Varför renoveras så få putsfasader?

Oftast när gamla fina putsade hus behöver ny fasad, eller skall tilläggsisoleras, så väljer man träfasad eller möjligen plåt. Tyvärr så är det detta inget nytt påhitt, utan har pågått under flera årtionden. Förvånansvärt ofta så är det också "dåligt" utfört, såtillvida att det syns att husen fått en ny kostym, som inte riktigt passar.Är det kortsiktigt ekonomiskt tänkande som styr, eller är det så att folk tycker om att måla?

/
 
AnneFi
beror inte det på var man bor och vad som är på "tapeten" där jag bor putsar iaf folket om sina hus.
 
S
Jag har inte tänkt på saken och heller inte märkt av att det skulle vara så.
Men i dagens samhälle tänker man kortsiktigt, kolla bara på alla krediter osv. Att putsa om en fasad kostar runt 200' och det är nog ofta de pengarna inte finns. Dessutom tror jag att puts känns lite läskigt, jag har själv puts och man har inte alls lika bra koll på hur puts fungerar som material som man har med trä.
 
AnneFi
Oj vad dyrt det var att putsa om huset. jag är glad att jag bor med en murare :D
 
För hemmapularen så är det ju mycket lättare att sätta brädpanel än att putsa huset. jag vill ha puts istället för trä på mitt hus...
 
Hempula en putsad fasad känns som lite på gränsen av vad ja skulle våga :O det är väl därför som många sätter panel istället eftersom det är enklare att göra själv. Vårt garage vart väldigt snyggt med panel kan jag tycka (var putsat förut) men husets fasad är puts på långsidorna och tegel på gavlarna och så ska det fortsätta att vara, ibland får man ta in hjälp helt enkelt :p
 
Om det finns små skador i putsen här och där så behöver man knappt lägga nytt puts på hela huset. Det är svårt att göra en putsreparation osynlig men ibland går det hyfsat bra. Då har man plötsligt att välja:
A/ omputsning för 200 000kr
B/ reparation : några få säckar puts a 200kr + verktyg . Det kan man ju offra och testa själv innan man spikar plank ovanpå eller tar lån på banken :).
När man reparerar behöver man inte kasta putsen som proffsen gör och kan använda sama teknik som vid spackling och sen få ytan att efterlikna det gamla så gott det går.
Det finns några enkla regler att hålla sej till för att lyckas med reparationer :
1/ läs på
2/ använd likvärdig eller svagare puts än den som redan finns på väggen.
3/ Välj rätt väder för putsarbeten
gaia
 
En tanke som slår mig är att många putshus är ju gammla byggnader med näst intill obefintlig isolering. När man byter fasad har man ju alla möjligheter att tilläggsisolera så fasadrenoveringen blir billigare och man får en lägre driftskostnad på boendet framöver. Den ekvationen är svårslagen i dagens samhälle.

När jag byggde nytt garage valde jag trästomme med putsfasad då jag kunde isolera ordentligt från början samt får en "underhållsfri" utsida.
 
gaia

helt riktigt!

ytterliggare tillägg

grunläggande innan ni lagar putsen! ta reda på varför putsen är trasig är vatten utkastaren lös, osv osv sprickor i fasaden behöver nätas osv osv,

fukta och gör rent undelaget innan puts påläggs! eventuellt grunda med ett signal bruk, i annat fall blanda det inköpta bruket med en näve extra cement i botten.
laga putsen med att stocka ut lagningen! dvs pålägg putsen i 2st omgångar och låt den första pålägget av putsen! att torka ut och spricka färdigt! krymp sprickor kallat, sen ilägg det andra lagret puts och riv till med puts bräda, skarven mellan nytt och gammalt rivs till med en kannitz. filtbräda skall användas sparsamt, är nästan förbjudet hos gammla murarstötar, då filtbrädan vattnar ut putsen vilket inte är så bra,

Håll tillgodo =)
 
Hej

Jag och min sambo har nyligen övertagit ett "putsat" hus från 1938, fasaden har aldrig bytt puts dock målats om 2 gånger sedan dess, senast på 80-talet. Putsen är så kallad serponitputs.

Vi har bytt ut ett par karmspruckna tvåglasfönster till 3-glas med gas och aluminiumkarm och tanken är att alla fönster skall bytas på fasaden.

Det finns några få "bubblor" här och där samt två, tre större partier där putsen släppt på en 0,5 kvm stor yta.

Under denna vinter då taket (platt med torv isolering utan vind) haft mycket snö samt is på sig har isen växt ut över tak kanten och legat an mot fasaden vilket har medfört läckage när vattnet sedan har runnit under isen och över tak kanten mot fasaden.
Beror detta på att målningen är undermålig (gammal) och putsen suger upp vattnet och suger genom väggen?

Det känns som att vi står inför 2 val:
1. Laga alla bubblor samt måla om huset.
2. Anlita en firma som "knackar" bort all puts, lägger på ny samt målar. (Detta i samband med fönsterbyte)

Ungeför hur mycket kostar punkt 2 här uppe? (utan fönsterkostnad) Det vill säga lägga ny puts samt måla huset? storleken är ca 300 kvm takyta 150 kvm och det är två våningar.

Tacksam för tips och kommentarer

Mvh
Jan
 
  • IMG_3051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.