Hej!
Vi har precis börjat titta på olika tillverkare och har fastnat för 1½-planshus både hos Faluhus och Fiskarhedenvillan. Ni som har byggt med dom här tillverkarna - hur har det gått? Bra/dåligt? Nåt speciellt vi borde tänka på att fråga dom?

Vi har möten bokade hos bägge två men alla synpunkter tas tacksamt emot :)

Mvh
Karin
 
Ingen som har några erfarenheter av Fiskarheden eller Faluhus?
 
Karin,
Jag tror att du hittar ganska mycket om Fiskarheden om du söker här i forumet. För egen del har jag svårt att se vad ytterligare en tråd om dem ska syfta till när det redan finns flera trådar med allmänna funderingar kring dem.
 
Vi ska bygga med FIskarhedenvillan och är just nu extremt missnöjda kunder. Det tog dom 5 veckor att ordna med ritningarna till bygglovet trots att de sa (och fortfarande säger) att det tar drygt 1 vecka. Kommunen kräver även markplanering i skala 1:200 med garageuppfart och gångvägar inritade. Det gör de för samtliga nybyggnationer och inte specifikt för vår, vi ska inte ens ändra någonting i markhöjderna då tomten redan är plan. Pratade med säljaren om det i fredags för att se om de kan göra den eller om vi måste fixa det själva, fick mail från honom i onsdags att han var jättesjuk så jag fick prata med säljchefen istället. Ringde honom och har sedan inte hört någonting. Han ringde visserligen tillbaka en halvtimme senare men jag missade det. Efter det har han inte hört av sig varken via mail eller telefon och när man ringer så är han bara på möte och man kommer inte till någon telefonsvarare. Och det är så enormt frustrerande att vi inte ens kan få svar på om de hjäpler oss med det här eller om vi får fixa det på egen hand.

Visst ska man räkna med förseningar i byggprocessen men att de slösar bort 1,5 månader redan innan bygglovet är inte på något sätt ok. Det gör ju att det inte finns några som helst marginaler i själva husbyggandet sedan.

För oss kostar det här jättemycket pengar då det innebär att vi kommer att kunna göra mindre själva och anlita snickare mer samt längre tid för dubbelt boende och ränta på 2 miljoner för tomten som vi inte använder. För oss hade det varit mycket billigare att anlita någon annan att göra våra bygglovsritningar jämfört med de kostnader som vi nu får.

Ev. så kan vi bli nöjda kunder igen om vi känner att de kompenserar oss för detta och då kommer jag såklart att uppdatera här om det.

Men jag vill också påpeka att trots allt det här så känner jag ändå förtroende för säljaren och kan rekommendera honom till andra. Han har alltid svarat snabbt på alla frågor (bortsett från nu när han är sjuk, men det är ju inte hans fel). När de första kontruktionsritningarna kom så var det en del småfel som han såg till att de blev rättade med en gång trots att han var på semester. Känns inte på något sätt som att det här är hans fel. Tror på att ca 1 vecka är det normala och inte att han har ljugit om det utan att konstruktörerna helt enkelt inte hunnit med. Men då måste man ju antingen beordra övertid, anställa fler eller anlita underkonsulter. Det funkar ju inte att bara låta det ligga på hög.
 
Tack för svaret. Dåligt att ni inte får nåt svar av FH på hur ni ska göra, och att slösa bort så mycket tid verkar inte så klokt... Hoppas det ordnar sig för er.
Vårt planerade möte har ännu inte blivit av så det är ovärderligt att höra hur andra blivit bemötta.
Får man fråga var i länet ni bygger?
 
har vi byggt med.
Vi är mycket nöjda med Faluhus.
Dock är vi inte lika nöjda med hantverkarna som rekommenderades av Faluhus-säljaren. Det funkade bra i början, men blev förseningar och slarv på slutet. Här får man ändå se positivt på Faluhus inblandning, de tar fortfarande ansvar trots att de inte har något formellt ansvar för byggarna då vi hade delad entreprenad.
Om du vill fråga om hantverkarna får du gärna PM'a mig.

Vi fastnade för Faluhus mycket för att de har bra isolering. Dessutom har vi gjort om planlösningen helt och det har fungerat mycket bra. Vi har också velat ha ett tätt hus, för att ytterligare få ner energiförbrukningen. Faluhus har bekostat en provtryckning och jag är ganska säker på att de jobbar vidare med det här med täthet, så det kan också vara något att läsa på om och ställa krav på vid kontakter med Faluhus.

Lycka till och hör gärna av dig om du har fler frågor!
TeWa
 
Karin Å skrev:
Tack för svaret. Dåligt att ni inte får nåt svar av FH på hur ni ska göra, och att slösa bort så mycket tid verkar inte så klokt... Hoppas det ordnar sig för er.
Vårt planerade möte har ännu inte blivit av så det är ovärderligt att höra hur andra blivit bemötta.
Får man fråga var i länet ni bygger?
När vi äntligen fick kontakt igen så visade det sig att de hade jobbat på ärendet så nu hjälper de oss dels med markplaneringen och dels med marklinjer till garaget (som vi köper av en annan leverantör så där har de ju ingen skyldighet att göra någonting) så nu är jag betydligt nöjdare. Men jag tycker fortfarande att det tagit för lång tid med själva konstruktionsritningarna och att företaget måste antingen anställa fler arkitekter eller hyra in frilansare under perioder med högt tryck eller sjukdomar.

Vi ska bygga i norra stockholm och vi är som sagt nöjda med säljaren ändå och tycker att det hela tiden verkat som att han gjort allt han kan och absolut inte duckat när vi blivit irriterade.

Sen finns det ju andra saker vi är nöjda med också. Framförallt att det inte kostar så mycket att få högre takhöjd. Har för mig att det är knappt 14 000 för 2,6 i takhöjd på Domherren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.