Ska anlägga en hel trädgård på närmare 5000 kvm med häckar, träd, bärbuskar etc. På orten finns tyvärr bara några (dyra) småhandlare och jag skulle vilja hitta en leverantör som man kan beställa ifrån direkt på nätet. Jag har försökt och googla efter detta men har svårt att hitta något vettigt med bra utbud och info.

Har ni några tips? Erfarenheter? Dela med er!
 
Som vanligt rekommenderar jag hortogreen: http://www.hortogreen.com/
Dom har väl inte så mycket mer än standardsortimentet, men för grunden räcker det bra, bra priser, bra kvalité har dom. Jag har beställt häckar, buskar och perenner av dom, allt har varit superbra. Sedan får du kolla var din närmsta BoGrönt försäljare eller annan handelsträdgård ligger för dom mer (och dyrare) specialgrejerna.
 
Jag köpte ett träd från Esveld (www.esveld.nl). Ångrar lite att jag inte köpt därifrån tidigare. Stora plantor. Bra pris. Se dock upp med frakten. Det är inte gratis att skicka växter från Holland, men å andra sidan är växter bra mkt dyrare här i Sverige.
 
Hemmakatten
Men,men,beställer man växter från Holland bör man försäkra sig om att de är odlade och härdiga för våra svenska/nordliga växtzoner. Om inte, riskerar man att växterna dör första säsongen.
 
Visst är det så. Men det gäller ju även våra svenska plantskolor. Det är ju en rejäl skillnad på Zon2 i Stockholm och Zon 4-5 i Stockholm. Trots detta så kan man köpa växter som bara klarar zon 1-2 i Stockholm...

Eller menar du att Holländarna ympar vissa växter på mindre härdiga rotklumpar vilket Svenska inte gör?

Vad jag menar, är att man alltid måste ta reda på om växten man köper klarar sej på den plats den ska planteras. Oavsett var man köper.
 
Jag var in på Esvelds hemsida. Stort sortiment! Vad fick du betala i frakt? Var kvaliten bra?
 
Pga något märkligt missförstånd skickade Esveld ett träd till oss när jag bad dem räkna på fraktkostnaden för ett träd.

De tolkade min fraktförfrågan som en order. Lite besynnerligt får jag säga, men eftersom trädet var så fint valde jag att behålla det. Det finns några bilder på www.fasting65.se/stellarossa där man kan se hur lönnen packats samt bild på fakturan inkl. fraktkostnaden.

Visst var fraktkostnaden rejäl, men trädet var vldigt fint och stort. Liknande träd i Sverige är _dyra_. Riktigt dyra.
 
Hur mycket fick du betala i frakt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.