Snart dags att sälja bostadsrätten och åtgärdsplanen växer. ;D

Hur rensar lättast gamla gjutjärnselement från alla färglager? Det verkar lätt att pilla bort det mesta, men ytan är ju som sagt rätt stor med alla vinklar och vrår. Elementen måste dessutom rensas på plats, vilket gör blästring uteslutet.

Några idéer?
 
Mitt tips är: skit i att skrapa. måla på dem ett lager bara.
 
Testrapport.

Datum: Idag
Metod: Kärsher högtryckis med sk rotojet munstycke

Beskrivning:
Skyddsbrickorna på, elementen lutades mot Transiten. Därefter gick jag lös med högtrycken.

Resultat:
All flagnad färg försvinner och det mesta av färgen som satt fast innan behandlingen påbörjades. Sporadiskt bortfall även av grundfärgen. Tidsåtgång cirka 5 minuter per element.

Slutsats:
Ska man snabbrenovera så skulle det gå att måla efter denna behandling, vill man ha lite finare får man köra med sliprondell eller prova den Alternativa Metoden: Lämplig färglösare påstrykas objekten innan högtryckt vatten appliceras.

I just detta fall skulle jag gå på Fastings linje.
 
Renoverade mitt sovrum för 2 veckor sedan och beslutade mig för att måla över elementet efter rengöring med trasa.

Resultatet blev över förväntan bra, det negativa var att frun upplyste mig om de andra elementen..............
 
Jag tog mina gamla sektionsradiatorer med 5-10 lager delvis flagnad färg till en blästringsfirma i Järfälla. 800 kr per element och några dagar senare hade jag nylackade radiatorer i perfekt originalskick till min 40-talskåk. Värt både bensin, tid och kostnad!

Skicka meddelande om ni vill veta vilken firma.
 
Wigert skrev:
Jag tog mina gamla sektionsradiatorer med 5-10 lager delvis flagnad färg till en blästringsfirma i Järfälla. 800 kr per element och några dagar senare hade jag nylackade radiatorer i perfekt originalskick till min 40-talskåk. Värt både bensin, tid och kostnad!

Skicka meddelande om ni vill veta vilken firma.
Jag kan inte flytta elementen från platserna de står på, annars var blästringen förstaalternativ.
5-10 lager! Jag har nog 20 lager av olika typer och kvaliteter. ;D
Tack för tipsen allihopa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.