dengroth skrev:
Men då var alltså mitt originalantagande rätt! Nu säger ni båda, gafsan och strumpa, att vinden förmodligen inte var inredd från början. Om vindarna inte inreddes förrän efter andra världskriget borde det väl vara helt rätt att återställa vinden till ett oinrett skick, och därmed öppna upp i nock? Då är väl detta det mest tidstypiska???
Jag skulle vilja säga: Öppet till nock = obeboeligt, Isolerat vindsbjälklag = Beboeligt. Fast idag är det givetvis möjligt att lägga in en grund isolering i utrymmet mellan bjälkarna och kräma på lite extra med värmen så blir det Öppet till nock = beboeligt. :S :D
Det är alltså så att ett rum som användes inte var öppet till nock vi menade... :)
 
Oj vilken diskussion det har blivit! och mest om vad var o en personligen känner verkar det som =)

Frågan om vindarna varit inredd? Har aldrig sett något sådant, däremot sov nog folk både här och där förr, man var inte så pryd, en buske funkade väl tom bra sommartid. Så i den meningen så är det väl bara att inreda utan att riva =)
(tänker typ serien Raskens där hade dom ju förvaring på vinden.)

Men jag förstår inte riktigt konstruktionen då, om vi skulle riva till nock här, då blir vi ju av med övervånignen vintertid, eller om man ser det som att vi har en tredje våning sommartid? Snedtak har jag inte varit med om att man isolerat förr, utan la väl ett innertak som man la spånisoleringen på. Dessutom något jag personligen ser som en onödig riskkonstruktion.

Ja, jag vet inte, tänkte bara slänga in hur vår vind ser ut. Huset ligger i norrland, är byggt vid sekelskiftet som arbetarbostäder till en såg, 2 våningar. Uppe på själva vinden är det råvind, öppet till nock, liknande bilden "strumpa" la in tidigare. Där har ALDRIG någon bott. Kamrarna med lägre takhöjd är inredd på ena sidan huset, okänt när, på andra sidan ute i vår övre hall är det nu vindsförvaring, dvs oinrett/oisolerat öppet till nock. Där HAR det faktiskt bott någon sommartid, för det sitter små slattar tapeter där från 40-50 talen.
 
dengroth skrev:
Men då var alltså mitt originalantagande rätt! Nu säger ni båda, gafsan och strumpa, att vinden förmodligen inte var inredd från början. Om vindarna inte inreddes förrän efter andra världskriget borde det väl vara helt rätt att återställa vinden till ett oinrett skick, och därmed öppna upp i nock? Då är väl detta det mest tidstypiska???
Du vill med andra ord ha det som det såg ut när det byggdes? Det ser du på materialvalet om inte annat när det ungefär är inrett. Plus konstruktionen på hela huset. Släng ut en bild så tror jag man ser vad som var tänkt från början.

/Barajag
 
barajag: Jag vet faktiskt inte hur vi vill ha det. Vad jag däremot vet är att vi vill göra något med övervåningen. Definitivt ta fram originalgolvet under 70-tals-laminatet, riva ut takskivor (undrar vad som finns under, har inte hunnit kolla, lär väl dock inte vara samma pärlspont som på bv) och ersätta moderna dörrar och lister. Under dessa funderingar dök frågan upp om hur det såg ut från början på övervåningen/vinden och om man skulle kunna öppna till nock för att få mer rymd. Om det då dessutom blev mer tidstypiskt - så mycket bättre.

Att senaste inredningen är gjord nån gång 70-80 är ingen tvekan så materialvalet skvallrar inte om när övervåningen inreddes första gången. Lägger gärna upp en bild. Tveksamt om den kan tillföra något men det blir i så fall till påsk... om ni orkar vänta.

Det blir naturligtvis ett väldans energispill att öppna upp till nock. Men vem vet, en vacker dag kanske vi isolerar på utsidan. Men helt oaktat det och med stöd av diskussionerna här sluter jag mig till att alla vi som har inredda övervåningar har frångått originaliteten. Skall man rätta sig efter så som det var när husen byggdes så är det alltså råvind som gäller?
 
dengroth skrev:
Skall man rätta sig efter så som det var när husen byggdes så är det alltså råvind som gäller?
Troligtvis. Ett sätt att konstatera är ( har ingen doktorshatt i råvindsforskning :)) att ju tvärare och svårbemästrad trappa upp desto större chans att det varit en råvind från början.
 
Den var inte dum! Bra tänkt.

Vår trappa är definitivt väldigt tvär och brant! Det borde väl då också ha funnits en dörr upp till vinden? Som man borde kunna hitta spår av var den suttit...
 
I vårt hus har man tagit utrymmet som innehållit ett trapphus och gjort om till badrum på båda våningarna. Det kan vara något liknande hos er? Att det funnits trappor även någon annanstans.
 
dengroth skrev:
Den var inte dum! Bra tänkt.

