Släppa in en drös trallgökar som har som prio ett att filmen ska bli bra, och allt annat, inklusive mina prylar, som prio lägre?
För i sammanhanget skitsumman 20 papp??
Två ord: Glöm Det!!
 
I ovriga varlden ar detta mycket vanligt, men till skillnad fran i Sverige ar marknaden sa stor att det finns folk som lever pa att hyra ut sina hus till inspelningar. De foretag som star for uthyrningarna har dessutom mycket inspirerande hemsidor, om man gillar lacker inredning. Oftast sa kan man stipulera i kontraktet att det skall finnas en representant for uthyraren med pa plats (om man inte kan det sjalv brukar formedlaren ordna det) samt naturligtvis att forsakringar och allt sadant finns.

Personligen tycker jag att 20 000kr later mycket lagt. Om dom nu ar sa heta pa groten att dom varit pa dig flera ganger borde dom latt kunna lagga det dubbla. Utomlands brukar man fa ge mellan 10-100k beroende pa storlek, kvalitet, andamal etc. pa inspelningen/fotograferingen. Man kan ocksa krava att endast acceptera vissa former av inspelningar.

Prova att krava 40 000kr plus moms och stadning av stadfirma efter avslutad inspelning. Begar ocksa kopior pa forsakringsintyg etc.
 
Hemmakatten
Tack för alla goda råd om försäkringar och annat. Tokyoboy, du menar alltså att det borde vara minst 40' per dag?
Jag känner mig helt lugn vad gäller seriositeten hos detta "Location Scout"-företag (har ingen aning om hur man översätter denna term). De har bara välkända företag och filmbolag som kunder.
Jag har fortfarande inte svarat och vi har inte bestämt oss ännu. Så mer input ser jag gärna.
 
Det gar inte att namna generella summor eftersom jag inte vet hur dom ska anvanda platsen och hur lange, till vilket syfte etc, men om dom ar pa dig flera ganger om for 20 kan du ju prova med 40. Om du undrar hur mycket du kan krava kan du ju ta in en konsult som kan forhandla at dig (en sk. Art Buyer). Dom brukar vete hur marknaden ser ut. Om det nu finns nagon i din del av Sverige. Eller ring ngn location-byra och fraga, det borde ligga i deras intresse ocksa att du inte lagger dig for lagt.
 
Kolla att det inte blir skatt på inkomsten, vore ju snopet om hälften försvann.
 
Borde man inte kunna ta upp det under "uthyrning av privatbostad"?

Skatt blir det ju på allt som tjänas.
 
Hemmakatten
VI bestämde oss för att tacka nej. Tack för alla goda råd. Om det blir aktuellt någon annan gång i framtiden så vet vi nu mer hur vi skall förfara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.