Hej, Jag kollar runt lite vid Vellingeområdet efter lite lediga sjötomter precis vid vattnet, så att man eventuellt kan bygga en egen brygga. Dock hittar jag inte mycket hur jag än söker på detta, så jag undrar ifall någon här har erfarenhet utav detta och vet vart man kan hitta fina Sjötomter i Vellinge området.

Tack på förhand!
Philip Sjöholm
 
Va konstigt?

Det finns nog ett enklelt själ till att du inte hittar något.

Det är mycket ovanligt att man bara råkar hitta en obebyggd
sjötomt (vid havet) som du dessutom får köpa (till rätt pris)
och bebygga (strandskydd).

Det normala i detta fall är att du köper en befintlig fastighet med
sjötomt, och alla vet att dessa är enormt dyra (om de är tillsalu)
oavsett skick. Skicket på byggnaden spelar ingen roll, det viktiga
är bara att det finns något på fastigheten som är inritat som befintlig byggnad på kommunens kartor. Då, och endast då, kan du räkna med
att få bygga något nytt på fastigheten.

Men, det är 1000-tals spekulanter som är på jakt efter dessa få objekt och det innebär förståss att priserna är astronimiska.

Lycka till med ditt sökande.

//JaGus
 
Okej, Tack så jätte mycket JaGus. Jag började nästan inse det efter allt sökande.
Dock var jag precis nere och kollade runt i området och hittade en perfekt tomt precis vid vattnet så jag ska försöka kontakta ägaren nu och se om man kan få köpa den.
Jag får ju hålla tummarna för det bästa.

Tack igen.
 
Problemet, även om du skulle få köpa den, är att du med största
sannolikhet inte kan få ett förhandsbesked på marken.
Utan förhandbesked kan du inte stycka av marken och därmed inte heller
köpa den.

Det är jättekontroversiellt med nya bygglov på obebyggda strandtomter
i hela landet. Nästan omöjligt att få bebygga om man inte heter Zlatan eller Kamprad eller dyl.

Det är därför man måste jaga gamla fritidshus på attraktiv mark för de är redan bebyggda i komunens ögon, oavsett skicket på dem så får man oftast "renovera" dessa för hur mycket som helst.

//JaGus
 
Mina föräldrars grannar köpte sin sjötomt för ca 4 år sedan. De har verkligen inte haft det lätt att få bygglov, men nu kan de snart flytta in i sitt nya (vad det verkar) superfina hus. Där stod en sommarstuga på tomten och de har bara fått bygga på exakt samma ställe och med en massa regleringar och det krävde också grannarnas gockännande. Fast det här området har egentligen byggförbud i väntan på detaljplan som tar evigheter eftersom att det finns en del nimbygrannar som skriver på protestlistor mot sånt.
 
Precis, även om man hittar en sjötomt med ett litet fritidshus som man kan riva, så är det inte särskilt troligt att man får bygga ett nytt hus på 200 kvm på tomten. En ersättningsbyggnad kan ofta godkännas, men den förutsätts då vara av samma storlek som den gamla. Om det finns en detaljplan kan den också sätta snäva gränser för byggnadsytan, särskilt i fritidshusområden.
 
Det låter svårt att få det som man vill, men vi får fråga runt lite med komunen osv och se hur långt det vi kan komma. För tomten som vi hittat ligger i ett villakvarter i Kämpinge precis vid vattnet hus ligger runt om tomten fast inte på den sidan som är ner mot vattnet, så om jag ska tänka realistiskt så borde jag få bygglov.

Tack så mycket för era svar!
 
Sedan återstår ju också OM du får köpa den!

De flesta markägare med sjölägen säljer aldrig utanför sin egen familj, och om de skulle göra det blir det normalt till extrema priser. Jag har själv lite erfarenhet av just detta ämne, och min erfarenhet är att personer som äger sjölägen oftast blir irriterade av att du kontaktar dem. Det beror säkerligen på att de har blivir sönderringda av spekulanter de senaste 10 åren.:wow:

Det är nog därför som man bara ser kändisar som köpt sjötomt för bygge i media. Men de kan ju bjuda 5-10 millar för marken.

//JaGus
 
Så svårt är det inte. Visst måste man kämpa lite men köper man en tomt med stuga på kan den oftast byggas ut. Lycka till. Jag känner flera personer med sjötomt inkl jag själv, ingen blir irriterad av förfrågningar, snarast smickrad.
 
Roade mig med att söka efter tomter på Hemnet med sökorden sjötomt, sjöläge och havstomt. Fick nog upp strax under 20 träffar för hela landet och endast ett fåtal av dessa var tomter vid havet.
 
Jag hittar 97 st idag. Man kan faktiskt få en sjötomt i norra sverige för under 200 papp.
Det tycker jag är lite kul. Havstomt och längre söderut blir dyrare förstås.
 
oj, altså en hel del. Men dock så söker jag nere i skåne, så det hjälper ju inte med tomterna i norra sverige. (Man kunde i alla fall önskat att det var södra sverige istället)
 
I vår kommun har det omsatts kanske 5 strandtomter vid havet de senaste 10 åren, alla med befintliga hus på. Priserna har i allmänhet legat mellan 8 och 10 miljoner... och då är det inte en av de dyraste kommunerna i länet.
Sänker man kraven lite och nöjer sig med strandnära och havsutsikt så finns det större möjligheter att hitta något överkomligt.
 
Hemmakatten
Vi köpte vår sjötomt privat, hittade den av en slump på blocket.se. Hade då letat i nästan två år, via hemnet, åkt runt i områden vi gillade, satt upp lappar mm. Vår tomt är inte en havstomt utan ligger vid en sjö en mil från roslagskusten ca 4 mil norr om Sthlm. Mycket stor vacker naturtomt och priset var helt okej, till och med löjligt lite för att ligga bara 40 min bilresa till sthlm city. Så visst går det att hitta tomter, men man får ha tålamod.
 
jag håller också på och letar efter en tomt, gård. mest för att ha till fritidshus.
får man ställa fritidshus på vilken tomt som helst? vad mer skall man tänka på när man ska köpa en tomt/mark?

tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.