Hej.

Jag och min sambo håller på att kolla lite på hus, och har hittat ett litet hus som verkar lovande.
Saken är den att det är lite för litet ca 75kvm. Huset är från 30-talet 1,5 plans med källare.

Så vi har funderingar på att bygga till lite på huset bakåt med torpargrund ca 30-40kvm.
Det behöver inte vara en massa lull lull, utan bara en vanlig hederlig utbyggnad som man kan bo i. eventuellt så kanske det kommer med en badrum i den utbyggnaden också. Men det beror på om priset kommer att dra iväg allt för mycket annars så väntar vi med den "reserverar platts i utbyggnaden"

Någon som kan hjälpa mig lite med vad det kan tänkas kosta? Kommer att göra det mesta av jobbet själva då tjejens far och bror är snickare.

Exempel på hur jag menar http://www.ornatorpet.com/bilder/omornatorpet_huset.jpg
 
då tycker jag att du skall rådfråga dom istället. be dom göra en materialberäkning.
 
Du kan räkna med att en "normal" tillbyggnad kostar 15 000 kr per kvm att bygga. Sedan får du dra av för att ni försöker hålla kostnaderna nere, t ex torpargrunden och släktingarnas hjälp.
 
Det går att bygga betydligt billigare om man gör jobbet själv.
Vår tillbyggnad har totalt kostat 450K allt som allt med inredning och då är det 75m2 boyta som består av tre sovrum, en klädkammare och ett stort helkaklat badrum med både dusch och badkar.
Även ett 75m2 garage med alla bekvämligheter är inkluderade i det priset.
Vi har inte snålat på något även om vi försökt planera alla inköp och på så vis kapa kostnaderna.

Här kan du se vår utbyggnad:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/139006-utbyggnad-i-mariestad.html
 
Nja, priset är inte bara beroende av om ni använder hantverkare eller inte. Vår utbyggnad på 54 m2 boyta bestående av två rum, ett varmförråd och en onödigt :) stor entré kostade drygt 400K. Det mesta beror då på materialvalet. Allt beror på vilken typ av material man vill ha i tillbyggnaden. Vårt pris bygger på platta på mark med golvvärme och 300mm isolering. OSB baom gipsen överallt. Spottar i taket både utanför entrén, baksidan och inne. Elite fönster, velux takfönster och inte minst bandtäckt aluminiumtak (dyrt, men hållbart). Skulle gissa på att samma utbyggnad skulle gå på ca 200-250K med torpargrund, element, enkelgips, inga takfönster, lite billigare fönster och plåt/betongpannor på taket.
Detta förutsätter att man gör allt snickerijobb själv.
Annars kan det lätt springa iväg i kostnad.
 
Om nu svärfar din är snickare så borde han väl ha en uppfattning om vad en liten utbyggnad kostar, eller?
 
Freddy_kruger skrev:
Om nu svärfar din är snickare så borde han väl ha en uppfattning om vad en liten utbyggnad kostar, eller?
Ja det har han säkert samma med min svåger också. Men tänkte bara att det kan juh inte skada att man frågar fler som också har erfarenhet.
 
Gabbe1 skrev:
Det går att bygga betydligt billigare om man gör jobbet själv.
Vår tillbyggnad har totalt kostat 450K allt som allt med inredning och då är det 75m2 boyta som består av tre sovrum, en klädkammare och ett stort helkaklat badrum med både dusch och badkar.
Även ett 75m2 garage med alla bekvämligheter är inkluderade i det priset.
Vi har inte snålat på något även om vi försökt planera alla inköp och på så vis kapa kostnaderna.

Här kan du se vår utbyggnad:
[länk]

Det där var ett riktigt fint bygge :) vore roligt att ha ett garage som är större än huset :)
 
Byss skrev:
Det där var ett riktigt fint bygge :) vore roligt att ha ett garage som är större än huset :)
Tack, ja det borde vara en mänsklig rättighet :)

Angående "lagres" resonemang om materialval så är det säkert rätt och riktigt.
Men vår tillbyggnad har allt det han/hon beskriver förutom alutak och takfönster.
Vi har iof inte fönster från Elite men väl Tanumsfönster som är i liknande klass.
Så det går att bygga "billigt" utan att snåla på allt om man inte är rädd för eget arbete och har tid att planera inköpen.
 
Gabbe1 skrev:
Tack, ja det borde vara en mänsklig rättighet :)

Angående "lagres" resonemang om materialval så är det säkert rätt och riktigt.
Men vår tillbyggnad har allt det han/hon beskriver förutom alutak och takfönster.
Vi har iof inte fönster från Elite men väl Tanumsfönster som är i liknande klass.
Så det går att bygga "billigt" utan att snåla på allt om man inte är rädd för eget arbete och har tid att planera inköpen.
Japp det borde vara en mänsklig rättighet :)

Nej jag är inte rädd för att slita lite och inte heller för att kolla runt lite för att få bra priser. Dumt att betala mer än vad man behöver :)
 
Byss, hur är det med eran nuvarande källare, dränering osv. Varför inte bygga med källare om nu eran källare håller bra skick, drän osv. Lite fördyrande iofsig, men förmodligare "tryggare" än en torpargrund? Jag tänkte först göra min tillbyggnad i 2 plan i torpargrund, ångrar inte för ett ögonblick att det blev med källare istället. Ni ska väl veta att jag anser att en källare är "tryggare" än torpargrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.