Göran.W
Hittade lite regler ang gasol i lägenheter.
Inne: Sprayburkar, gasolflaskor av högst 5 liters storlek, brandfarlig vätska i behållare av högst 10 liters storlek.

På balkong: Gasolflaskor i högst P11 storlek (26 liter) och brandfarlig vätska i behållare av högst 25 liters storlek.

Mao måste man söka tillstånd för att ha en P11 innomhus i en lägenhet och då är det skyltkrav iom det är över fri mängd.

Oavsätt krav på skylt eller inte så bör man sätta upp en för börjar det brinna och brandmännen inte vet om att det finns gasol och tuben smäller vill man kanppast ha ev dödsfall på sitt samvet för några tiors skull som skylten kostar.

Ser en skylt som en självklarhet och har så klart själv skyltat men då har jag betydligt mer gaser av olika sorter än vad som är normalt.
 
Redigerat:
Söker man tillstånd (och får det) så vet redan räddningstjänsten om att det finns gas hemma hos dig
 
Göran.W
Det har du så rätt i för att bringa klarhet i dom exata reglerna ang skylt är nog ett samtal till räddningstjänst den ända vägen.
Har faktiskt aldrig sett en ända skylt på någom lägenhet med gasol spis och då har jag sett ett antal när jag levererar vit varor.
Kan det kanske vara så att skylt kravet inte existerar när det gäller till spisar vilket iof inte skulle förvåna mig med tanke på alla märkliga regler som det finns.
Blir faktiskt lite fundersam när jag läser reglerna för jag hittar inget om förvaring av icke brand farliga gaser.
Vilket hade varit av större intresse för mig för jag har ganska stora mängder icke brand farliga gaser i tryck kärl.
 
Menar du att reglerna inte gör skillnad på innehållet eller att de bara gäller brandfarliga gaser? Mig veterligen skall skylten om gasflaskor finnas om man förvarar tuber med argon till MIG- eller TIGsvetsar.

Om en gasbehållare exploderar till följd av brand är det väl precis lika våldsam explosion oavsett om gasen i flaskan är brännbar eller ej. Däremot kommer det att brinna mycket mer efter explosionen om det är brännbar gas. Det är farligt att vara nära exploderande gasflaskor vare sig det är gasol, syrgas, kvävgas eller något annat i dem.

Erik
 
Sunt förnuft att sätta upp en skylt. Tyvärr saknas oftast det tidigare. :cool:
 
Det har inte så mycket med orginal tråden att göra längre med skillnaden på skyltkravet beror på bränbarheten vid olika blandningsförhållanden, d.v.s. gasol t.ex. brinner bara vid en unik blandning (några få %), medans andra brännbara gaser kan brinna vid ett stort spann av blandningsförhållanden.

Exploderande gasflaskor ? - eh ... övertrycksventil ?
 
Göran.W
Skylter ska så klart finnas även om man förvarar icke branfarliga gaser i tryck kärl.
Jag syftade på att jag inte hittade något om tillåten mängd.
Jag skull nog vilja påstå att icke brand farlig gas vid 200bar är värre när det smäller än en gasol tub för det är tjockare stål som far i väg som spliter.
Dessutom smäller en gasol tub vid betydligt lägre tryck så splitret har långt ifrån samma kraft.
Själv klart har jag skyltat och placerat alla gas behållare precis innan för porten där skylten sitter.
Gasol brinner även det i ett stort spann men kan bara explodera innom ett väldigt snävt spann på några få %
 
Redigerat:
Fortfarande ... övertrycksventil ...

Sen tycker i alle fall inte jag att "Flamable mixture 2.37–9.5%" inte är ett "stort spann", och i de temperaturer som existerar i verkligheten så ligger det på 3.5-5.5%

men s**t samma, allt detta har redan avhandlats tidigare av folk som faktiskt stödjer sig på fakta, och är inte vad TS frågade om
 
Jag hoppas att du inte med ditt resonemang vill hävda att gasflaskor och brand inte är en farlig kombination. Av erfarenhet från egna experiment som oförståndig unge vet jag att det inte är svårt att tända eld på gasol. Släpper man ut det i ren form genom ett rör går det alldeles utmärkt att tända eld på det. Eftersom det inte är en idealisk blandning brinner det då med gul låga och osar.

Om det har brunnit i närheten av gastuber får ingen gå nära på något dygn. Räddningstjänsten ser till att spärra av så att ingen kommer nära. Inte ens de själva. Om möjligt skjuter de hål på den eftersom det är bättre än att den exploderar. Om inte räddningstjänsten litar på att en säkerhetsventil om den nu finns fungerar tror jag inte heller att andra skall göra det. Om stålet i flaskan försvagas av branden kan det räcka med ordinarie tryck för att den skall explodera.

Ursprungsfrågan gällde hur länge en P11 räcker, och det har diskussionen lämnat för länge sedan. Förhoppningsvis har frågeställaren fått svar.

Erik
 
Göran.W
Vid en kraftig brand hinner inte övertrycks ventilen släppa ut trycket tillräckligt fort på en gasol tub eller någon annan gas tub utan den exploderar.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=331827
http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article568823.ece
http://mobil.svt.se/2.22584/1.66565...nd&lid=aldreNyheter_275234&lpos=rubrik_665656
http://mobil.sr.se/site/index.aspx?artikel=1940068&unitid=78&offset=8
http://sydsvenskan.se/lund/article197677/Gasoltub-exploderade-nar-lastbil-brann.html
Några länkar på gas tuber som exploderat vid brand trots över trycks ventil.
googla på "gastub exploderade" så finns det ett antal tillfällen till det hänt
ALLA gas behållare är farliga vid en brand oavsätt vad som det finns i dom.
Smäller dom pga övertryck kan splitret döda en människa på över 100 meters avstånd.
 
Står och velar fram och tillbaka om vi ska köra gas eller induktion. Gas är min favorit men min fru tycker det känns olustigt med gas. Man övervägar även att ändå välja induktion för att slippa basslet med påfyllnad av tuber.

Sen när man läser om vissa säkerhetsrisker här blir man än mer orolig.

Fast samtidigt är gas något speciellt som f.d. kock.
 
draags skrev:
...Gas är min favorit men min fru tycker det känns olustigt med gas...
Din fru är sjåpig. Nämn riskerna med hjärnskador från magnetfältet i induktionsspisen, så kanske hon förstår. ;)
 
  • Gilla
316097
  • Laddar…
Vi har två gasplattor och två elplattor plus varmluftsugn. Använder elplattorna någon gång i veckan för att varmhålla en sås eller så, all mat lagas på gasen och jag skulle nu efter tio år med gas inte vilja vara utan. En P(A)11 håller ungefär ett halvår här. Dottern tyckte gasen var läskig när hon var mindre men nu när hon är 16 så älskar hon den och tycker det är "skitjobbigt att laga mat i ett vanligt kök" :)

Vi installerade själva och har aldrig haft problem med läckage. Dock så kan det lukta litet gas där flaskan står precis innan den tar slut. Vet inte varför det är så men man får iaf. en dags varning på när det är dags att byta.
 
Vi måste ha en osynlig läcka (som inte syns på läckdetektorn) för vi förbrukar en PK10 eller P11 på några månader ...
 
Det borde ni förvisso känna på lukten, om ni inte har flaskan utomhus. Men nog kan en läcka i regulatorn finnas och då syns det väl inte på en läckindikator?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.