Hej.
Är det någon som vet vad det är för regler gällande sovrumsfönster? Jag har hört att det måste finnas öppningsbara fönster i sovrum (om det börjar brinna eller något), stämmer det?
I huset vi just har köpt ska vi bygga om en del av vårt vardagsrum till sovrum, men där är det fasta fönster, förutom ett litet "vädringsfönster". Tacksam för svar.
 
T
Vi håller på att göra om vårt garage till sovrum och enligt vår bygglovs handläggare måste man ha öppningsbart fönster.
 
Ok, tackar.
W
 
Jag har bara ett 11-5 som är öppningsbart i sovrummet. Jag får slingra mig ut. :D
 
Hej!

[BBR 5:312 Fönster som utrymningsväg - allmännt råd]
"Fönster som skall användas för utrymning bör vara öppningsbart utan nyckel eller annat redskap samt ha en fri, vertikal öppning med minst 0,5m bredd och 0,6m höjd. Summan av bredd och höjd bör vara minst 1,5m. Öppningens underkant bör ligga högst 1,2m över golv"

mvh Wasa
 
[BBR 5:374 Bostäder]
Från varje boningsrum eller annat rum där personer visstas mer än tillfälligt skall finnas antingen
-en utgång till utrymningsväg (tex trappa utanför bostaden)
-Utgång med tillräcklig storlek direkt till det fria i markplanet eller till en utvändig trappa eller fast stege som leder till markplanet
-fönster med tillräcklig storlek högst 5 m över mark
-tillgång till rum i samma våningsplan som har en av ovanstående möjligheter. Detta rum får inte stå i öppen förbindelse med underliggande våning. Dock kan man passera en hall, som står i öppen förbindelse med undervåningen för att nå detta rum. Inga särskilda brandtekniska krav ställs på dörrarna

mvh Wasa
 
Tack för alla svar.
W
 
Jag får köra med den här:

http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=473&iItemId=76440

jag valde ett fast fönster och en smal vädringsmodul. Jag tänkte faktiskt dessa banor ett tag, men pris och estetik vann. Jag har fasta fönster i intilligande rum (fast där även altandörr) och ville behålla linjen. Och så bor jag mot gata så jag ville ha vädringsmodul som jag törs ha öppen alltid. Och att då även ha öppningsbart fönster kändes överkurs.

Av alla anledningar utom just denna tråds aktuella...
 
Inte så dumt.
W
 
Hej! Detta är en gammal tråd så länken på lösningen fungerar inte längre. Är det någon som har länk till samma eller liknande lösning?
 
  • Gilla
Fackman
  • Laddar…
BirgitS
J Johannes88 skrev:
Hej! Detta är en gammal tråd så länken på lösningen fungerar inte längre. Är det någon som har länk till samma eller liknande lösning?
Fast fönster och vädringsfönster är väl inte en lösning på att det ska finnas en utrymningsväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.