Ett tips är att man kan ha en kökshanduk mellan induktionshäll och kastrull/stekpanna. Då gör det inget om det kommer stänk mm. Bara att kasta kökshanduken i tvättmaskinen...
 
Farzan skrev:
Vi har separat häll och ugn (Elux) och har aldrig lagt märke till fläktljud från hällen - inbyggnadsugnarna låter däremot en hel del när fläkten efterkör, i synnerhet den mindre mikro/varmluft/grill-kombon.
Min låter även om jag inte haft ugnen igång men som sagt - jag har en kombinerad.
Idag meddelade Mediamarkt iaf att Gram byter ut spisen men det är inte ett alternativ då den nya med all säkerhet oxå väsnas.
Min gamla AEG varmluftsugn hade inte detta med att fläkten fortsatte kyla så nu är jag aalldeles konfys.Är alla nya varmluftsugnar så nuförtiden? Jag kan absolut inte acceptera ett sånt oväsen då min planlösning är väldigt öppen.

Ser verkligen fram emot fler kommentarer angående väsnade fläktar då detta nu går mig på nerverna. Tack alla ni som ger era synpunkter :)
 
Stroker,
en del köksleverantörer som HTH, Marbodal osv. har "skarpa" installationer i sina visningskök, likaså har de olika leverantörerna showrooms med skarpa installationer. Gå och lyssna hos någon, så vet du sedan vilket märke som är ok.
 
Bra idé :) Tackar för tipset..
 
Stroker skrev:
Min låter även om jag inte haft ugnen igång men som sagt - jag har en kombinerad.
Idag meddelade Mediamarkt iaf att Gram byter ut spisen men det är inte ett alternativ då den nya med all säkerhet oxå väsnas.
Min gamla AEG varmluftsugn hade inte detta med att fläkten fortsatte kyla så nu är jag aalldeles konfys.Är alla nya varmluftsugnar så nuförtiden? Jag kan absolut inte acceptera ett sånt oväsen då min planlösning är väldigt öppen.

Ser verkligen fram emot fler kommentarer angående väsnade fläktar då detta nu går mig på nerverna. Tack alla ni som ger era synpunkter :)
Jag har en AEG varmluftsugn och fläkten går en stund efter avstängning. Tycker verkligen inte den låter särskilt mycket. Det gör inte heller min sambo som är lättkänslig för surrande ljud. Den sprutar ut luften framför ugnen och det känns bara gött att få lite värmespridning i huset.:D
Har även en E-lux induktionhäll som.. ja den tjuter lite ibland vid uppstarten. Hur mycket beror på vilken panna och innehåll jag ställt på spisen. Ljudet avtar ganska snabbt när temperaturen ökar. Viktigt framförallt är att pannorna är torra.(på utsidan :)) Fläkten går en stund efter användning men den är knappt hörbar.
Vi fick en demonstation av en I-häll på en köksbutik. Säljaren kokade upp en panna med vatten. Han körde handukstricket för att visa att hällen inte blir så varm, och vi var sålda direkt.

Vi använder ej vattenkokare längre, hällen är snabb nog.

Bottomline...Vi skulle aldrig nånsin tänka oss ett annat alternativ än induktion. Vi är supernöjda. Hade vi mer pengar och utrymme hade jag kunnat tänka mig att kombinera med gas bara för att impa. på farsan.:p
 
Spisgubben skrev:
Jag har lagt upp en video på YouTube:
[länk]
Där ni kan ni som vill höra hur det låter om Husqvarna QSI7137 när man använder olika kärl.
Precis så låter vår spis också! Det är en Electrolux EKD60405. Ett hemskt skärande ljud som gör att man drar sig för att ställa sig vid spisen.

Om ni ska köpa induktionsspis, försök att kolla hur mycket ljud den ger ifrån sig innan ni bestämmer er.
 
Har nu installerat min nya Siemens spis modell HL448211S och allt ät frid och fröjd. När jag bad familjen lyssna på oljudet som hördes sa dom "Ja sätt på så vi får höra" - "den är på" sa jag och detta visar vilken oerhörd skillnad det var. Den låter som en viskning :D.
Absolut inte störande på något vis

Problemet med att plattorna "gick in i varandra" trots samma grytor som omöjliggjorde en sakta sjudning på en platta och ett kraftigare uppkok på en annan är borta d^_^b .

Ljudet när plattorna är på speciellt o boosterläge är något som inte fanns på gramspisen men som jag helt ignorerar då så mycket annat oljud hörs när man lagar mat. Efterljudet från ugnen som sagt som var hörbart i hela bottevången är knappt hörbart i köket vilket bara är TOPPEN :wow::wow:. Nu kan vi börja använda köket som matplats igen.

Medimarkt sätt att lösa det hela är både bra och dåligt tycker jag.
Om jag gått på en restaurang och beställt en oxfile och klagat på att denna var senig hade de knappast bett mig lösa detta själv med Scan eller vem leverantören nu var, och det var just så de behandlade mig i början. Jag har haft väldigt mycket arbete med att få min vilja igenom och på slutet gav jag nästan upp. Hela processen har tagit knappt ett år från första klagomålet till målet uppnått idag.