Vår trappa är definitivt väldigt tvär och brant! Det borde väl då också ha funnits en dörr upp till vinden? Som man borde kunna hitta spår av var den suttit...
Ja, då borde den ha suttit längst ner i sådana fall. Men som sagt det kan ju ha varit många glada kockar där under årens lopp.:)
 
AstaS skrev:
I vårt hus har man tagit utrymmet som innehållit ett trapphus och gjort om till badrum på båda våningarna. Det kan vara något liknande hos er? Att det funnits trappor även någon annanstans.
Hej Asta, det har helt säkert bara varit denna enda trappa (90 grader i ena ytterhörnet, brant och snäv - farsan vägrar gå i den). I gamla "storhallen" har vi badrum i innersta delen, eller snarare hade - har precis rivit väggar inför renovering. Under takskivorna fanns originalpärlspont i hela hallen. Ert hus är ett jättehus jämfört med vårt! 2 våningar + vind. Vårt är 1 1/2 plan, 8x8 m. Det finns helt inte plats för någon mer trappa så det måste ha suttit en dörr i hallen precis nedanför.
 
Jag skrev tidigare om övervåningen i min mammas fritidshus som är byggt 1903. Nu är jag på plats och kan fotografera det. Den ena bilden visar ett rum som inreddes från början. Huset byggdes med separata entrédörrar till övervåningen och undervåningen. Tanken var att hyra ut en lägenhet till sommargäster. Det lilla fönstret som skymtar till höger i bilden satt ursprungligen i en kattvind som jag slagit ut väggen till. Till vänster i bild är kattvinden kvar.

Den andra bilden visar ett rum som inte inreddes från början. Utan tvekan var dock tanken att det skulle inredas. Från trapphuset finns en liten dörr dit där det skulle ha blivit en kattvind om rummet inretts. Det sitter foder runt entrédörren till rummet. På murstocken finns en oputsad fläck som visar var man skall knacka hål om man skall ställa dit en kamin.

Det finns även ett tredje rum på övervåningen. Detta är på kanske fyra kvadratmeter och inreddes från början. Det ligger inte i anslutning till murstocken och saknade tidigare innanfönster varför det endast kan ha använts sommartid. Även detta rum har dock innertak av pärlspont.

Erik
 
  • IMG_5454.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5456.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant! Ser inte riktigt på bilden, är det pärlspont i taket även i det oinredda rummet? Och väggen - är det stockvägg?
 
dengroth skrev:
Intressant! Ser inte riktigt på bilden, är det pärlspont i taket även i det oinredda rummet? Och väggen - är det stockvägg?
Det oinredda rummet hade fram till för några år sedan taksparrarna och yttertakets lockpanel synlig. På den tiden var det inte råspånt utan lockpanel på taket under teglet. När isoleringen kom upp blev det ny ohyvlad lockpanel invändigt. Det är den som syns på bilden.

Det är inte ett timmerhus. Det som syns på gavelväggen är insidan av den gamla panelen. Det var fasspont uppdelad i olika fält som ytterpanel. Några fält var liggande och några var stående. Det är ganska tungt att värma rummet även efter isoleringen av taket så det är troligt att det så småningom kommer upp mer isolering och ny innerpanel även på gavelväggen.

Här är en bild på huset utifrån tagen julafton 2008.
 
  • IMG_4236.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har varit uppe på vinden och fotat lite. Hittade några intressanta saker:

På mellanväggen, vid skorstensstocken, finns en gammal spontad panel. Till min STORA förvåning är den MÅLAD! På vinden! Vad betyder det? Att man hade inredd kallvind upp till taket?

Vindsgolvet/taket på övervåningen är inte pärlspont som på nedervåningen utan vanligt spontat brädgolv. Ser inte original ut, kanske inlagt på 50-talet? På bilden är den tunna isoleringsmattan undanrullad, brädgolvet i förgrunden.

Till min lycka hittade jag ett gammalt dörrfoder som någon hade sparat för eftervärlden. Känns hemskt trevligt att ha något att utgå ifrån, det är dock inte samma profil som fodret vid köksdörren (det enda kvarvarande originalet). Hade man inte samma foder i hela huset?

Slutligen några mystiska plåtprylar hängande i ståltråd. Sitter 2 st i nockbjälken på ena sidan. Vad i hela friden är detta?
 
  • måladpanel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vindsgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dörrfoder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vadärdetta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dengroth skrev:
Slutligen några mystiska plåtprylar hängande i ståltråd. Sitter 2 st i nockbjälken på ena sidan. Vad i hela friden är detta?
Skulle gissa på att det är för att hålla fast "takstolarna" under uppbyggnaden.
 
På min kallvind har jag också det bästa "arkivet" av hur huset såg ut före "the big makeover" 1946. Den gamla pärlspontpanelen har spikats upp på väggarna och gamla dörrfoder har spikats upp kring dörröppningarna. Jag tror att detsamma kan vara fallet med din gamla spontade panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.