En del av väggen i ett rum är mutstocken. Eftersom jag behöver passera denna vägg för en eldragning är frågan om man kan fräsa in ett rör i murstocken?

Tacksam för råd/tips!
 
Jag skulle försöka hålla mig borta från murstocken om jag var du!
 
Frågan är ju om det inte är en byggteknisk fråga iatället för en elteknisk. Jag skulle nog också undvika men inte för den skull vad gäller hur och var man får dra el utan mer vad åverkan på murstocken säger mer byggtekniskt.
 
Nja, eltrådarna får ju inte utsättas för högre temperaturer än 70 grader, och skall väl hållas under 30grader helst för att tåla sin egenuppvärmning vid höga strömmar.

Murstocken kan ju under vissa omständigheter bli väldigt varm, därav kraven på avstånd till brännbara husdelar etc.
 
Nåt säger mig att sotaren kommer att skrika högt om han ser det, man gör under inga omständigheter åverkan på en murstock idag.
Det man får ansluta mot en murstock, utan åverkan, är inredning, innerväggar och panel om jag inte tolkat reglerna och vad sotarna sagt helt fel.
Dvs man borrar och pluggar inte och att då fräsa ut ser jag som uteslutet.

Vill du ha mer definitiva svar så kolla med sotaren, det är ända denne som skall godkänna det och därför jag inte säger byggingenjör som första val.

/Kent
 
ok, den gamla elcentralen satt på murstocken... vissa av rören gick i putsen på murstocken... så det kanske är ok i alla fall... jag skall kolla lite vidare.
 
Han kan kanske tycka att det går bra om det inte är något rökkanal som går just där?

Förr var det tydligt mindre noga. Jag har en takstol som ligger mot min mur, på den sida där rökkanalen går på vinden samt att det ligger sågspån runt hela muren på vinden och i golvet. Byggt -60
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.