praktiska skäl.
 
VIlka fina verandor! Jag förstår svårigheten att få en lampa dit som fungerar. Det är så höga fönster.
Det skulle inte fungera att sätta upp en liten lyktstolpe en liten bit från huset?
 
Jo, det är ju ett förslag så klart. Problemet är att få fram el på ett vettigt sätt och dessutom är jag inte helt såld på såna där lyktstolpar, tycker det är svårt att få dem att smälta in på ett vettigt sätt.
 
Lyktstolpe är svårt att få att smälta in. Har du funderat på att ha stallmodellen, en på var hörna(knuten) om verandan?
 
Jag tycker ju egentligen inte att du kan få någon lampa att smälta in på det huset. Nästan vilken lampa som helst kommer att störa utseendet på den fina verandan. Stallampan fungerar kanske bäst, men jag tycker att de också skulle störa. Vad svårt!! Förstår att du frågar. Du skulle behöva en osynlig lampa som bara syns när den är tänd :)
 
Kanske nån av de som finns på denna länk...
http://www.naturkompaniet.se/Product/ProductList.aspx?id=6376&_path=6222;6376

Nej, skämt och sido, tror det är en svårknäckt nöt. Är själv lite sugen på vad folk har för förslag på lur. Huset är ju såpass elegant så stall-lampan känns kanske lite fel (men kanske accptabelt om den monteras i vinkel på knut).

Invändigt har jag sett en underbar verandalampa på Skansen (pris dock långt i från underbart), sån som bubblar ut eller har för trångt smide eller hur man skall säga, minns inte namnen på dessa som jag misstänker är 10-20talsinspirerade... (även om jag sett vulgära 50-60-talsvarianter på den med)
 
Anders_Roslagen skrev:
Kanske nån av de som finns på denna länk...
[länk]
En sån lampa har jag ju redan... :)
 
Jag skulle hänga en typ av enklare månskenslampa inne på verandan närmast ingången centrerat i dörrar. Den kanske skulle klara att belysa en del av trappan också och ge en fin stämning åt husets framsida. Den kan ju lysa även om ingen är hemma och synas bra för verandan har ju många och fina fönster.... små fönsterlampor kanske? Det ger bättre stämning när ljuset kommer inifrån och ut, tycker jag. Ett hus belyst på utsidan ser mer som om ingen är hemma.
Ta en lampa och testa när det blir mörkt om det blir tillräckligt med ljus som kommer ut.
Nej, någon stallampa passar definitivt inte på framsidan....om det inte är en stallport den ska belysa :)
gaia
 
Nej, någon stallampa passar definitivt inte på framsidan....om det inte är en stallport den ska belysa :)
gaia
Jag tror nog att 'Stallampa' är ett nutida namn på en viss 'typ' av tidig utomhuslampa (som ju är vad som efterfrågas), och har lika litet med funktionen stall specifikt att göra som med hönsgård, svinstia osv. Man skulle gärna tipsa om någon lyktmodell till denna fina fasad, men i min ögon är Gysinge mfl. större modeller för mkt högreståndsmiljö för detta, för en annan typ av hus, snarare med putsfasad, mm., och mkt av de mindre modellerna från kulturbelysning etc för moderna i designen. Jag röstar för stallampa med klar glödlampa av låg effekt, kanske 35w philips av äldre modell. Om den tänds automatiskt när man närmar sig eller när det skymmer så får du funktionen som behövs för att hitta dörren.

stryk lyktstolpeidéerna bums, då kan man lika gärna asfaltera 'uppfarten' på en gång, och montera basketkorgen. Varför inte grindstoplar i sten, puts eller trä, med varsin lykta i så fall...
 
Varför inte satsa på bra belysning inne i verandan och glasverandan.
Då kommer man att se vilket smycke ni har. Sätter ni belysning på utsidan kommer den bara att blända och man ser inte det fina.
 
En lampa ska aldrig blända. Den ska belysa.

Ni behöver ljus på ytterdörren mitt i verandan. Och ni vill självklart inte förvanska den vackra fasaden. Tyvärr saknar huset dörrtak, på vars undersida man annars ganska lätt borde kunnat dölja en ljuskälla. Men jag har ett annat uppslag, som borde funka.

Er yttertrappa har kantmurar i samma höjd som översta trappsteget. Högst upp på detta krön kan man placera en diskret skärmamatur med ljuset fiffigt riktat mot ytterdörrens nedre del. Se bara till att ljuskällan inte bländar när man är på utväg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.