Hej

Jag har ett gammalt torp med ett lutande köksgolv, nu ligger där en plastmatta ovanpå spånskivor som i sin tur ligger på plankgolvet så det lutande golvet har ej varit något problem.
Men jag har nu bestämt mig för att jag vill ha ett trägolv i köket precis som i resten av huset, lutningen i den ena sidan av köket (L format kök) beror på en sättning i grunden som jag vet säkert ej har blivit värre de senaste trettio åren tack vare att vattnet leds bort från huset.

Min fråga är om jag kan ta bort plastmattan och lägga kilformade reglar på spånskivorna för att komma rätt i höjd där det sluttar för att sedan lägga ett nytt trägolv ovanpå ?

Tacksam för svar

Mvh SO
 
Visst går det, tekniskt sett ofta utan problem. Men enligt min åsikt så ska man var försiktig med att räta upp en sak, åtminstone allt för mycket, risken finns att allt det övriga icke upprätade känns ännu mer skevt och att det "känns konstigt" när man kliver in i rummet. Men det beror på grad av lutning, antal fönster och andra referensytor förstås.
 
Jag tror att du kan få ett knarrande golv beroende på hur kilarna utformas eller påverkar det nylagda golvet. Håller med Dr_Jekyll om rätning. Vi lade vågrätt golv i badrummet och rätade duschörnen, gissa om rummet ser ännu snedare ut nu.....:)
 
Tack för att ni svarat

Golvet lutar bara på ett litet område så det kommer nog ej att störa, om inte så uppväger fördelarna ev nackdelar iom att spis och köksbänk kommer att stå mitt i "lutet".

Om jag nu bestämmer mig för att lägga ett trägolv ovanpå spånplattorna, hur ska jag välja, vilken tjocklek ska man minst ha?, ska detvara ett golv som spikas/skruvas eller golv som limmas?

Det är ett torp från mitten av 1800 på ca 60 km2 varav köket är ca 10km2 och det kallställs och värms endast upp vissa helger under den kalla årstiden om det har betydelse.

Tack på förhand
 
Förstår jag dig rätt i att originalgolvet ligger kvar under spånskivorna? Vore det inte en variant att ta bort spånskivorna och snygga till originalgolvet? Fötterna på köksskåp och spis skall givetvis justeras så att dessa står rakt, men är det några fler problem med lutande golv? Hur mycket lutar det?

Erik
 
ta bort allt golv dra fast nya k22 märkta bjälkar med vattenpasset längs med de gamla golvbjälkarna så blir det bra. Sen lägger du tillbaka golvet och vips så har du ett plant golv.
 
alla vet att torp har lutande golv så anpassa möblerna och inredningen istället.
Tycker man det är fult och otrevligt så har man nog köpt sig fel fastighet.
 
Kan du inte räta upp huset underifrån med domkraft?
Min far gjorde det med gott resultat på vår sommarstuga
det förutsätter ju att man kan komma in undertill förstås.
 
När vi bytte trägolvet i vårt kök tog vi bort det gamla, sedan satte vi nya reglar som vi såg till att de blev så raka som möjligt. Att lägga ett nytt golv ovanpå det gamla och försöka få det nya rakt tror jag också det finns en hel del risker med. Men jag är långt ifrån någon expert.
 
Vi rätade upp vårt golv lite lagom, men som många säger, det är sällan bara golvet som lutar i ett gammalt torp. Att räta det med vattenpass gör hela kåken skev, är min erfarenhet. Tak, hörn och fönster är ju inte i våg de heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.