Mikael_L
Om ni tillmötesgår grannarna så passa på och be om en "gentjänst" direkt om ni kommer på nåt.

Jag har inga riktiga förslag att ge, men exempelvis finns det kanske ett väldigt högt träd på deras tomt som stör er en del. Ni godkänner 3,5 meter, de tar ner trädet.
Att ni får sätta växthuset eller friggeboden lite närmare deras tomtgräns.
Att ni bygger ihop era garageuppfarter (varför det nu skulle vara bra :O)

Ja, jag vet ju inte förutsättningarna, men det kan ju finnas någon fördel ni kan vinna åt er själva.


Om dom vill sätta huset närmare er tomgräns uppfattar jag som att dom sen tänker låta den sidan av tomten vara relativt oanvänd, vilket förhoppningsvis betyder att ni slipper ha deras barns studsmatta framför er egen utsikt.
 
Är det någon som på allvar tror att man kan stoppa någon att bygga närmare än 4,5 m från tomtgräns bara genom att inte skriva under ett godkännade. Det underlättar givetvis för alla parter om man är överens men faktum kvarstår att den med de bästa argumenten vinner... Nu menar jag inte att man ska neka bara för nekandets skull utan tänka igenom vad som passar mig som berörd granne oh försöka se helheten på det och göra en bedömning därefter... Men även om jag nekar ska jag vara beredd på att det kan komma en byggnad för "nära" mig... En god grannsämja är alltid bäst så länge den är ömsesidig..

Mikael_L's funderingar tycker jag låter som ett bra sätt att borga för en bra grannutveckling
 
Redigerat:
Mikael_L
Tja, en detaljplan brukar vara ett ganska starkt argument. :D
 
Mja det är inte lätt att "tvinga" sig närmare om tomten tillåter att man bygger längre bort fast i 08-land görs ju tomterna så ynkligt små att det inte alltid går att hålla sig på ett rimligt avstånd (som i mitt synsätt då är iaf 50meter:p)
Och har man protesterat så kan man med gott samvete ställa mer krav som att grannen som byggt närmare får ta ansvaret för häcken osv.

Micke_vb skrev:
Är det någon som på allvar tror att man kan stoppa någon att bygga närmare än 4,5 m från tomtgräns bara genom att inte skriva under ett godkännade. Det underlättar givetvis för alla parter om man är överens men faktum kvarstår att den med de bästa argumenten vinner... Nu menar jag inte att man ska neka bara för nekandets skull utan tänka igenom vad som passar mig som berörd granne oh försöka se helheten på det och göra en bedömning därefter... Men även om jag nekar ska jag vara beredd på att det kan komma en byggnad för "nära" mig... En god grannsämja är alltid bäst så länge den är ömsesidig..

Mikael_L's funderingar tycker jag låter som ett bra sätt att borga för en bra grannutveckling
 
Nej därför jag skrev att 3.5m känns ok men blir det istället 2.5 eller mindre så kommer staketet/häcken, whatever vara i farozonen för snöras eller tappade verktyg under takarbete mm.

Mikael_L skrev:
Aldrig i h... att ett takras från ett enplanshus når tre och en halv meter bort. :)
 
Mikael_L
Ja ursäkta, jag läste slarvigt ser jag. :blushing:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.