janwide
barajag skrev:
Fäster man dessutom en längsgående 2 tum 2 på ca 60 cm med tre skruv under varje tvärstag som det ska ligga ställningsplank så blir det väldigt hållbart.
Menar du att man fäster de längs stolparna under varje bom? Som ett extra stöd.
 
Har gjort egen byggställning när jag gjorde om mitt pannhus.
IMG_0883.jpg
Ställningen uppe och murningen pågår.
IMG_0886.jpg
Här syns hela bakväggen som behövdes muras om.
IMG_0888.jpg
 
janwide skrev:
Menar du att man fäster de längs stolparna under varje bom? Som ett extra stöd.
Precis.:) Då ska det mycket till innan de sjunker.

Övrigt: Tackar för länken Mikael_L för länken, har letat efter byggställning hela veckan de närmaste jag kom var en på blocket som sålde 4 gånger 6 meter för 18000Kr.
 
Mikael_L
Köpeställningen jag länkade till är alltså en lite klenare typ, inte en Haki direkt, ska kanske kallas fasadställning och kan absolut inte kallas murarställning.
Skulle man satt upp en sådan när murarn kom blev man väl bara utskrattad innan han åkte till nästa jobb. :)
Men för snickeri och måleri jobb borde dom fungera utmärkt, åtminstone till mig som privatperson och hobbysnickare.
 
Håller bara på med snickeri så till mig ska den nog fungera. Men kan uppdatera när jag provat den. Har nyligen öppnat eget och har ett jobb där jag behöver en ställning i två månader. Skrev i offerten ställningshyra 20", så istället för att hyra är det ju bättre med en egen.
 
janwide skrev:
Tanken är inte fel. Jag har dock tänkt mig en ställning som är c:a 11m lång med en plattform på 3 m höjd. Vill slippa att flytta runt åbäket. Tror inte man kan hitta en sådan för 6000 kr. Eller ???

Hyra för en sådan går på mellan 5000 - 15000 för 4 veckor.
Har kollat lite och jag hade nog en glädjesiffra i huvudet. En enklare, men inte i din storlek, går ju på runt 9000 kr + moms. Sån skulle jag vara nöjd med för mina behov.
 
janwide
Det blir nog en hyrställning för mig ändå. Räknade på material för en träställning igår och det slutar närmre 7000 kr för 12 + 4 meter samt 3 meter hög!
 
janwide: ja då lönar det sig ju inte riktigt att bygga själv. Men några sköna tusingar till och du kan köpa av metall som går att sälja vidare kanske?

Lycka till med allt du ska göra.
 
Ja köpa en beg och sälja sedan måste ju bli överlägset billigast, även om den kostar 50k at köpa så är ju räntan på det under ett år bara hundralappar..
Och köper du den på annnons så lär väl ngn annan köpa den av dig nästa sommar ;)
 
jag tilläggsisolerade min 1,5plans hus med egenbyggd träställning. byggde av 45*95 reglar och 195*45 gåplank. först byggde jag stegar av 45*95 som fick stå 2,5 meter ifrån varandra så la jag gåplank imellan dessa stegar. spikade stabilitets kryss mellan stegarna och stolpar från ställningen som fästes i marken. högsta punkt fästes i huset. vid nock skruvade jag ihop två stegar på varandra. hade också räcken att hålla sig i. mycket flexibelt att bygga träställning då den kan anpassas lätt efter behov...
 
janwide
Gabbe1 skrev:
Här kan du se hur ställningen jag byggde såg ut.
Helt och hållet byggd i 45x95 och biltemas skruv.
Alla som såg den tyckte den var mycket "robust" vilket förmodligen var en omformulering av "överarbetad" :D
Men better safe than sorry.

[länk]
Jag tycker inte den ser överarbetad ut. Det är väldigt få kryss för att staga både i sidled och i djupled. I min plan tänkte jag mig kryss mellan varje stolppar. Eftersom din ställning var stadig så kan jag kanske banta min "virkesbudget" en del. Använde du C24 klassade plank som gåbrädor?

Drömmen om en egen träställning lever! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.