Min Gramspis var tydligen någon "drive" dom hade och priset därmed lågt. 7,990:- kostade den ( det var ju därför jag slängde ut min fullt fungerande AEG spis utan iduktion för) och priset idag är 11,790:-

Efter prat med chefen över tf chefen (till slut) på vitvaruavdelningen stora bernstorp utanför Malmö, kom vi till slut överens om att den nya Gramspisen jag blivit lovad från Gram inte var ett alternativ av förklarliga skäl då fler än jag hade haft problem lika mina. Naturligtvis (vilket inte tf.chef alls hade någon förståelse för) kunde dom då ta den nya gramspisen som dom ju fortfarande säljer ( men nu för 11,790:) och jag kunde välja en annan. Sagt och gjort. Jag kollade in deras något begränsade utbud och bestämde mig för Siemens då flera här på forumet sagt att denna var bra. Priset på denna var en tusenlapp dyrare dvs 12.790:- och jag ville då betala en tusenlapp emellan. Detta fanns det dock ingen som helst förståelse för trots alla mina argument om att de nu sålde en spis, inte för 7,990:- utan för 11,790.-. Vad jag hade betalt tycket jag var egalt i sammanhanget. Vad som var viktigt var att jag hade dragits med en skitprodukt över ett år med tre servicebesök samt många samtal och körningar till Mediamarkt. Nobben där..4,000 mellan var vad som gällde.

-Uteslutet ansåg jag och åkte dit igen för att prata med chefen för hela varuhuset då den högre chefen inte var anträffbar. Väl kommen dit kom åter tf chef trots att jag bett att få prata med varushuschefen och sa att då den Siemens jag kunde tänka mig var en utgången modell samt deras sista visningsexemplar och därför kunde de dra ev en tusenlapp. Jag vägrade och till slut gav jag ett bud på två tusen emellan då utställningspspisen var i fint skick. Så blev det och jag som nu handlat klart på Medimarkt letar nya leverantörer..
 
Redigerat:
Skönt att det löste sig Stroker.

Du är ett levande bevis på att det är skillnad på hällar och hällar, samt ugnar och ugnar. Dessutom har du visat att det också är skillnad på leverantörer och leverantörer, och i förlängningen att snålheten oftast bedrar visheten.;) :D
 
Är induktionsspisar alltid 230V?
 
Ja 99 % är 230 volt visade det sig när jag sökte efter spisar vilket störde mig som har dragit fram 3 fas för spisen. MEN när jag kollade lite till visade det sig att just så ser de ut i de flesta nybyggda hus och kanske detta är anledningen att man idag mest säjler 230 volt. Man måste dock ha 2,5 kvadratskabel och 16 amperes säkring för att de ska funka med att köra 230 volt där man tidigare kört 380 vilket jag då alltid gjort.

Nu funkar detta bra till 230 volt oxå då varje fas tillsammans med nolla ger ju 230 volt och 230x16 = 3680 Watt vardera.(380 volt fås ju bara mellan de tre faserna) . vilket ger totalt ett maxuttag på11 kw.
 
Redigerat:
Raceman skrev:
Skönt att det löste sig Stroker.

Du är ett levande bevis på att det är skillnad på hällar och hällar, samt ugnar och ugnar. Dessutom har du visat att det också är skillnad på leverantörer och leverantörer, och i förlängningen att snålheten oftast bedrar visheten.;) :D
Ja det är VERKLIGEN skillnad det vill jag lova men min snålhet vet jag inte om jag vill hålla med om. Jag har alltid köpt kvalitet men bara för att det är billigt innebär det inte att det är dåligt. Som sagt tidigare så har jag varit mer än nöjd med Gram men då vad gällande kyl o frys. Senaste Gramköpet gällande spis var dock helt annorlunda. trots att kostnaden inte skiljer markant från andra märken i dagsläget - vilket då är lurigt

Satt för en stund sedan och njöt av lugnet trots matlagning en stund innan men när jag lyssnade noggrant gick fläkten för att kyla. Möjligheten att min gamla AEG oxå gjorde detta är stor men att man inte uppmärksammade detta då ljudet inte är störande.
 
Stroker, jag har kikat på HL448200S men du nämner HL448211S. När man jämför dem på tretti.se ser de helt identiska ut, sånär som på priset. Har du nån aning om vad som skiljer (om något)?

Vi verkar har 400V idag till en gammal Husqvarna-spis med vanlig häll. Kikade bakom och där sitter en trestiftad grön perilex-kontakt. Vad måste göras för att vi skulle kunna ansluta en av ovanstående Siemensspisar, som ju är 230V? Har inte riktigt hängt med i diskussionen ovan. Förstår att elektriker måste till, men vad innebär det i praktiken? Behöver all el dras om?
 
skogsstjrna skrev:
Vi verkar har 400V idag till en gammal Husqvarna-spis med vanlig häll. Kikade bakom och där sitter en trestiftad grön perilex-kontakt. Vad måste göras för att vi skulle kunna ansluta en av ovanstående Siemensspisar, som ju är 230V? Har inte riktigt hängt med i diskussionen ovan. Förstår att elektriker måste till, men vad innebär det i praktiken? Behöver all el dras om?
Nej ingen el behöver dras om. Du har tre faser samt nolla och jord i ett vanligt 400V-uttag. Mellan fas och nolla är det 230V. Man kopplar hällen till två av dessa 230V-faser, samt ugnen till den tredje.
 
Vet inte om det är standard med 16 ampers 400 volt till spisen och det ända som då är viktigt är att kablarna är minst 2.5 kvadrat som just är minimum till 16 ampere. Annars är det som Raceman säger.. Inga problem så länge det finns en nolla (blå kabel) framdragen tillsammans med skyddsjord (grönvit) och tre faser (i regel svart, svartvit samt brun).Kontakten du har måste bytas och jag är inte alldeles säker på att du hittar fem kablar i de gamla uttaget. Håller tummarna

Vad som skiljer spisarna åt har jag ingen aning om förutom att min är en utgången modell som inte finns på Siemens hemsida längre... men f_n va nöjd jag är.d^_^b Kan varmt rekommendera denna spis
 
Redigerat:
Tack för svaren. Får jobba vidare i frågan, men det verkar ju ganska lovande, alltså. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.