Hej!

Jag funderar på följande takkonstruktion:
På takstolarna spikas råspont men med en glipa på ca 2 cm mellan varje bräda.
På det läggs diffusionsöppet underlagstak, (ex Halotex RS 10 el Tyvek pro)
Därefter spikas strö och bärläkt som vanligt.
På det läggs betongpannor.
Sen vill vi isolera taket med en parallelltakskontruktion.
Min tanke då är att skippa luftspalten. Eventuellt köra med cellulosa isolering istället för vanlig glas/stenull

Fördelarna med detta, som jag ser det:
- Stabilt tak. Går att gå på utan att behöva riskera att trampa genom, som risken är vid läggning av bara underlagstak
- Slipper luftspalten och förhoppningsvis fuktproblem

Nackdelen är såklart kostnaden som blir lite högre jämfört med om man inte kör med råspont. Men det torde inte göra så stor skillnad då råspont är rätt billigt. Dessutom slipper jag dimensionera upp bärläkten.

Kommentarer på detta?
 
Inte bara eventuellt köra med cellulosa isolering, det är ett krav.

Som jag ser det för att köra utan luftspalt behöver man minst 2 av tre följande saker.
Diffusöppen takpapp, utvändig isolering och isoleringsmatrial där fukten kan vandra.
Jag kör med alla tre.
 
1) Varför glipor mellan råsponten? Fukten vandrar igenom den...
2) cellulosaisolering, inget krav! Fukt vandrar bättre igenom vanlig isolering! Men cellulosan har dock större absorptionsförmåga (kan binda större mängder fukt) det ger en lite mer förlåtande konstruktion enligt vissa källor, men jag är lite frågande till den egentliga nyttan? -Om allt annat är ordentligt gjort och genomtänkt!
 
Utifrån & in:
1) Tegel eller Plåt
2) Strö- & bärläkt
3) Diffusionsöppet underlagstak
4) Råspont (tätt ihopsatt)
5) Isolering (mellan och ev. under takstolar)
6) Diffusionsspärr
7) Installationszon (vid inredd vind)
8) Innertak (vid inredd vind)
 
Varför spånt om du ska ha glipor?

Och jag blev också nyfiken på, varför glipor?
 
Varför glipor? Jo jag läste det i en av tillverkarnas läggningsinstruktioner. Motiveringen är att det underlättar fuktvandringen.
Ser ni en nackdel med glipor?
 
Roosen skrev:
Varför glipor? Jo jag läste det i en av tillverkarnas läggningsinstruktioner. Motiveringen är att det underlättar fuktvandringen.
Ser ni en nackdel med glipor?
Avser läggningsinstruktionerna det första förslaget som du hade?

Är kanske lite konservativ, men först och främst varför använda spontat virke om man inte slår ihop det, blir ju svagheter på fjädern och onödig fuktsamling i noten, och konstruktionen med spånt faller ju helt.

Sedan, vilken fuktvandring? Den lilla som kommer inifrån? Den ska väl inte genom taket?

Tror inte jag ser helheten, därav blir jag lite förvirrad.:S

Men jag ser inga fördelar med sådan konstruktion förutom att tillverkaren kan gå ner i pris och därmed sälja med konkurrenskraftiga priser.
Många stirrar ju bara på priset när något ska göras.:)
 
Grundtanken med dessa "lätta diffusionsöppna underlagstak" är ju att undvika mögelkonstruktioner. Se http://www.ekofiber.se/Images/user/TorraSnedt.utan%20luftsp.SPLarsOlsson.pdf
Och som sagt så har leverantörerna monteringsanvisningar som är utan råspont. Men vissa skriver att det funkar med råspont men att man då bör ha en glipa...
Tja, det bästa kanske är att skippa råsponten helt, men magen säger att det är bra med ett fast underlagstak. T ex slipper man hålla på med speciallösningar för genomföringar.
 
Roosen skrev:
Grundtanken med dessa "lätta diffusionsöppna underlagstak" är ju att undvika mögelkonstruktioner. Se [länk]
Och som sagt så har leverantörerna monteringsanvisningar som är utan råspont. Men vissa skriver att det funkar med råspont men att man då bör ha en glipa...
Tja, det bästa kanske är att skippa råsponten helt, men magen säger att det är bra med ett fast underlagstak. T ex slipper man hålla på med speciallösningar för genomföringar.
Hej igen.

Nu vet jag vad du menar.:) Har faktiskt monterat dessa själv, men är några år sedan och det var i Bergen. Nu kommer jag inte ihåg vilken tillverkare det var om det var Tyvek.

Eftersom vi drog när vi var färdiga så kan jag ju inte säga hur bra de var, men de var ett skit och jobba med, svårt eftersom vi inte hade virke under men i stället är det ju cc60 i Norge, underlättade lite.:) En annan nackdel var att husen stod som korthus. När det var färdigpanelat ute och gipsat inne blev de lite stadigare.

Men hade de det i en av världens regnigaste ställen på jorden så kan det ju inte bara varit dåligt.

Personligen tycker jag inte om det, för man ska ju kunna dansa hambo i vardagsrummet utan att det ramlar porslin i köket. Rent tekniskt kan jag inte uttala mig om det.:S
 
Hej Roosen.

Fann denna tråd och blev nyfiken då jag själv sitter i samma tankar.
Vilken lösning valde du tillslut?

-Utan luftspalt, men med glesad råspont + diff-duk,
eller dikt an ihopssatt råspont med luftspalt mellan spontade virket och isoleringen + diffduk ovanpå det spontade?


Mvh.
Patrick
 
Hejsan ,ursäkta sent svar. Har inte varit inne här på ett tag tydligen..
jo, det blev en kosntruktion med råspont tätt ihopsatt, på det diff-öppen duk och ovanpå det 60 mm xps skivor. Dvs lite utvändig isolering. Dock har jag fortfarande inte isolerat på insidan, så jag har fortfarande en kallvind. Har kollat läget de sista två vintrarna och det har aldrig bildats frost eller på insidan och har inte sett till nån fukt. Så långt allt gott. Men jag måste ju dit med invändig isolering när vi ska till och inreda vinden och jag har ännu inte kommit fram till hur jag ska göra med ev luftspalt. Har börjat snegla på sån där PU isolering som vissa här rekommenderar, men det verkar fasligt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.