Ajaj inte roligt att höra, då jag nyss beställt ett Älvsbyhus, men av artikeln så framgår det att de inte haft någon avfuktare från början, detta är tydligen standard på alla nya Älvsbyhus.. jaja man får nog vara uppmäksam, skule någon vara intresserad att följa hur det går så kan ni läsa min dagbok på www.rich.nu
 
Finns denna artikel på DN's hemsida?? Försökte hitta den men lyckas inte... någon som har länken? Vore intressant att läsa.
 
Hoppas att de övriga hustillverkarna (Hjältevadshus, Modulent, Smålandsvillan...) som använder krypgrunder också inför avfuktare som standard. Att Älvsbyhus infört avfuktare som standard måste betyda att de insett att krypgrunder ger en stor risk för fuktskador.
 
Vad är en avfuktare? Hur fungerar den?
/Berit
 
En avfuktare tar bort fukt. Vad det handlar om i det här fallet är att man vill sänka luftfuktigheten i grunden.
Det finns nog olika typer av avfuktare men ett sätt är att kondensera fukten som finns i luften. Fungerar ungefär som i ett kylskåp. Man kyler ner luften och samlar upp kondensen.
 
:)Hej..Vi skall bygga ett Hjältevadshus och har uppdagat det här problemet tidigt..
Har pratat med bla en expert på boverket som har forskat på fuktproblem i ca 20år!!
Vi var också inne på att lägga in en avfuktare men han tyckte att det var att bygga in sig i ett hörn där teknisk appreatur som måste underhållas och drivas..det finns ytterligare ett alternativ och det är att bygga en sk. värmegrund ..där du flyttar ner en del av isoleringen
från bjälklagret och isolerar från marken samt att du stänger igen alla ventiler !!
Med denna metod så "läcker" en del av värmen ner från huset och du får således en varmare grund!!
Man skall ju kolla sin krypgrund då och då skulle sedan problem uppstå kan man ju alltid lägga in en av fuktare i efterhand..ofta till samma pris som från början!!
Men jag vet att detta också är lite ett experiment i vekligheten så jag är tacksam för alla synpunkter från er!
???
 
Jo, det känns ju fel att ha en konstruktion som "kräver" avfuktare.

Jag tror man ska vara uppmärksam på att krypgrunder kan konstrueras på lite olika sätt. I området vi bygger i byggdes det ett 15-tal Hjältevadshus och ett Älsvbyhus för 10 år sedan. Enligt utsago så ställde man bara ut kantbalkarna till Hjältevadshusen på marken och huset ovan på det. Kryputrymmet på de husen är inte särskilt högt och de flesta av husen verkar ha fuktproblem. Älvsbyhuset har ståhöjd i sin "krypgrund" och har enligt ägaren inga som helst problem med fukt.
Vill inte med detta säga att man ska ha ståhöjd i sin krypgrund. Bara att det finns olika konstruktioner och vissa är nog sämre än de andra.
 
Vi har fått vårt Älvsbyhus (Höner) för två veckor sedan. Avfuktaren är installerad och alla ventilationsöppningar i grunden är stängda. Meningen är nu att temperaturen i grunden ska hålla sig över 5 grader med en luftfuktighet på högst 72%. Älvsbyhus installerar en givare som går ned till grunden och på en display i tvättstugan kan man ständigt ha koll på läget i grunden. För vår del har grunden varit lite för kall nu i början vilket beror på att huset ju ställdes på kall mark. Enligt konstruktören (Sundström) på Älvsbyhus blir det bättre till nästa år. Om man vill göra om grunden till traditionell ventilerad krypgrund är det inga problem eftersom det bara är att ta bort frigoliten i ventilationsöppningarna.
 
Jag undrar ingick avfuktaren i husköpet eller?om inte vad kostade den +installeringskostnad??
Har ni isolerat neråt marken också??
Du jag kan inte så mycket om Älvsbyhus hur ser ert bottenbjälklager ut ..konstruktions mässigt allså!!? ???
Det blev många frågor...men man måste ju lära sig eller hur!!
Tack på förhand!!
 
Avfuktaren (Wood's) ingår i huspriset liksom installationen. Det som inte ingår är den plast som måste läggas heltäckande under grunden. Någon markisolering har vi inte men funderar på att göra det i efterhand. Ett alternativ är också att isolera ytterbalkarna men där har vi fått rekommendationen att bara göra det på balkarna mot öster och norr.

Konstruktionen i bjälklaget ser ut på följande sätt om vi börjar nedifrån:
Impregnerad panel som håller upp masonitskivor. Därefter en vindpapp. Sedan kommer 2x95mm gullfiber. Slutligen 22 mm golvspånskiva. Reglarn sitter på 60 cc.
 
Vad kostar driften på avfuktaren? Ungefär?
 
Har inget bra svar på den frågan. Meningen är att avfuktaren inte ska behöva gå igång under stora delar av året. Om den är igång på max-läge drar den ungefär som 4 glödlampor d.v.s. 240W.
 
Ang. driftkostnaden för avfuktaren! Jag har haft en avfuktare installerad i 5 år och jag har inte kunnat konstatera att den orsakat någon ökning av elförbrukningen.
Den energi som går åt att driva avfuktaren vinner man tillbaka genom att grunden blir betydligt varmare och mer torr = torr luft kräver mindre energi för att värmas upp.

Jag är mycket nöjd med funktionen och golven blir nära på lika varma som de som har golvvärme!

;D ;D ;D
 
Tittar man bara på grundkonstruktionen så kan jag hålla med om att det känns lite fel att man ska behöva ha en avfuktare för att konstruktionen ska vara bra. Men om det funkar så har det väl ingen betydelse att det känns fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.